MA431 Politikkutforming og praksiskontekster (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet omhandler hvordan kroppsøving, friluftsliv, fritid og funksjonshemming og annerledeshet forstås historisk, kulturelt og som samfunnsfenomen. I emnet belyses diskurser og verdier samt sentrale lærings- og erfaringskontekster med utgangspunkt i begrepene sted, tid og rom, inne og ute. Emnet består av to delemner; Diskurser og verdier (5 stp), og lærings- og erfaringskontekster (5 stp). Emnet tar opp diskurser og verdier i sentrale institusjonelle sammenhenger mellom politikkutforming, kultur og samfunn, samt etiske utfordringer, verdikonflikter og maktforhold. I emnet undersøkes også hvordan mennesker med ulike forutsetninger erfarer, formes av og utformer kontekster, og hvordan disse kulturelt, samfunnsmessig og teoretisk er innrammet og gjort tilgjengelig/utilgjengelig for den enkelte og for grupper.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studentene skal ha kunnskap om hva diskurser er, og ha kunnskap om sentrale verdikonflikter og maktforhold i ulike praksiskontekster
- Studentene skal ha kunnskap om hvordan mennesker formes av og utformer sted og rom, inne og ute, og hvordan dette samfunnsmessig og teoretisk er innrammet historisk og kulturelt.
Ferdighet
- Studentene settes i stand til å identifisere og analysere diskurser og verdier i ulike praksiskontekster
- Studentene skal være i stand til å analysere og diskutere hvordan steder og rom har vært og er definert, brukt, endret, verdsatt og erfart.
Generell kompetanse
- Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale verdikonflikter og maktforhold i forholdet mellom politikkutforming og praksis.
- Studentene kan gjøre rede for og diskutere det pedagogiske potensialet i ulike erfaringskontekster.
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene. Studentene skal gjennomføre en selvstendig analyse av relevant litteratur om et selv-valgt tema innenfor emnet.
Arbeidskrav
Mappe
Studentene skal underveis i emnet arbeide med to oppgaver som inngår i mappen.
Hver av oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Mappen må være godkjent for å kunne gjennomføre eksamen.
Vurdering/eksamen
En ukes individuell hjemmeeksamen som består av et essay på 3000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Piggin, J. (2019). The politics of physical activity. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Larsson, H. (Red.). (2021). MA431: Politikkutforming og praksiskontekster: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, etter APA 7. utg.:
Beames, S., Higgins, P. & Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom: Theory and guidelines for practice. Routledge.
* Side 39-46, Learning through landscapes
Eichberg, H. (2010). Bodily democracy: Towards a philosophy of sport for all. Routledge.
* Side 80-101, Outdoor activities and landscaping: Understanding natures in the plural
Hølbjerre Larsen, S. (2013). Parkour – at skabe steder med kroppen. I B. Vestergaard Madsen, J. O. Jensen & S. Højbjerre Larsen (Red.), Bevægelse i rum og rammer (Forum for idræt) (s. 63-76). Syddansk universitetsforlag.
Larsson, H. (2015). Poststructuralism and embodiment in sport. I I. Wellard (Red.), Researching embodied sport (s. 8-20). Routledge.
14 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Aasen, P., Prøitz, T. S., & Rye, E. (2015). Nasjonal læreplan som utdanningspolitisk dokument. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(6), 417-433.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Atkinson, M. (2010). Entering Scapeland: Yoga, fell and post-sport physical cultures. Sport in Society, 13(7/8), 1249-1267. https://doi.org/10.1080/17430431003780260
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Beames, S. (2015). Place-based education: A reconnaissance of the literature. Pathways, 28(1), 27-30. https://beamingsimon.files.wordpress.com/2016/10/beames-2015-pathways-place.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Borgen, J. S. & Engelsrud, G. (2020). Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20). Acta Didactica Norden, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.5617/adno.8099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Evans, J. (2004). Making a difference? Education and ‘ability’ in physical education. European physical education review, 10(1), 95-108. https://doi.org/10.1177/1356336X04042158
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Evensen, K., Ytterhus, B. & Standal, Ø. F. (2017). He is not crying for real. severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units. Society, health and vulnerability, 8(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Foley, J. T., Pineiro, C., Miller, D., & Foley, M. L. (2016). Including transgender students in school physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 87(3), 5-8. https://doi.org/10.1080/07303084.2016.1131544
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kirk, D. (2012). Physical education futures: Can we reform physical education in the early 21st Century? eJRIEPS, 27. https://doi.org/10.4000/ejrieps.3222
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., & Nyberg, G. (2017). ‘It doesn't matter how they move really, as long as they move.’ Physical education teachers on developing their students’ movement capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(2), 137-149. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1157573
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., Redelius, K., & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix. On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81. https://doi.org/10.1080/17408989.2010.491819
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. https://doi.org/doi/10.1080/13573322.2019.1574731
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Skedsmo, G. & Mausethagen, S. (2017). Nye styringsformer i utdanningssektoren-spenninger mellom resultatstyring og faglig-profesjonelt ansvar. Norsk pedagogisk tidsskrift, 101(02), 169-179. https://www.idunn.no/npt/2017/02/nye_styringsformer_i_utdanningssektoren_-_spenninger_mellom
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Geldof, J. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in school and sports. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. https://doi.org/10.1080/19406940.2013.815255
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thorjussen, I. M., & Sisjord, M. K. (2020). Inclusion and exclusion in multi-ethnic physical education: An intersectional perspective. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 11(1), 50-66. https://doi.org/10.1080/25742981.2019.1648187
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
2 ARTIKLER I ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Birkelund, I. & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), 25-43. https://doi.org/10.23865/up.v13.1835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mølstad, C. E. & Prøitz, T. S. (2019). Teacher-chameleons: The glue in the alignment of teacher practices and learning in policy. Journal of Curriculum Studies, 51(3), 403-419. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1504120
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University.
* Side 51-76, The case for place.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 15.11.21. / Bibl. - AGG)