FRI305 Bacheloroppgave (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I emnet vil studentene få mulighet til å fordype seg faglig i et selvvalgt tema knyttet til friluftsliv. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene få erfaring med søk etter relevant vitenskapelig litteratur, gjennomføring og presentasjon av et vitenskapelig arbeid.
Det er anbefalt, men ikke et krav, at studentenes bacheloroppgave skal ha sammenheng med studentenes valg av praksisplass i emnet FRI304 Arbeidspraksis.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha dybdekunnskap om en friluftslivsfaglig problemstilling
- Ha kunnskap om akademiske standarder for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdighet
- Kunne drøfte og diskutere en friluftslivsfaglig problemstilling
- Kunne arbeide selvstendig med en friluftslivsfaglig problemstilling, og framstille denne skriftlig og muntlig i tråd med akademiske standarder
Generell kompetanse
- Kunne finne og utforme relevante og forskbare friluftslivsfaglige problemstillinger
- Kunne vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med friluftslivsfaglige problemstillinger og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig
Læringsformer og aktiviteter
Sentralt i emnet er studentens arbeid med bacheloroppgaven. I samarbeid med veileder skal studentene planlegge, gjennomføre og diskutere sine bacheloroppgaver. I emnet vil det anvendes læringsformer og aktiviteter som forelesninger, kollokviearbeid, seminarer, oppgaveskriving, presentasjoner av eget forsknings- og utviklingsarbeid og veiledning.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
- 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktiviteter.
- Innlevering av prosjektskisse. Skissen inkluderer liste over selvvalgt pensum. Godkjent/ikke godkjent
- Presentasjon av eget prosjekt. Godkjent/ikke godkjent. Må være godkjent før levering av bacheloroppgaven.
Vurdering/eksamen
Bacheloroppgave. Gradert karakter (A-F).
- En individuell hjemmeoppgave der studentene fordyper seg i en problemstilling knyttet til friluftslivsfag. Maksimalt 7000 ord. Dette inkluderer ikke forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Utfyllende retningslinjer for oppgaven gis i undervisningen.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg.). Fagbokforlaget.
Kap 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Gurhol, K. (Red.). (2021). FRI305: Bacheloroppgave: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal Akademisk.
* Side 37-47, Hvordan kunnskap blir til.
* Side 191-204, Bacheloroppgaven
Lynggaard, K. (2012). Dokumentanalyse. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (Red.), Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvikling (s. 153-170). Gyldendal akademisk.
Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier (s. 16-17). Cappelen Damm.
* Side 16-17, Litteraturstudien.
* Side 37-42, Metode.
NB! I tillegg kommer cirka 250 sider selvvalgt pensum knyttet til tema i oppgaven.