LKI200 Profesjonsfag - Elev, danning, skole og fag (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet belyser betydningen av teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning, samt legitimering og utvikling av kroppsøving og idrettsfagene. Lærerutdanningen betones gjennomgående som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Det skal gi grunnlag for analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, samtidig gi kunnskaper om og presentere fagdidaktiske tilnærminger egnet for planlegging, undervisning og vurdering i videregående opplæring ut fra gjeldende læreplan.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- begrunne undervisningsvalg, mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i læreplaner, pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring
- beskrive framvekst og endring av kroppsøving og idrettsfag i et skolehistorisk perspektiv
- reflektere over hvordan forskning og læringsteorier kan bidra til å utvikle kroppsøving og idrettsfag, til å informere læreren og anvendes for å tilpasse undervisningen til elevmangfoldet
- drøfte elevers læringsprosesser ved bruk av teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, motivasjon, sosialisering og danning.
- identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep, samt kjenne til relevante samarbeidsparter og reflektere rundt profesjonsetiske krav
- kjenne til sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter
- stimulere elever til begrunnede verdivalg og forståelse av demokrati og medborgerskap
- drøfte betydningen praktiske og estetiske læringsprosesser kan ha for danning og identitetsutvikling
- drøfte og gi eksempler på hvordan det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan aktualiseres i kroppsøving og idrettsfag.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det legges opp til varierte undervisningsformer og læringsarbeid. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- To innleveringsarbeider som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A – F.
- LKI230 Praksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Kjernelitteratur
Ikke mottatt liste pr 3. mai 2021