FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Dette emnet undersøker friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale temaer vil være friluftslivets utvikling i samfunnet, likhet og mangfold, bærekraft; risiko, teknologi, sosiale medier og globale trender. Friluftsliv som forskningsfelt trekkes også frem.
Emnet gir studentene grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag- og fagområde. Elevene skal kunne delta i diskurser om friluftsliv som naturopplevelse, sosialt fenomen og som meningsfylt praksis for enkeltpersoner og grupper.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen
- analysere trender i friluftslivsdeltakelse i forhold til kjønn, alder, evner, rase og etnisitet
- skissere målene for den offentlige friluftslivspolitikken, hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det rettslige grunnlaget det bygger på.
- gjøre rede for friluftslivsorganisasjonene og deres oppgaver og måter å praktisere på
- forklare hvordan et bærekraftig og sosialt inkluderende friluftsliv kan se ut
- kritisk undersøke tidligere og nåværende problemstillinger innen friluftsliv
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema.
Forelesninger vil introdusere studentene til sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves
- 80 % oppmøte på forelesninger
- to skriftlige innleveringer med muntlige presentasjoner for medstudenter
- presentasjon på prosjektseminar knyttet til hjemmeeksamen
Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen (individuell). Gradert karakter, A-F.
- studentene belyser en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema ut fra kjernelitteratur og relevant selvvalgt litteratur.
Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Beames, S., Mackie, C. & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave Macmillan.
Side 1-13, 15-58, 79-188 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK:
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm akademisk.
Side 39-53 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm akademisk.
* Side 17-22 og 81-103.
Dannevig, H. & Aall, C. (2018). Friluftsliv og bærekraft. I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 81-91). Universitetsforlaget.
Gurholt, K. P., Torp, I. H. D., & Eriksen, J. W. (2020). Studie av friluftsliv blant barn og unge i Oslo: Sosial ulikhet og sosial utjevning.
* Side 9-22 og 135-150.
Langseth, T. (2016). Basehopping – opplevelser og anerkjennelse. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 257-278). Fagbokforlaget.
5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Beames, S., Høyem, J., van Kraalingen, I., Eriksen, J., Vold, T., Abelsen, K., Rosenberg, A., & Augestad, T. (2022). The jacket: Making sustainable clothing choices in outdoor education. Canadian Journal of Environmental Education. https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/1810
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Høyem, J. (2020). Outdoor recreation and environmentally responsible behavior. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 31. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100317
Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27. https://www.idunn.no/plan/2018/02/barn_og_unge_i_den_kompakte_byen
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Xue, J., Næss, P., Stefansdottir, H., Steffansen, R., & Richardson, T. (2020). The hidden side of Norwegian cabin fairytale: Climate implications of multi-dwelling lifestyle. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 20(5), 459-484. https://doi.org/10.1080/15022250.2020.1787862
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Xue, J. (2021). Hva kan være en bærekraftig hytteutbygging i framtiden? Dekar, 5, 40-41. https://issuu.com/magasinetdekar/docs/eiendomsmagasinet_dekar_5_nett?fbclid=IwAR14PBECuZ-ea_1iaDwFL4CpFN0qeu6nEQfQoya6Rw0-yeUsp3iV4pp4xIk
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dervo, B., Skår, M., Köhler, B., Øian, H., Vistad, O. I., Andersen, O. & Gundersen, V. (2014). Status for friluftsliv i Norge 2014 (NINA rapport 1073). http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf
Side 9-34 og 71-79 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
3 NETTSIDER:
Bredman, P. (2015, 2. juni). Friluftslivet i endring. Utemagasinet. https://www.utemagasinet.no/kommentarer/friluftslivet-i-endring
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk friluftsliv. (2018). Friluftslivets almanakk: 2018. https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2018/01/Friluftslivets-almanakk-2018-uten-kalender.pdf
Side 165-186 (Hvem, hva, hvor i friluftslivet) skal leses:
Del A, B, C, D og E skal leses:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 STORTINGSMELDING:
Side 10-12, 19-26 og 114-118 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 LOV:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
3 PODKASTER:
* Denne finner du her: Klikk på denne lenken.
Norges idrettshøgskole. (u.å.). EPISODE 6 - Bærekraftig friluftsliv [Audio podkastepisode]. I NIH-podden. https://www.nih.no/forskning/podcast/hor-nih-podden/
* Denne finner du her: Klikk på denne siden.
Norges idrettshøgskole. (2022). The Jacket. I Friluftspodden. https://friluftspodden.podbean.com
* Denne finner du her: Klikk på denne siden.