TI300 Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en fordypning i trenerens samhandling med omgivelsene, med spesiell vekt på trenerens pedagogiske virksomhet og sosiale kompetanse. Hensikten med emnet er å kritisk undersøke sentrale aspekter ved egen og andres trenervirksomhet med den hensikt å utvikle en mer effektiv og reflektert trenerpraksis og trenerveiledning. Det oppfordres til at studentene samtidig med emnet har praksis som trener, med undervisning og/eller ledelse.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- Identifisere og reflektere over hvordan spesifikke historiske, kulturelle og sosiale kontekster former og påvirker identitetsutvikling og trenervirksomhet.
- Identifisere og reflektere over de etiske aspektene ved egen og andres idrettspraksis trener/veiledervirksomhet.
- Reflektere og drøfte hvordan kompleksitet, herunder dilemmaer og motsetninger, best kan håndteres i idrettspraksis og trenerhverdagen.
- Reflektere og drøfte hvordan sosialt samspill og mikropolitiske handlinger påvirker idrettspraksisen og trenerhverdagen.
- Vurdere og anvende pedagogiske prinsipper for å fremme utvikling og prestasjon som trener og veileder.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer (90 timer, hvor av 30 timer lærerstyrt undervisning), seminaraktivitet (30 timer) og arbeid med seminaroppgaver (110 timer).
Arbeidskrav
80% deltagelse i seminaraktivitet vurderes godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Mappe: Tre seminaroppgaver vurderes samlet. Gradert karakter A-F. Teller 50 % av sluttvurderingen..
- Seminaroppgavene er fokusert på at studenten skal utvikle og videreutvikle sin egen trener- og/eller ledelsesfilosofi gjennom emnet, i samspill med lærere og medstudenter.
- En ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Teller 50 % av sluttvurderingen
- Skal inneholde maksimalt 2500 ord.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Barker-Ruchti, N. (Red.). (2019). Athlete learning in elite sport: A cultural framework. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2016). Understanding sports coaching: The pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice (3. utg.). Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Cassidy, T., Handcock, P., Gearity, B. & Burrows, L. (2020). Understanding strength and conditioning as sport coaching: Bridging the biophysical, pedagogical and sociocultural foundations of practice. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Ronglan, L. T. & Havang, Ø. (2010). Niklas Luhmann: Coaching as communication. I R. L. Jones, P. Potrac, C. Cushion & L. T. Ronglan (Red.), The sociology of sports coaching (s. 79-93). Routledge.
* Denne PDF-en finnes i Canvas.
(Klarert via BOLK .21./Bibl. - AGG)
39 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Bjørndal, C. T., Andersen, S. S. & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 533-544. https://doi.org/10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317172
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2021). Engaging with uncertainty in athlete development: Orchestrating talent development through incremental leadership. Sport, Education and Society, 26(1), 104-116. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1695198
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Cushion, C. J. & Jones, R. L. (2014). A Bourdieusian analysis of cultural reproduction: Socialisation and the ‘hidden curriculum’ in professional football. Sport, Education & Society, 19(3), 276-298. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.666966
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J., Jones, L. & Mills, J. P. (2019). Becoming a good enough coach. Sports Coaching Review, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1435361
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Douglas, K. (2014). Challenging interpretive privilege in elite and professional sport: One [athlete’s] story, revised, reshaped and reclaimed. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 220-243. https://doi.org/10.1080/2159676x.2013.858369
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hansen, P. Ø., Chroni, S., Skille, E. Å. & Abrahamsen, F. E. (2021). Leading and organising national teams: Functions of institutional leadership. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1896213
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hemmestad, L. B. & Jones, R. L. (2019). Deconstructing high performance Nordic sport: The case study of women’s handball (the ‘team as method’). Sport in Society, 22(4), 671-688. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389062
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, R. L., Bailey, J. & Santos, S. (2013). Coaching, caring and the politics of touch: A visual exploration. Sport, Education & Society, 18(5), 648-662. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.769945
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, R. L. & Ronglan, L. T. (2017). What do coaches orchestrate? Unravelling the 'quiddity' of practice. Sport, Education & Society, 23(19), 905-915. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1282451
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, R. L. & Wallace, M. (2005). Another bad day at the training ground: Coping with ambiguity in the coaching context. Sport, Education and Society, 10(1), 119-134. https://doi.org/10.1080/1357332052000308792
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kelly, S. & Waddington, I. (2006). Abuse, intimidation and violence as aspects of managerial control in professional soccer in Britain and Ireland. International Review for the Sociology of Sport, 41(2), 147-164. https://doi.org/10.1177/1012690206075417
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kilty, K. (2006). Women in coaching. The Sport Psychologist, 20(2), 222-234. https://doi.org/10.1123/tsp.20.2.222
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Manley, A., Roderick, M. & Parker, A. (2016). Disciplinary mechanisms and the discourse of identity: The creation of ‘silence’ in an elite sports academy. Culture and Organization, 22(3), 221-244. https://doi.org/10.1080/14759551.2016.1160092
