MA441 Idrett, kultur, historie og filosofi (20 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet belyser idrett forstått som kulturfenomen, i spennet mellom egenart og samfunnsmessig kontekst. Det betyr at idretten og idrettens utvikling sees i sammenheng med både grunnleggende normer og verdier i den sosiale og kulturelle konteksten der idretten finner sted, og i sammenheng med historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser. Emnet behandler relevante kulturelle, historiske og filosofiske perspektiver for studenter som skal arbeide med problemstillinger innenfor samfunnsfag og humaniora. Temaer som drøftes er blant annet idrett, politikk og identitet i historiske- og samtidsperspektiver, samt verdidiskusjoner og aktuelle etiske spenninger i dagens idrett.
Læringsutbytte
Studentene skal:
- kunne redegjøre for og drøfte aktuelle idrettstema i lys av relevante kulturelle, historiske, filosofiske og sosiologiske perspektiver
- kunne drøfte hvordan kulturelle og historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser har påvirket og påvirker idrettsfeltet
- kunne drøfte utvikling og betydning av etiske ideal og verdier i idrettsfeltet
- kunne drøfte hvordan idrettens utvikling framstår i spennet mellom idrettens egenart og samfunnsmessig kontekst
- kunne arbeide selvstendig og vitenskapelig med idrettsfaglige tema fra samfunnvitenskapelige og humanistiske perspektiv.
Læringsformer og aktiviteter
Til hvert tema gir faglærer en innføring. Denne følges opp av studentene gjennom presentasjon og diskusjon av anbefalt litteratur og konkrete, emneorienterte oppgaver, individuelt og i grupper. Det kan også legges opp til diskusjon relatert til løsning av oppgaver, kildearbeid, individuelt og i grupper.
Arbeidskrav
For å gå opp til eksamen kreves aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til godkjent/ikke godkjent.
Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.
Vurdering/eksamen
Ved slutten av emnet skal studentene skrive en individuell hjemmeeksamen (14 dager). Studentene trekker oppgave ved endt emne. Besvarelsen skal være på maksimalt 6000 ord (12 pkt., 1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Hjelpemidler er tillatt. Det gis gradert karakter A-F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
HISTORIE:
1 BOK:
Goksøyr, M. & Olstad, F. (2017). Skjebnekamp: Norsk idrett under okkupasjonen 1940-1945. Aschehoug.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Utsolgt fra forlaget!
1 ARTIKKEL I ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Goksøyr, M. (2019). The Rings and the Swastika: Political ambiguity in sport before and during Second World War. The International Journal of the History of Sport, 36(11), 998-1012. https://doi.org/10.1080/09523367.2019.1687448
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
FILOSOFI:
1 BOK:
Fouché, R. (2017). Game changer: The technoscientific revolution in sports. Johns Hopkins University Press.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner i Canvas:
Loland, S. (2018). Ethics of technology in Sport. I W. Morgan (Red.), Ethics in sport (s. 273-286). Human Kinetics.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .11.20. / Bibl.- AGG)
SOSIOLOGI:
1 KAPITTEL FRA 1 DOKTORAVHANDLING:
Strandbu, Å. (2006). Idrett, kjønn, kropp og kultur: Minoritetsjenters møte med norsk drett (Doktoravhandling). Norges idrettshøgskole, Oslo.
* Side 24-47, Noen sosiologiske forståelser av kroppen
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 - NIH er rettighetshaver / AGG - Bibl.)
8 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Sub-kulturer:
Langseth, T. (2012). B.A.S.E. jumping – beyond the thrills. European Journal for the Sport and Society, 3, 155-176. https://doi.org/10.1080/16138171.2012.11687895
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sisjord, M. K. (2012). Networking among women snowboarders: A study of participants at an international woman snowboard camp. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 22(1), 73-84. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01135.X
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sisjord, M. K. (2014). When grown-up kids go snowboarding: A study of participants at a camp for adult snowboarders. European Journal for Sport and Society, 11(3), 205-226. https://doi.org/10.1080/16138171.2014.11687942
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Wheaton, B. & Agans, J.P. (2018). ‘How can you enjoy sports if you are under control by others?’ Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1472242
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wheaton, B. & Thorpe, H. (2018). Action sports: The Olympic Games, and the opportunities and challenges for gender equity: The case of surfing and skateboarding. Journal of Sport and Social Issues, 42(5), 315-342. https://doi.org/10.1177/0193723518781230
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kropps-sosiologi:
Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den norske legeforening, 120, 2919-2921.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sparkes, A. C. (2004). Bodies, narratives, selves and autography: The example of Lance Armstrong. Journal of Sport & Social Issues, 28(4), 397-428. https://doi.org/10.1177/0193723504269907.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wacquant, L. J. D. (1992). The social logic of boxing in black Chicago: Toward a sociology of pugilism. Sociology of Sport Journal, 9(3), 221-254. https://doi.org/10.1123/ssj.9.3.221
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.