MET403 Kvalitativ metode (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir kunnskap om kvalitativ metodologiens bredde, både ut ifra ulike vitenskapsteoretiske paradigmer og i forhold til bredden i metodene som kan anvendes i kvalitativ forskning. Kurset gir solid teoretisk og praktisk metodisk kunnskap. Studenten vil skaffe seg ferdigheter i å anvende et spekter av ulike metoder. Ved emnets slutt skal studenten kunne gjennomføre et kvalitativt forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- forstå ulike kvalitative metoder i lys av ulike vitenskapsteoretiske retninger
- vise ferdigheter i ulike metoder innen kvalitativ forskning
- utvikle gode kvalitative problemstillinger
- forklare forskningsdesign av kvalitative prosjekt
- analysere ulike typer kvalitative data med forskjellige typer analysemetoder
- skrive frem analyser og gode faglige argumenter/sosiale forklaringer
- forstå og anvende vurderingskriterier som brukes i kvalitative forskning
- problematisere forskerens rolle i en kvalitativ tilnærming både teoretisk og praktisk
- forstå kvalitativ forskning som en etisk og moralsk prosess
- vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bestå av en rekke forskjellige læringsaktiviteter: forelesninger, deltakelse i seminar med lærere til stedet, selvstyrte seminarer, og prosjektoppgaver med særlig vekt på det praktisk-metodiske.
Arbeidskrav
- 3 obligatoriske oppgaver skal leveres innen gitte datoer som oppgis ved semesterstart.
Arbeidskravet skal være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.
- Eksamen baseres både på de innleverte arbeidskrav, kjernelitteraturen/det selvvalgte pensumet, samt en trukket oppgave.
Kjernelitteratur
3 bøker:
For å lese e-bøkene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Mason, J. (2018). Qualitative researching (3. utg.). Sage. Boka kan lånes fra biblioteket.
Smith, B. & Sparkes, A. (Eds.). (2018). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online: https://doi.org/10.4324/9781315762012
Sparkes, A. & Smith, B. (2014). Qualitative research methods in sport, exercise and health: From process to product. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online: https://doi.org/10.4324/9780203852187
Utdrag fra 1 bok:
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 72-115 og 208-256 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Dowling, F. (Red.). (2023). MET430: Kvalitativ metode: Våren 2024. [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stil, 7. utg.:
Dowling, F. (2012). A narrative approach to research in physical education, youth sport and health. I F. Dowling, H. Fitzgerald, & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 37-59). Routledge.
Markula, P. & Silk, M. (2011). Qualitative research for physical culture. Palgrave Macmillan.
Side 24-56.
Merleau-Ponty, M. (2010). Child psychology and pedagogy: The Sorbonne lectures 1949-1952. Northwestern university press.
Side ix-xix
Morse, J. M. (2003). Principles of mixed methods and multimethods research design. I A. Tashakkori & C. Teddlie (Red.), Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (s. 189-208). Sage.
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Joy, P., & Larsson, H. (2019). Unspoken: Exploring the constitution of masculinities in Swedish physical education classes through body movements. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 491-505. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1628935
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Anbefalt litteratur
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Svendby, E. B. (2016). (Re)Telling lived experiences in different tales: A potential pathway in working towards an inclusive PE. Sport, Education and Society, 21(1), 62-81. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1113166
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.