KRØ102 Dybdelæring i kroppsøving (5 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ102
Emnenavn
Dybdelæring i kroppsøving
Studiepoeng
5 sp
Semester
Vår
Undervisning
Nettbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Espen Berg-Johnsen

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i ulike teorier om dybdelæring og hvordan disse kan forstås i kroppsøving og bevegelsesaktiviteter. Arbeid med praktiske eksempler og hvordan legge til rette for dybdelæring i kroppsøving tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger vektlegges. Hvordan kroppslig læring, fysisk aktivitet og bevegelse kan være et tilskudd til dybdelæring i andre fag tematiseres også i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for dybdelæring som pedagogisk begrep og betydningen av dette i kroppsøving
  • vise kjennskap til læringsteorier og bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
  • identifisere farer og drøfte elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • planlegge for dybdelæring i kroppsøving
  • vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og egne erfaringer med læring av bevegelsesferdigheter i perspektiv av det å være lærer i kroppsøving
  • drøfte og gi eksempler på hvordan de tverrfaglige tema (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling) kan aktualiseres og bidra til læring i kroppsøving.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.

Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.

Arbeidskrav

  • Gjennomføre og dokumentere en individuell læringsoppgave.
  • Lage en digital presentasjon ut fra gitte kriterier knyttet til læringsutbytter og fremføre denne digitale presentasjonen for medstudenter.
  • Delta i minst to digitale presentasjoner fra medstudenter og fra disse skrive en vurdering med tilbakemelding til medstudent.

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende vurdering.

Vurdering/eksamen

Digitalt innspilt forelesning eller presentasjon over gitt faglig tema. Vurderes bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

6 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH.

Beames, S., & Ross, H. (2010). Journeys outside the classroom. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 10(2), 95-109. https://doi.org/10.1080/14729679.2010.505708

Næss, H. S., Säfvenbom, R., & Standal, Ø. F. (2014). Running with Dewey: Is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education? Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 301-315. https://10.1080/2159676X.2013.796489

Standal, Ø. F., Mordal Moen, K., & Westlie, K. (2020). «Ei mil vid og ein tomme djup»? – ei undersøking av innhald og undervisning i kroppsøving på ungdomstrinnet i Noreg. Journal for Research in Arts and Sports Education, 4(1). https://10.23865/jased.v4.1749

Winje, Ø., & Løndal, K. (2020). Bringing deep learning to the surface: A systematic mapping review of 48 years of research in primary and secondary education. Nordic Journal of Comparative and International Education, 4(2), 25-41. https://doi.org/10.7577/njcie.3798

Winje, Ø., & Løndal, K. (2021). Theoretical and practical, but rarely integrated: Norwegian primary school teachers’ intentions and practices of teaching outside the classroom. Journal of Outdoor and Environmental Education, 24, 133-150. https://doi.org/10.1007/s42322-021-00082-x

Winje, Ø., & Løndal, K. (2021). ‘Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different’: A pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’. Education 3-13. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1955946

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). KRØ102: Dybdelæring i kroppsøving: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stil 7. utg.:
Aasland, E. (2019). Kan kroppsøving forsvinne som skolefag? I E. E. Vinje & J. Skrede (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 190-207). Cappelen Damm akademisk.

Birch, J., Vinje, E. E., Moser, T., & Skrede, J. (2019). Dybdelæring i kroppsøving: Utfordringer for kroppsøvingslæreren. I E. E. Vinje & J. Skrede (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer (s. 13-29). Cappelen Damm akademisk.

Gjølme, E. & Grydeland, M. (2021) Drukningsforebyggende arbeid og water competence. I E. Gjølme (Red), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 35-53). Universitetsforlaget.

Gjølme, E .& Grydeland, M. (2021) Utendørs svømming og livredning. I E. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 15-33). Universitetsforlaget.

Lindholm, M. (2021). Nysgjerrighet: Dybdelæring i informasjonssamfunnet. Universitetsforlaget.
Side 178-200.

Lyngstad, I. (2021). Profesjonskunnskap i kroppsøvingI I. Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven (s. 19-38). Fagbokforlaget

Østern, T. P., & Dahl, T. (2019) Dybdelæring med overflate og dybdeI T. P. Østern, T. Dahl, A. Strømme, J. A. Petersen, A. L. Østern & S. Selander (Red.), Dybdelæring – en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming (s. 39-56). Universitetsforlaget.

Østern, T. P., Selander, S. & Østern, A.-L. (2019). Dybdeundervisning – sanselige designteoretiske og dramaturgiske perspektiverI P. Østern, T. Dahl, A. Strømme, J. A. Petersen, A. L. Østern & S. Selander (Red.), Dybdelæring – en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming (s. 57-77). Universitetsforlaget.

1 nettside:
Utdanningsdirektoratet. (2019, 13. mars). Dybdelæringhttps://www.udir.no/laring-og-trivsel/dybdelaring/

3 podkast-episoder:
Leirhaug. P. E. (Gjest) & Østerlie, O. (Programleder). (2022, 2. november). Dybdelæring i kroppsøving [Audiopodkastepisode]. I KRØ.nohttps://krø.no/44-dybdelaering-i-kroppsoving/

Winje, Ø. (Gjest). (2020, 22. mars). Episode 3. Øystein Winje. [Audiopodkastepisode]. I Kroppsøvingspodden. https://kroppsovingspodden.libsyn.com/episode-3-ystein-winje

Østerlie, O. (Gjest). (2020, 28. april). Episode 4. Ove Østerlie [Audiopodkastepisode]. I Kroppsøvingspoddenhttps://kroppsovingspodden.libsyn.com/ove-sterlie

Anbefalt litteratur

3 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH

Beattie, V., Collins, B., & McInnes, B. (1997). Deep and surface learning: A simple or simplistic dichotomy? Accounting Education, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/096392897331587

Marton, F., & Säljö, R. (1976). On qualitative differences in learning: I-outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46(1), 4-11. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x
PDF i Canvas, ikke tilgang via lenke.

Tochon, F. V. (2010). Deep education. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 1(1), 1-12. http://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/6/7

1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 PDF):
Hordvik, M. & Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis – èn visjon for fagfornyelsen i kroppsøving. I E. Vinje (Red.), Didaktiske utfordringer i kroppsøving (s. 191-222). Cappelen Damm akademisk.