LKI236 Treningsplanlegging for idrettsfag (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg treningsplanlegging i ulike idretter og treningsformer og for ulike aldersgrupper med fokus på utvikling og prestasjon. Herunder vil arbeidskrav, treningsplaner og implementering av treningsformer være sentrale tema.
Forelesninger vil ha en generell tilnærming til temaene, mens studentene fordyper seg i en (eller flere) selvvalgt idrett(er) eller treningsformer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- anvende arbeidskravs- og kapasitetsanalyse for treningsplaner
- utarbeide og implementere treningsplaner for ulike grupper
- vurdere og anvende fysiske tester for treningsplaner
- anvende ulike metoder for kvantifisering av treningsbelastning
- gjøre rede for hvordan ulike treningsformer gjensidig påvirker hverandre
- gjøre rede for hvordan vekst og modning påvirker fysisk kapasitet og utbytte av ulike typer trening i alderen 8-18 år
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, praktiske timer, og studentaktive arbeidsmetoder. I tillegg skal hver stundet utarbeide og gjennomføre en 8-ukers treningsplan med påfølgende refleksjonsnotat.
Arbeidskrav
Utarbeide og gjennomføre en 8-ukers treningsplan. Refleksjonsnotat skal utarbeides i etterkant.
Arbeidskravet må være bestått for å kunne gå opp til muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 60 %. Mappen består av:
- Arbeidskravsanalyse
- Årsplan og periodeplan
- Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 40 %.
Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.
Kjernelitteratur
1 bok:
Tønnesen, E., & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal. Boka kan lånes fra biblioteket.
NB! I tillegg vil forelesningsnotater være pensum.