THP306 Treningsplanlegging (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg treningsplanlegging i ulike idretter og for ulike aldersgrupper med fokus på prestasjon. Herunder vil arbeidskrav, kapasitetsanalyse og implementering av treningsformer være sentrale tema.
Forelesninger vil ha en generell tilnærming til temaene, mens studentene fordyper seg i en selvvalgt idrett.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomfør emne kunne
- anvende arbeidskravs- og kapasitetsanalyse for treningsplaner
- utarbeide årsplaner, periodeplaner og øktplaner
- vurdere og anvende fysiske tester for treningsplaner
- anvende ulike metoder for kvantifisering av treningsbelastning
- gjøre rede for hvordan ulike treningsformer gjensidig påvirker hverandre
- gjøre rede for hvordan vekst og modning påvirker fysisk kapasitet og utbytte av ulike typer trening i alderen 8-18 år
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, praktiske timer, og studentaktive arbeidsmetoder.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 60 %. Mappen består av:
- Arbeidskravsanalyse
- Årsplan og periodeplan
- Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 40 %.
Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.
Kjernelitteratur
15 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
NB! For å lese artiklene når du er utenfor NIH, må du være pålogget VPN-klienten.
Arbeidskrav:
Bangsbo, J., Iaia, F. M. & Krustrup, P. (2007). Metabolic response and fatigue in soccer. International Journal of Sports Physiology and Performance, 2(2), 111-127. https://doi.org/10.1123/ijspp.2.2.111
Joyner, M. J. & Coyle, E. F. (2008). Endurance exercise performance: The physiology of champions. The Journal of physiology, 586(1), 35-44. https://doi.org/10.1113/jphysiol.2007.143834
Karcher, C. & Buchheit, M. (2014). On-court demands of elite handball, with special reference to playing positions. Sports Medicine, 22(6), 797-814. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0164-z
Losnegard T, Hallén J. (2014). Physiological differences between sprint- and distance-specialized cross-country skiers. International Journal of Sports Physiology and Performance, 9(1), 25-31. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0066
Testbatteri:
Haugen, T. & Buchheit, M. (2016). Sprint running performance monitoring: Methodological and practical considerations. Sports Medicine, 46(5), 641-656. https://doi.org/10.1007/s40279-015-0446-0
Pyne, D. B., Spencer, M. & Mujika, I. (2014). Improving the value of fitness testing for football. International Journal of Sports Physiology and Performance, 9(3), 511-514. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0453
Treningsanalyser:
Bourdon, P. C., Cardinale, M., Murray, A., Gastin, P., Kellmann, M., Varley, M. C., Gabbett, T. J., Coutts, A. J., Burgess, D. J., Gregson, W. & Cable, N. T. (2017). Monitoring athlete training loads: Consensus statement. International Journal of Sports Physiology and Performance, 12(Suppl 2), 2161-2170. https://doi.org/10.1123/IJSPP.2017-0208
Foster, C., Florhaug, J. A., Franklin, J., Gottschall, L., Hrovatin, L. A., Parker, S., Doleshal, P. & Dogde, C. (2001). A new approach to monitor exercise training. Journal of Strength and Conditioning Research, 15(1), 109-115. https://oce.ovid.com/article/00124278-200102000-00019/PDF
Halson, S. L. (2014). Monitoring training load to understand fatigue in athletes. Sports Medicine, 44(Suppl 2), 139-147. https://doi.org/10.1007/s40279-014-0253-z
Planlegging og periodisering:
Bosquet, L., Montpetit, J., Arvisais, D. & Mujika, I. (2007). Effects of tapering on performance: A meta-analysis. Medicine & Science in Sports Exercise, 39(8),1358-65. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31806010e0
Issurin, V. B. (2010). New horizons for the methodology and physiology of training periodization. Sports Medicine, 40(3), 189-206. https://doi.org/10.2165/11319770-000000000-00000
Restitusjon:
Nédélec, M., McCall, A., Carling, C., Legall, F., Berthoin, S. & Dupont, G. (2012). Recovery in soccer: Part I – post-match fatigue and time course of recovery. Sports Medicine, 42(12), 997-1015. https://doi.org/10.2165/11635270-000000000-00000
Nédélec, M., McCall, A., Carling, C., Legall, F., Berthoin, S. & Dupont, G. (2013). Recovery in soccer: Part II-recovery strategies. Sports Medicine, 43(1), 9-22. https://doi.org/10.1007/s40279-012-0002-0
Trening og adapsjon:
Berryman, N., Mujika, I., & Bosquet, L. (2018). Concurrent training for sports performance: The 2 sides of the medal, International Journal of Sports Physiology and Performance, 14(3), 279-285. https://doi.org/10.1123/ijspp.2018-0103
Losnegard, T., Myklebust, H., Spencer, M. & Hallén, J. (2013). Seasonal variations in VO2max, O2-Cost, O2-Deficit, and performance in elite cross-country skiers. Journal of Strength and Conditioning Research, 27(7), 1780-1790. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31827368f6
Vekst og modning:
2 bok-kapitler som ligger i Canvas (2 PDF):
Armstrong N. (2019). Development of the youth athlete. Routledge.
Side 5-26 og 94-114.
NB! I tillegg vil forelesningsnotater være pensum.