LKI300 Profesjonsfag (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Profesjonsfaget i tredje studieår skal ha et særlig ansvar for å ivareta sammenhengen og integrere studentens valgte fag 2, pedagogikk, fagdidaktikk og praksis. I profesjonsfaget skal studenten lære seg å anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til fag 2, både pedagogisk og fagdidaktisk. Sentralt gjennom hele emnet står sammenhengen mellom utøvende, skapende, teoretisk og praktisk-pedagogisk virksomhet.
Læringsmiljøet i emnet skal stimulere til opplevelse, utfoldelse og refleksjon over demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling (alt etter hvilke oppgaver fag 2 har fått når det gjelder tverrfaglige tema).
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- analysere læreplaner knyttet til fag 2 og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i aktuelle skolefags historiske utvikling
- bruke relevante undervisningsmetoder og læringsaktiviteter i fag 2 for at elevene skal utvikle grunnleggende ferdigheter
- anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
- drøfte betydningen av relevant forskning knyttet til fag 2 og hva den kan bidra med for skolen og egen profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen har teoretiske og praktiske læringsaktiviteter som fremgår i Canvas med forberedende spørsmål før forelesning, drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner/video. I undervisningen inngår også didaktisk formidling av fagstoff overfor medstudenter.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- 100% deltakelse på utveksling til Sverige uke 48.
- 100% deltakelse og organisering av utvekslingsuke for svenske studenter uke 6.
Arbeidskravet må være godkjnet før avsluttende vurdering.
Vurdering/eksamen
Mappe med 2 arbeider som vurderes til bestått/ ikke bestått. Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.
- En rapport knyttet til didaktisk formidling av fagstoff. Rapporten tar utgangspunkt i teori og praksis. Gruppeoppgave (vår).
- Utarbeide et undervisningsopplegg knyttet til fag 2 og skrive et refleksjonsnotat om planlegging og gjennomføring. Individuelt (vår).
Kjernelitteratur
Kommer.
Inntil 200 sider selvvalgt litteratur knyttet til fag 2.