TI203 Idrettspraksis for barn og ungdom (10 sp) 

(Sports Practice for children and youth  )

Fakta om emnet

Emnekode
TI203
Emnenavn
Idrettspraksis for barn og ungdom
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Peter Erikson
Forkrav
Bare for programstudenter
Praksis
Gjennomføres på NIH

Kort om emnet

Hovedhensikten med emnet er å gi deg som student teoretisk, pedagogisk og praktisk erfaring som gir deg best mulig forutsetninger for å lykkes som fremtidig trener eller idrettspsykologisk rådgiver i barne- og ungdomsidretten. I løpet av emnet skal du tilegne deg kunnskap og ferdigheter om hvordan du kan håndtere treningsprosessen for barn og unge på best mulig måte. Målet er å gi deg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å kunne planlegge, gjennomføre og analysere trening for ungdom på best mulig måte. Emnet har søkelys på å gi teoretisk innsikt i vekst og utvikling før, under og rett etter pubertet, samt hvilke treningsmessige konsekvenser dette bør få for trening og konkurranser i utviklingsprosessen. For å kople teori mot praksis vil det i emnet gjennomføres mye praksis, og med søkelys på trenerrollen, metodikk og pedagogikk. I de praktiske timene vil det bli gjennomført demonstrasjonsøkter på fysisk trening og ferdighetsutvikling rettet mot ungdom. I de praktiske øktene skal du prøve deg i rollene som idrettspsykologisk rådgiver (IPR), trener og utøver. I timene vil det bli satt søkelys på treningsplanene, observasjon og refleksjon omkring treneratferd og veiledning i tråd med øktens hensikt. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for barn og unges vekst, modning og utvikling, og hvordan utvikling under pubertet kan påvirke treningsprosessen hos gutter og jenter
  • anvende ulike treningsprinsipper og periodiseringsmodeller når trening skal planlegges og doseres på kort og lang sikt i forbindelse med utviklingsprosessen.
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for fysisk trening og ferdighetsutvikling hos barn og unge som bedriver prestasjonsrettet idrett i utviklingsfasen.
  • gjøre rede for relevante pedagogiske teorier, fagdidaktiske prinsipper og empiri knyttet til trenerrollen, fysisk trening og ferdighetsutvikling hos gutter og jenter i utviklingsfasen.
  • reflektere omkring retningslinjer og forventninger til trenerrollen på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten.
  • gjennomføre og observere idrettspraksis for ungdom.
  • reflektere, evaluere og veilede egen og andres praktiske virksomhet i trening og ledelse av barn og unge.

Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder idrettspraksis med bruk av lyd- og videoopptak (Spiideo), gruppearbeid og presentasjoner.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte til alle praktiske timer (100 %)
  • Innlevering og aktivitet skal gjennomføres og leveres på gruppenivå. Innholdet i arbeidskravet vil bli presentert ved emnestart.

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell praktisk metodisk eksamen (30 minutter). Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Abrahamsen, F. E. (2017). Den coachende treneren. Bok 1: Om å coache begynnere (2. utg.). Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité; Akilles.

* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

Gearity, B. & Callary, B. (2019). Coach education and development in sport: Instructional strategies. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis: Grunnleggende ferdigheter (2. utg.). Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 ELEKTRONISK BOK:
Fotballforbundet. (u.å.). Soneforsvar: Fra prinsipper til læringsmomenter. https://740c073d.flowpaper.com/NFFSoneforsvar2021/#page=1
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Tønnesen, E. & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal.
Side 9-21, 97-244 og 296-310 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 BOKKAPITTEL - som du finner som PDF i Canvas:
Blatz, D. H. & De Luigi, A. J. (2016). Human growth and development. I R. B. Birrer, F. G. O’Connor & S. F. Kane (Red.), Musculoskeletal and sports medicine for the primary care practitioner (4. utg., s. 137-147). CRC Press.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 11.06.22. / Bibl. - AGG)

1 NETTSIDE:
Norges fotballforbund. (u.å.). Spillemodell. Hentet 20. mai 2022 fra https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/landslagsskolen/landslagsskolens-spillmodell/#Toppen
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

6 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: 
Klikk på denne lenken.

Georgopoulos, N. A., Roupas, N. D., Theodoropoulou, A., Tsekouras, A. A., Vagenakis, A. G. & Markou, K. B. (2010). The influence of intensive physical training on growth and pubertal development in athletes. Annals of the New York Academy of Sciences, 1205(1), 39-44. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2010.05677.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Malina, R. M., Rogol, A. D., Cumming, S. P., e Silva, M. J. C. & Figueiredo, A. J. (2015) Biological maturation of youth athletes: assessment and implications. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 852-859. https://doi.org/10.1136/bjsports-2015-094623
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Matina, R. M. & Rogol, A. D. (2011). Sport training and the growth and pubertal maturation of young athletes. Pediatric Endocrinologi Review, 9(1), 441-455.
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Read, P. J., Olivier, J. L., de Ste Croix, M. B. A., Myer, G. D. & Lloyd, R. S. (2016). The scientific foundations and associated injury risks of early soccer specialisation. Journal of Sports Sciences, 34(24), 2295-2302. https://doi.org/
10.1080/02640414.2016.1173221
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Schwellnus, M., Soligard, T., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043–1052. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Soligard, T., Schwellnus, M., Alonso, J-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., Gabbett, T. J., Gleeson, M., Hägglund, M., Hutchinson, M. R., Van Rensburg, C. J., Khan, K. M., Meeusen, R., Orchard, J. W., Pluim, B. M., Raftery, M., Budgett, R. & Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 1) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096581
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.