KRØ103 Digital didaktikk i kroppsøving (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedmålet med det nettbaserte emnet er at studentene skal få kunnskap om digitale ressurser og teknologi som kan anvendes i kroppsøving som fag. Digital didaktikk endrer de fysiske rammene skolen gir for læring og endrer lærerens rolle i elevenes læringsarbeid. Studentene skal utvikle sin profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Refleksjon og egenvurdering blir viktig i emnet. Du vil ikke få noen ferdig pakke på hva digital didaktikk i kroppsøving er. Målet er at du skal være tryggere og forhåpentligvis bli nysgjerrig og inspirert til å drive arbeidet med digital didaktikk videre selv og sammen med kollegaer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning
- anvende relevant digital teknologi i faget
- samarbeide med elever og kollegaer i digitale læringsmiljø
- reflektere over hvordan digitalisering kan endre lærerrollen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.
Studentene oppfordres til å opprette digitale kollokviegrupper.
Arbeidskrav
Emnet er bygd opp rundt undervisningsmoduler med et konkretisert arbeidskrav som må bli godkjent for å kunne gå videre i emnet. Det kan være oppgaver som å lage podcast, svare på quiz, kommentere på hverandres innleveringer og teste ut ulike digitale verktøy i praksis.
Arbeidskrav må være godkjent for å være kvalifisert til sluttvurdering i eksamensmodulen.
Vurdering/eksamen
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
- Innlevering basert på oppgave hvor studenten skal prøve ut digitale verktøy i undervisning eller annen kroppsøvingsrelevant opplæring.
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Kluge, A. (2021). Læring med digital teknologi: Teorier og utviklingstrekk. Cappelen Damm akademisk.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Skaug, J., Husøy, A., Staaby, T., & Nøsen, O. (2020). Spillpedagogikk: Dataspill i undervisningen. Fagbokforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 KAPITTEL FRA BOK - som ligger i Canvas:
Whitton, N. (2012). Games-Based learning. I N. M. Seel (Red.), Encyclopedia of the sciences of learning (s. 1337-1340). Springer.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 15.06.23./Bibl. - AGG)
RESSURSER:
2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Oppici, L., Stell, F. M., Utesch, T., Woods, C. T., Foweather, L., & Rudd, J. R. (2022). A skill acquisition perspective on the impact of exergaming technology on foundational movement skill development in children 3-12 years: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine - Open, 8(1), 148. https://doi.org/10.1186/s40798-022-00534-8
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wølner, T. A. (2010). Den didaktiske digitale kompetansen: Lærerutdanningens forsømmelse. Bedre skole, 4, 13-19.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne siden.
2 LÆREPLANER:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nob
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/kro01-05?lang=nob
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 RAMMEVERK:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2021, 12. november). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). https://www.udir.no/pfdk
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 PODKAST-EPISODER:
Kluge. A. (Programleder). (2021, juni). Læring med digital teknologi – med Anders Kluge [Audiopodkast-episode]. I Rekk opp hånda! Spotify. https://open.spotify.com/episode/0BZsSQn1nuIBrYLZz065QL?si=G5ni209OQp23-Hu5bjLgpg
* Episoden finnes online: Klikk på denne siden.
Kluge, A. (Programleder). (2021, juni). Praktisk bruk av VR i klasserommet - med Terje Pedersen og Kim Nilsen Aaberg ? [Audiopodkast-episode]. I Rekk opp hånda! Spotify. https://open.spotify.com/episode/5kUvzDMUzJLOM1Syb1fQaw?si=o7uKsKdpRSut3rYmH4VgwA
* Episoden finnes online: Klikk på denne lenken.
1 RAPPORT:
Ekren, F. L. (Red.). (2021). Digital didaktikk og inkludering: Sluttrapport for evaluering av skoleutviklingsprosjektet. Statped. https://www.statped.no/contentassets/b355b0d409104fff84d140c2f64e9acf/sluttrapport-digital-didaktikk-og-inkludering-juni-21.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Grönlund, Å., & Wiklund, M. (2018). Det digitala lärandets möjligheter: Att leda den digitala skolan. Gleerups Utbildning.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA