IS225 Helse, kultur og samfunn (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet fokuserer på folkehelse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det vil bli lagt vekt på sosial ulikhet i relasjon til sosial klasse, kjønn og etnisitet. I tillegg setter emnet fokus på kroppssyn, livsstil og utbredelse av fysisk aktivitet i befolkningen.
Læringsutbytte
Studentene skal:
Kunnskap
- kunne gjøre rede for ulik forståelse av begrepene helse og kropp
- kunne gjøre rede for sammenhengen mellom helse og fysisk aktivitet i befolkningen
- ha kunnskap om sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn, etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet og helse
- ha innsikt i sammenhengen mellom livsstil, kultur og helse i et tverrfaglig perspektiv• ha kunnskap om verdier og holdninger knyttet til helse og fysisk aktivitet
Ferdighet
- kunne kritisk reflektere rundt helse, fysisk aktivitet og ulike sosiale grupper
- kunne formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- kunne formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er en kombinasjon av lærerstyrt undervisning, ulike former for gruppearbeid og framføringer, og individuelt arbeid.
Arbeidskrav
Mappe: To oppgaver må være innlevert skriftlig i Canvas.
Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas minst en uke før eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, skriftlig, en uke. Gradert karakter A-F. Tillatte hjelpemidler.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Dowling, F. (Red.). (2021). IS225: Helse, kultur og samfunn: Høsten 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Andersen, E. (1996). Helse og idrett. I M. Goksøyr, E. Andersen & K. Aasdal (Red.), Kropp, kultur og tippekamp (s. 129-160). Universitetsforlaget.
Bakke, I. M., Solheim, L. J. & Hovden, J. (2016). "Skulle ønske jeg kunne være med på turn jeg!" I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 193-212). Cappelen Damm Akademisk.
Burrows, L. (2012). Run rabbit, run. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physicale education, youth sport and health: A narrative approach (s. 63-66). Routledge.
Dowling, F. (2012). Exemplar one: Health, physical education, pupils, parents and teachers. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 159-171). Routledge.
Dowling, F. (2016). Family narratives of PE, physical activity and sport: Contingent stories. I S. Dagkas & L. Burrows (Red.), Families, young people, physical activity and health (s. 208-218). Routledge.
Elstad, J. I. (2010). Helse. I I. Frønes & L. Kjølstad (Red.), Det norske samfunn (6. utg.) (s. 261-283). Gyldendal.
Elstad, J. I. (2010). Klasseforskjeller i helse: Et spørsmål om arbeid? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet (s. 98-107). Universitetsforlaget.
Evans, J. & Davies, B. (2004). Sociology, the body and health in a risk society. I J. Evans, Davies, B. & Wright, J. (Red.), Body knowledge and control: Studies in the sociology of physical education and health (s. 35-51). Routledge.
Fekjær, S. B. (2010). Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 84-97). Universitetsforlaget.
Fugeli, P. & Ingstad, B. (2009). Helse på norsk: God helse slik folk ser det. Gyldendal akademisk.
* Side 21-42, Tre forståelseshorisonter
Lupton, D. (1995). The imperative of health: Public health and the regulated body. Sage Publications.
* Side 131-157, Bodies, pleasures and the practices of the self
Lupton, D. (2003). Medicine as culture: Illness, disease and the body in western societies (2. utg.). Sage.
* Side 22-53, The body in medicine
Malcolm, D. (2017). Sport, medicine and health: The medicalisation of sport? Routledge.
* Side vii-ix, Abbreviations
* Side 55-71, Sport, medicine and public health
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse (Hva er; 29). Gyldendal Universitetsforl.
* Side 20-40, Helse er å være frisk
Rich, E. (2012). It's not for the school to tell us, Charlie ... after all, to us you are healthy big. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 119-123). Routledge.
Schiøtz, A. (2017). Viljen til liv: Medisin- og helsehistorie frå antikken til vår tid (s. 208-274). Samlaget.
* Side 208-274, Folkehelse: Overvakning og førebygging
Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedelig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 93-112). Cappelen Damm Akademisk.
Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 123-153). Novus Forlag.
Thrane, C. (2002). Fysisk aktivitet: Begrunnelser, utbredelse og determinanter. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 28-32). Novus.
6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Goodyear, V., Kerner, C. & Quennerstedt, M. (2019) Young people’s uses of wearable healthy lifestyle technologies; surveillance, self-surveillance and resistance, Sport, Education and Society, 24(3), 212-225. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1375907
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hervik, S. E. & Kolderup., H. (2016). Good health is to have a good life: How middle-aged and elderly men in a rural town in Norway talk about health. International Journal of Men's Health, 15, 218-234. https://doi.org/10.3149/jmh.1503.218
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kerry R. McGannon & Spence, J. C. (2012) Exploring news media representations of women’s exercise and subjectivity through critical discourse analysis, Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4(1), 32-50. https://doi.org/10.1080/2159676X.2011.653503
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lupton, D. (2015). The pedagogy of disgust: The ethical, moral and political implications of using disgust in public health campaigns. Critical Public Health, 25, 4-14. https://doi.org/10.1080/09581596.2014.885115
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2011). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for ungdomsforskning, 11(2), 71-92.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wiltshire, G., Lee, J. & Williams, O. (2019). Understanding the reproduction of health inequalities: Physical activity, social class and Bourdieu’s habitus. Sport, Education and Society, 24, 226-240. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1367657
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER:
Breivik, G. & Rafoss, K. (2017). Fysisk aktivitet: Omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet (IS-0613). Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1343/IS-0613%20Rapport%20Helsedirektoratet%20(3a).pdf
Side 9-35 og 37-55 skal leses:
Denne finnes online Klikk på denne lenken.
Helsedirektoratet (2009). Migrasjon og helse: Utfordringer og utviklingstrekk (IS-1663). https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/flyktninger-og-innvandrere/rapporter/migrasjon-og-helse
Side 20-33 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 NETTSIDE:
Helsedirektoratet. (2019). Så aktiv må du være. Helsenorge. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.