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nielsen, J. C., Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Karen, D. (2020). Cooperation between schools and elite sports: How are schools affected from engaging in athletic talent development? International Studies in Sociology of Education. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1847167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nielsen, S. F. & Thing, L. F. (2019). Trying to fit in: Upper secondary school students’ negotiation processes between sports culture and youth culture. International Review for the Sociology of Sport, 54(4), 445-458. https://doi.org/10.1177/1012690217725906
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
North, J. (2013). Philosophical underpinnings of coaching practice research. New Quest, 65(3), 278-299. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773524
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
O’Gorman, J., Partington, M., Potrac, P. & Nelson, L. (2021). Translation, intensification and fabrication: Professional football academy coaches’ enactment of the Elite Player Performance Plan. Sport, Education and Society, 26(3), 309-325. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1726313
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Partington, M. & Cushion, C. J. (2012). Performance during performance: Using Goffman to understand the behaviours of elite youth football coaches during games. Sports Coaching Review, 1(2), 93-105. https://doi.org/10.1080/21640629.2013.790167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Persson, M., Espedalen, L. E., Stefansen, K. & Strandbu, Å. (2020). Opting out of youth sports: How can we understand the social processes involved? Sport, Education and Society, 25(7), 842-854. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1663811
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Persson, M., Stefansen, K. & Strandbu, Å. (2020). Fotball som kjønnet mulighetsrom. Tidsskrift for kjønnsforskning, 44(3), 231-245. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2020-03-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Potrac, P. & Jones, R. (2009). Power, conflict, and cooperation: Toward a micropolitics of coaching. Quest, 61(2), 223-236. https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483612
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Potrac, P. & Jones, R. L. (2009). Micropolitical workings in semi-professional football. Sociology of Sport Journal, 26(4), 557-577. https://doi.org/10.1123/ssj.26.4.557
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Potrac, P., Jones, R. L., Gilbourne, D. & Nelson, L. (2012). ‘Handshakes, BBQs, and bullets’: self-interest, shame and regret in football coaching. Sports Coaching Review, 1(2), 79-92. https://doi.org/10.1080/21640629.2013.768418
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rafoss, K. & Tangen, J. O. (2017). Den norske idrettsmodellen – i utakt med tiden? Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(2), 152-170. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-04
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ronglan, L. T. & Aggerholm, K. (2014). ‘Humour helps’: Elite sports coaching as a balancing act. Sports Coaching Review, 3(1), 33-45. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.885776
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ronkainen, N. J., Aggerholm, K., Ryba, T. V. & Allen-Collinson, J. (2021). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society, 26(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ronkainen, N. J. & Ryba, T. V. (2017). Rethinking age in athletic retirement: An existential-narrative perspective. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(2), 146-159. https://doi.org/10.1080/1612197x.2015.1079920
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Santos, S., Jones, R. L. & Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise & Sport, 84(2), 263-272. https://doi.org/10.1080/02701367.2013.784722
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skille, E. Å. & Chroni, S. A. (2018). Norwegian sports federations’ organizational culture and national team success. International Journal of Sport Policy and Politics, 10(2), 321-333. https://doi.org/10.1080/19406940.2018.1425733
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skrubbeltrang, L. S. (2019). Marginalized gender, marginalized sports –an ethnographic study of SportsClass students’ future aspirations in elite sports. Sport in Society, 22(12), 1990-2005. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1545760
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skrubbeltrang, L. S., Karen, D., Nielsen, J. C. & Olesen, J. S. (2020). Reproduction and opportunity: A study of dual career, aspirations and elite sports in Danish SportsClasses. International Review for the Sociology of Sport, 55(1), 38-59. https://doi.org/10.1177/1012690218789037
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Nielsen, J. C. (2016). How to stay becoming – living up to the code of conduct in a sports class. Ethnography and Education, 11(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1109467
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å., Gulløy, E., Andersen, P. L., Seippel, Ø. & Dalen, H. B. (2017). Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og framtid. Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(02), 132-151. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å., Stefansen, K., Smette, I. & Sandvik, M. R. (2017). Young people’s experiences of parental involvement in youth sport. Sport, Education and Society, 24(1), 66-77. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1323200
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thing, L. F. (2006). "Voices of the broken body." The resumption of non-professional female players' sports careers after anterior cruciate ligament injury. The female player's dilemma: is she willing to run the risk? Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(5), 364-375. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2005.00452.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thing, L. F., Nielsen, S. F. & Ottesen, L. (2015). Are young people caught in the time bind? A sociological analysis of how young people in an upper secondary school view the issue of finding time to do sports or exercise in their spare time. Annals of Leisure Research, 18(1), 9-24. https://doi.org/10.1080/11745398.2014.924075
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thompson, A., Potrac, P. & Jones, R. (2015). ‘I found out the hard way’: Micro-political workings in professional football. Sport, Education & Society, 20(8), 976-994. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.862786
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.