FAF315 Kroppslig læring (10 sp) 

(Bodily learning )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF315
Emnenavn
Kroppslig læring
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kristin Vindhol Evensen

Kort om emnet

Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.
  • gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.
  • artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.  

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring. 

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte
  • 2 oppgaver (mappe). Godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Hjemmeeksamen, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10 og 11 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp? Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Løken, B. & Saabye-Christensen, L. (1999). Oslomarka: Årstidene, naturen, stemningene. Orion.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
** Biblioteket har ikke denne boka i trykt utgave.

UTDRAG FRA 1 DOKTORGRADSAVHANDLING I INSTITUSJONELT ARKIV:
Jordbru, A. A. (2012). Konversive gangvansker, -behandlingseffekt og typiske trekk [Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole, Oslol]. Brage. http://hdl.handle.net/11250/171361
Kap. 1, 2, 3, 4 og 11 skal leses:
* Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Avhandlingen finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2022). FAF315: Kroppslig læring: Våren 2023 [Digitalt kompendium]. 
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Duesund, L. (2006). Kropp og rehabilitering. I A. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 34-47). Handicapidrættens Videncenter.

Gibson, J. (2011). Friluftsliv for døvblindfødte. I T. Soulié & B.  Therkildsen (Red). Friluftsliv – for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 126-135). Handicapidrættens Videncenter.

Vedul-Kjelsås, V. & Haga, M. (2021). Kroppslig læring som motorisk kompetanse. I A. L. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.), Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 63-73). Universitetsforlaget.

2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Sagen, L., Lysvik, L., Martinussen, I. & Gjærum, R. G. (2014). Snoezelen - å sanse en verden. Spesialpedagogikk, 14(02), 27-41. https://docplayer.me/1827124-Snoezelen-a-sanse-en-verden.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq:2012-0064
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

1 ARTIKKEL FRA ETT TRYKT TIDSSKRIFT - som du finner som PDF i Canvas.
Kvistum, I. (2013). Blansekunstneren. Handikapnytt, 91, 21-25.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Martiny, K. M. & Aggerholm, K. (2015). Ja, vi kan: Et pilotstudie fra HEC Vintercamp 2014. Helene Elsass Center. http://docplayer.dk/9946615-Kristian-moltke-martiny-kenneth-aggerholm.html
* Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Leder, D. (1990). The absent body. The University of Chicago Press.
Kap. 1 og 3 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA