SPM103 Idrett og bærekraft (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studenten skal få kunnskap om bærekraft, med relevans for idretten. Denne kunnskapen skal studenten kunne bruke uavhengig av rolle i idrettsorganisasjon, forvaltning, næringsliv og skoleverk. Emnet vil omfatte sosiale, økonomiske og miljømessige aspekter ved bærekraft. FNs bærekraftmål står sentralt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive ulike syn på bærekraft og bærekraftig utvikling ut ifra historiske, etiske og organisatoriske perspektiver.
- forklare FNs bærekraftmål, og kunne knytte disse til nasjonal og internasjonal idrett.
- gjøre rede for norske og internasjonale miljø- og klimamål, og kunne reflektere rundt idrettens påvirkning på miljøet.
- reflektere over hvordan norsk idrett kan framstå bærekraftig med hensyn til sosiale, økonomiske og miljømessige forhold
- diskutere fordeler og utfordringer med konkrete tiltak for å gjøre idretten mer bærekraftig.
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert undervisning fordelt på seks moduler. Modulene består av tekst og filmer som også inkluderer quiz og oppspill til refleksjon.
Selv om det er et emne som foregår hundre prosent på nett oppfordres studentene til å opprette kollokviegrupper.
Arbeidskrav
Alle sider i hver enkelt modul må gjennomføres. Canvas foretar en automatisk sjekk.
Ved avslutningen av hver modul leverer studenten et refleksjonsnotat på oppgitt tema.
Arbeidskrav skal vurderes med godkjent/ikke godkjent. Alle må være godkjent for at studenten skal kunne ta eksamen.
Vurdering/eksamen
Avsluttende hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.
- Består av inntil fire oppgaver. Totalt 5000 ord.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Hanstad, D. V., Sandvik, M. R. & Strittmatter, A. M. (2021). Idrett og bærekraft: Perspektiver på miljø- og samfunnsansvar i idrettenes organisasjoner. Fagbokforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
Anbefalt litteratur
Alle sider i de seks modulene er å anse som anbefalte, relevante læringsressurser