THP311 Idrettsmedisin (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene.
Læringsutbytte
Studenten skal kunne:
- gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.
- gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.
- identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.
- gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.
- beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.
- analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.
- kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak.
Studentene vil arbeide i smågrupper (to studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og aktuelle forebyggende tiltak, basert på litteratursøk.
Studentene vil arbeide i smågrupper (2-3 studenter) med et fordypningsemne knyttet til en reell skade/sykdom og, basert på litteraturstudier og intervjuer med eksperter, holde et 20 minutter lang presentasjon med utgangspunkt i læringsmål utviklet i samråd med veileder spesifikt med tanke på medstudentene som målgruppe.
Vurdering/eksamen
Mappevurderingen vil skje på grunnlag av:
- gjennomført presentasjon – form og innhold (eget sett kriterier)
- multiple choice eksamen (90 minutter) etter at alle presentasjonene er gjennomført. Alle hjelpemidler (bøker/notater etc, ikke elektroniske) er tillatt.
- fordypningsoppgave (oppgavetekst vil bli gitt ved semesterstart, vurdering etter egne kriterier)
Det gis én samlet, gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Bahr, R. & Engebretsen, L. (2009). Sports injury prevention (Handbook of sports medicine and science). Wiley-Blackwell.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Bahr, R. (Red.). (2014). Idrettsskader: Diagnostikk og behandling. Fagbokforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.