LKI300 Profesjonsfag - lærer på idrettsfag (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Profesjonsfaget i tredje studieår skal ha et særlig ansvar for å ivareta sammenhengen og integrere studentens valgte fag 2. I profesjonsfaget skal studenten lære seg å anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til fag 2, både pedagogisk og fagdidaktisk.
Sentralt gjennom hele emnet står sammenhengen mellom utøvende, skapende, teoretisk og praktisk-pedagogisk virksomhet. Emnet skal stimulere til opplevelse, utfoldelse og refleksjon over kjerneelementer i fagene på idrettsfag.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- analysere læreplaner knyttet til fag 2 og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i aktuelle skolefags historiske utvikling.
- bruke relevante undervisningsmetoder og læringsaktiviteter i fag 2 med fokus på bærekraftig utvikling og grunnleggende ferdigheter
- anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
- drøfte betydningen av relevant forskning knyttet til fag 2 og hva den kan bidra med for skolen og egen profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen har teoretiske og praktiske læringsaktiviteter med forberedende spørsmål før forelesning, drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner/video. I undervisningen inngår også didaktisk formidling av fagstoff overfor medstudenter.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- 100 % deltakelse på utveksling til Sverige uke 48.
- 100 % deltakelse og organisering av utvekslingsuke for svenske studenter uke 6.
Arbeidskravet må være godkjnet før avsluttende vurdering.
Vurdering/eksamen
Mappe med 2 arbeider som vurderes til bestått/ ikke bestått. Hver innlevering må være bestått for at mappen bestås.
- En rapport knyttet til didaktisk formidling av fagstoff. Rapporten tar utgangspunkt i teori og praksis. Gruppeoppgave (vår).
- Utarbeide et undervisningsopplegg knyttet til fag 2 og skrive et refleksjonsnotat om planlegging og gjennomføring. Individuelt (vår).
Kjernelitteratur
1 BOK:
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2012). Skolen som arbeidsplass: Trivsel, mestring og utfordringer. Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket: ORIA
Selvvalgt litteratur 150 sider. Knyttet til ditt valg av fag 2.
________________________________________________________________________________________________________________________________
RESSURSER:
LÆREPLANER/KUNNSKAPSLØFTET:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=no
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NOU 2015: 8 (2015). Norsk offentlig utredning å være lærer i fremtidens skole. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/?ch=3
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdannindsdirektoratet. (u.å.). Søk på Udir.no [Oversikt over læreplaner idrettsfag] https://sokeresultat.udir.no/?query=idrettsfag
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2013). Læreplan i friluftsliv (IDR07-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/idr07-02
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2021, 12. november). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/rammeverk-larerens-profesjonsfaglige-digitale-komp/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 100(1), 37-48. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 PODKASTEPISODE:
Kluge, A. (Programleder). (2021, juni). Læring med digital teknologi – med Anders Kluge [Audiopodkast-episode]. I Rekk opp hånda! Spotify. https://open.spotify.com/episode/0BZsSQn1nuIBrYLZz065QL?si=
* Episoden finnes online: Klikk på denne lenken.