LKI405 Læreren som veileder og fagutvikler (15 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I emnet fokuseres det på forståelser av veiledning som fag, verdier og holdninger, samt hvilken betydning dette har for utvikling av faget. Emnet omhandler lærerens rolle og funksjon når det gjelder kollegabasert veiledning i skolen. Videre inneholder emnet veiledningsteorier og -tradisjoner, samt metoder i veiledning.
Lærerens rolle som fagutvikler handler om å kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, samt utvikle og forbedre undervisningspraksis i et kollegialt fellesskap.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner
- gjøre rede for etiske forhold som er sentrale for veiledningen og reflektere over etiske utfordringer i veiledning
- drøfte veiledningens betydning for å lære og utvikle faget og lærerprofesjonen på den enkelte skole
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning som er relevant for kollegaer i skolen
- anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke
- drøfte synspunkter og erfaringer med andre (medstudenter og lærere) om veiledning og hvilket læringsutbytte veiledningen kan gi
- analysere og kritisk vurdere kollektiv tilnærming til utvikling og forbedring av undervisningspraksis
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring.
Emnet er praksisrelatert ved at det stilles krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
- Observasjon av og gjennomført veiledning av medstudent.
Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
To mappeoppgaver. Vurderes bestått/ ikke bestått.