FRI203 Lek og læring i friluftsliv (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet handler om hvordan legge til rette for lek og læring i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: naturen som lærings- og opplevelseslandskap, lekens plass i friluftslivet, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i arbeidsmetoder og fagperpektiver egnet for pedagogisk og didaktisk arbeid i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. For nærmere spesifikasjon av hvilket utstyr dette gjelder, se utstyrsliste.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om nærmiljøets kvaliteter for læring og opplevelse.
- Ha kunnskap om pedagogiske og didaktiske teorier nødvendig for å kunne planlegge og tilrettelegge for barns læring og opplevelse i natur.
- Kjenne til ulike perspektiver på lek.
- Ha kunnskap om ulike arbeidsmetoder i friluftsliv.
- Ha kunnskap om friluftsliv i skolen spesielt og kjennskap til andre skoleslag hvor friluftsliv er del av det faglige innholdet (leirskole, folkehøgskole, uteskole).
- Ha kunnskap om prosedyrer for forebygging og ivaretagelse av sikker aktivitet og gjennomføring.
Ferdigheter
- Mestre grunnleggende friluftslivsferdigheter relevant for å arbeide pedagogisk med friluftsliv i ulike naturmiljø.
- Kunne ta i bruk utvalgte didaktiske redskaper og pedagogiske perspektiver i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av opplegg i friluftsliv.
- Kunne kartlegge og analysere nærmiljøets kvaliteter for allsidig læring, lek og opplevelse.
- Kunne vurdere og gjennomføre undervisning, lek og læring i friluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.
Generell kompetanse
- Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling og gjennomføring av pedagogiske opplegg i friluftsliv.
- Kunne drøfte etiske og verdimessige problemstillinger knyttet til arbeid med lek og læring i friluftsliv.
- Kunne vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse i lys av kontekstuelle krav og forventninger.
Læringsformer og aktiviteter
Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
- 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske undervisning og turer. Godkjent/ikke godkjent.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid). Godkjent/ikke godkjent.
- Planlegge og gjennomføre en presentasjon basert på kjernelitteratur eller annen relevant litteratur (individuelt). Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Mappe. Gradert karakter (A-F).
- Tre fagdidaktiske arbeider.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Østrem, K (Red.). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm Akademisk.
Side 44-73, 114-147 og 188-207 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abelsen, K. (Red.). (2021). FRI203: Lek og læring i friluftsliv: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Barn i natur:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.) (s. 79-108). Sebu forlag.
Waters, J. (2017). Affordance theory in outdoor play. I T. Waller, E. Ärlemalm-Hagsér, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies & S. Wyver (Red.), The Sage handbook of outdoor play and learning (s. 40-54). Sage publications.
Didaktikk/metodikk/arbeidsformer:
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
* Side 11-22, Hva er samarbeidslæring
* Side 65-71, Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. Cappelen Akademiske Forlag.
* Side 63-82, Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet
* Side 346-361, Andre skolefag: Mat og helse
Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut (s. 30-43). Cappelen Damm.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
* Side 169-189, Teaching strategies
Sølvik, R. M. (2013). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktoravhandling]. Universitetet i Oslo.
* Side 184-191, Ibuande risiko i natur
* Side 210-217, Bålet som samlingsplass
* Side 217-226, Ei dynamisk vaksenrolle
Sted og stedsteori:
Cresswell, T. (2004). Place: A short introduction. Blackwell Publishing.
* Side 1-12, Defining place
Norberg-Schulz, C. (1992). Mellom jord og himmel: En bok om steder og hus (En Pax-bok). Pax.
* Side 9-34, Om å bo
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). A Pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University Puplishing.
* Side 77-92, The Emergence of place in outdoor education
* Side 106-108, Expeditionary learning and a sense of place
* Side 123-125, That feeling of familiarity”: Developing place-responsiveness
Gruppeteori:
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. Damm.
* Side 6-16, Gruppepsykologi
* Side 68-94, Kommunikasjon
O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group dynamics in recreation and leisure. Human Kinetics.
* Side 15-34, Group formation, development, and function
* Side 35-44, The conscious group
* Side 47-54, Purpose, goals, objectives, and expectations
Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Effective leadership in adventure programming (2. utg.). Human Kinetics.
* Side 65-74, Group development and dynamics
HMS:
Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I T. Lundhaug & H. R. Neegaard (Red.), Friluftsliv og uteliv i barnehagen (s. 29-52). Cappelen Damm akademisk.
Utgård, R. (2007). På skøyter i marka. Andresen & Butenschøn.
* Side 52-61, Ulykker, sikkerhet og utstyr.
Aktivitet:
Utgård, R. (2007). På skøyter i marka. Andresen & Butenschøn.
* Side 33-51, Is
Natur og kultur - skog og is:
Larsson, J. Y. & Dalen, L. S. (2018). Den fantastiske skogen. Pax Forlag.
* Side 13-22, Å oppleve skogen
* Side 25-30, Sansenes katedrag og sinnets ro
* Side 73-93, Skogstyper
Utgård, R. (2007). På skøyter i marka. Andresen & Butenschøn.
* Side 23-32, Glimt av skøytehistorien
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER I TIDSSKRIFTER:
Barn i natur:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31. https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, P. E., Grøteide, H., Høyem, H. & Abelsen, K. (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmetring i vidaregåande skule: Kan 12 timar friluftsliv gjere en skilnad? Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.