FAF313 Fysisk aktivitet i psykisk helsevern (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Studenten skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva psykisk helse er, samt hvordan psykisk helse påvirker menneskers liv, og videre hvordan fysisk aktivitet kan brukes som ressurs i psykisk helsevern.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for ulike psykiske lidelser.
- formidle forskningsgrunnlaget for bruk av fysisk aktivitet i psykisk helsevern.
- planlegge og gjennomføre tilpasset fysisk aktivitet for brukergruppe innen psykisk helsevern.
- reflektere kritisk om motivasjonelle og etiske utfordringer knyttet til bruk av fysisk aktivitet innen psykisk helsearbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk arbeid og arbeid med teori. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner sammen med teori grunnlag for studentenes læring. Studentene skal presentere arbeider og erfaringer fra praksis for hverandre og gi hverandre tilbakemeldinger i plenum.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte
- Planlegge og gjennomføre en aktivitetsøkt for en brukergruppe underveis i kurset. Obligatorisk frammøte.
- En oppgave. Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter (A–F).
- Skriftlig gruppeeksamen (par). Bestått/ ikke bestått.
- knyttet til praksis innen psykisk helsevern med muntlig framlegg.
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Ivarsson, B. H. (2017). MI-motiverende samtaler: En praktisk håndbok for helse- og omsorgssektoren. Gyldendal Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Martinsen, E. W. (2018). Kropp og sinn: Fysisk aktivitet og psykisk helse (3. utg.). Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK:
Hagen, R. & Kennair, L. E. O. (Red). (2016). Psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske.
Side 82-155, 177-194 og 238-257 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 1 DOKTORGRADSAVHANDLING I INSTITUSJONELT ARKIV:
Farholm, A. (2017). Motivation and physical activity in individuals with severe mental illness [Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole, Oslo]. Brage. http://hdl.handle.net/11250/2446864
Side 1-87 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Denne finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Bentzen, M. (Red.). (2022). FAF313: Fysisk aktivitet i psykisk helsevern: Våren 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanserlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Grue, L. (2016). Normalitet. Fagbokforlaget.
* Side 103-141.
Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å. & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Cappelen Damm akademisk.
Hummelvold, J. K. (2012). Stykkevis og delt: Om menneskesyn, psykiatrisk sykepleie og behandling. I J. K. Hummelvold (Red.), Helt – ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk psykepleie og psykisk helse (7. utg., s. 111-130). Gyldendal akademiske.
Smith, P. J. & Blumenthal, J. A. (2013). Exercise and physical activity in the prevention and treatment of depression. I P. Ekkekakis (Red.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 145-160). Routledge.
Utschig, A. C., Otto, M. W., Powers, M. B. & Smits, J. A. J. (2013). The relationship between physical activity and anxiety and its disorders. I P. Ekkekakis (Red.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 105-116). Routledge.
9 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Araújo, D., Brymer, E., Brito, H., Withagen, R. & Davids, K. (2019). The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychology of Sport and Exercise, 42, 138-145. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.020
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Duesund, L., & Skårderud, F. (2003). Use the body and forget the body: Treating anorexia nervosa with adapted physical activity. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8(1), 53-72. https://doi.org/10.1177%2F1359104503008001007
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Flemmen, G., Unhjem, R. & Wang, E. (2014). High-intensity interval training in patients with substance use disorder. BioMed Research International, 1-8. http://dx.doi.org/10.1155/2014/616935
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Firth, J., Carney, R., Jerome, L., Elliott, R., French, P. & Yung, A. R. (2016). The effects and determinants of exercise participation in first-episode psychosis: a qualitative study. BMC Psychiatry, 16(1), 36. https://doi.org/10.1186/s12888-016-0751-7
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hummelvoll, J. K. & Severinsson, E. (2001). Coping with everyday reality: Mental health professionals’ reflections on the care provided in an acute psychiatric ward. Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing, 10(3), 156-166. https://doi.org/10.1186/s12912-016-0126-x
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kolnes, L. J. & Rodriguez-Morales, L. (2016). The meaning of compulsive exercise in women with anorexia nervosa: An interpretative phenomenological analysis. Mental Health and Physical Activity, 10, 48-61. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2015.12.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sørensen, M., Bentzen, M., & Farholm, A. (2021). Lessons learned from a physical activity intervention in psychiatric treatment: Patient, staff, and leader perspectives. Frontiers in Psychiatry, 11, 87. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00087
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Unhjem, R., Flemmen, G., Hoff, J. & Wang, E. (2016). Maximal strength training as physical rehabilitation for patients with substance use disorder; a randomized controlled trial. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 8(1), 7.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Woods, D., Breslin, G. & Hassan, D. (2017). A systematic review of the impact of sport-based interventions on the psychological well-being of people in prison. Mental Health and Physical Activity, 12, 50-61. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2017.02.003
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Lillehagen, R. (2016). Å lytte til hakkespetter: Naturen som terapeut. Dinamo.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA