FKI361 Fordypningsaktivitet (15 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Emnet kvalifiserer studenten for undervisning og faglig utviklingsarbeid på programfag idrett i videregående opplæring. Gjennom obligatorisk fordypning i teoriundervisning får studenten dypere innsikt i sentrale didaktiske problemstillinger, verktøy og metoder tilpasset både kroppsøving og idrettsfag.
Fordypningsaktivitet kvalifiserer for undervisning og faglig utvikling på idrettsfag (programfag; aktivitetslære, breddeidrett og friluftsliv). NIHs lærerressurser vil, til enhver tid, være avgjørende for om idrettene/aktivitetene tilbys eller ikke. Minimum antall studenter: 8.
Valgbare fordypningsaktiviteter:
- Friluftsliv i skolen
- Ballspill
Mål
Studenten skal:
- ha solid didaktisk kompetanse og kunne planlegge, gjennomføre og evaluere varierte undervisningsopplegg for ulike grupper, klasser og kontekster i skolesammenheng generelt, men også særskilt kompetanse for å kunne igangsette og videreutvikle opplegg og programmer for idrettsfag (valgfag og faglige fordypninger).
- kunne tilrettelegge for varierte bevegelsesopplevelser, som også utfordrer kreativitet og utforsking av kroppens bevegelsesmuligheter i det aktuelle miljøet.
- kunne diskutere aktiviteten(e) i lys av dagsaktuelle faglige utfordringer i relasjon til barne- og ungdomskultur, sosial rettferdighet og relevante etiske spørsmål.
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.
- kjenne til og kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
Organisering og arbeidsformer
Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og fremlegging av oppgaver, praktisk og teoretisk.
Vurdering
Teoriundervisning i kroppsøving og idrettsfag
- 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
- To oppgaveinnleveringer; en gruppe- (3-4 studenter) og en individuell innlevering. Vurderes til bestått / ikke bestått.
Fordypningsaktivitet
- 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
- I Friluftsliv krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.
- Mappeinnlevering. Gradert karakter (A-F).
- Se undervisningsplan for hver fordypningsaktivitet for innhold i mappa.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Østrem, K (Red.). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abelsen, K. (Red.). (2021). FKI361: Fordypningsaktivitet: Friluftsliv i skolen: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bischoff, A. (2012). Mellom meg og det andre finds det stier: En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse [Doktorgradsavhandling]. Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.
* Side 49-54, En sti, en tursti, en turveg, en veg
* Side 55-62, Å være på stien
* Side 145-153, Det vi har med oss på tur har betydning for opplevelsen
Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top (s. 169-175). Otago University Print.
Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Red.), Outdoor and experiential learning: Views from the top (s. 97-100). Otago University Print..
Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Mountaineers.
* Side 40-52, Woman in leadership
* Side 53-65, Making good decisions
Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 175-203). Tapir.
Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Red.), Outdoor and experiential learning: Views from the top (s. 28-52). Otago University Print.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
* Side 169-189, Teaching strategies.
Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Effective leadership in adventure programming (2. utg.). Human Kinetics.
* Side 66-74, Group development and dynamics
Raiola, E. & Sugerman, D. (1999). Outdoor leadership curricula. I J. C. Miles & S. Priest (Red.), Adventure programming (s. 241-245). Venture.
Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux.
* Side 13-35, Hva er allemannsrett?
Sølvik, R. M. (2013). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
* Side 184-191, Ibuande risiko i natur
* Side 210-217, Bålet som samlingsplass
* Side 217-226, Ei dynamisk vaksenrolle
Tordsson, B. (2006). Perspektiv på friluftslivets pædagogik. CVU Sønderjylland.
* Side 205-231, Det gode pedagogiske håndelag
Tordsson, B. (2010). Friluftsliv, kultur og samfunn. Høyskoleforlaget.
* Side 49-73, På kulturens stier i naturen
Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 107-128). Fagbokforlaget.
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Dahl, L., Moe V. F. & Standal Ø. F. (2017). På tur med det uforutsette: Refleksjoner om sikkerhet hos friluftslivslærere på videregående skole. Nordic Studies in Education, 37, 201-216. https://doi.org/ 10.18261/issn1891-5949-2017-03-04-06
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, P.E., Grøteide, H., Høyem, H. & Abelsen, K. (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmetring i vidaregåande skule. Kan 12 timar friluftsliv gjere en skilnad? Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 NETTDOKUMENT:
Tordsson B. (2016). Langsommere, dypere, mykere: Innlegg på TUR-konferansen til DNT 13.november 2015. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/a5649a32c9500008179b9c05ba5082047a20ff15.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________
BALLSPILL:
Foreleser: Ola Fosnæs
UTDRAG FRA 1 BOK:
Wienecke, J. (2015). Boldspill og motorisk indlæring. Forlaget Hetland.
Kap. 2 (s. 106-182) skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2018). Ballspillboka 3. (Upublisert).
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver)
Halling, A. Andersen, B. Agergaard, C. S. & Worm, C. (2011). Bolden i spil: Teambold i teori og praksis (2. utg.). Syddansk Universitetsforlag.
* Side 105-118, Spildudvikling - udvikling af egen boldspil og -lege
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .21. / Bibl. - AGG)
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Bebko, J. M., Demark, J. L., Osborn, P. A., Majumder, S.,Ricciuti, C. J. & Thomas Rhee, T. (2003). Acquisition and automatization of a complex task: An examination of three-ball cascade juggling. Journal of Motor Behavior, 35(2), 109-118. https://doi.org/10.1080/00222890309602126
* Artikkelen finner du online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Juul, E. (2011). Sjovere cricket: Fra kolonisternes regler til børnens fryd. Focus Idræt, 6, 47-48. http://erik-juul.dk/wp-content/uploads/2011/01/28-Sjovere-cricket-fra-kolonisternes-regler-til-b%C3%B8rnenes-fryd1.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
van Veen, E. (2003). Samba mot maskinfotball: Nasjonale stereotypier i fotballjournalistikken. Idrettsforum. https://idrottsforum.org/articles/vanveen/vanveen.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
Soccer Academy. (2010). World soccer styles from across the globe. http://www.soccer-academy.net/world-soccer.html
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Wendichansky, N. (2016). 6 very different styles of football from across the world. 90min. https://www.90min.com/posts/2990047-6-very-different-styles-of-football-from-across-the-world
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Det vil i tillegg bli ca. 300 sider selvvalgt pensum, som studentene selv skal finne på biblioteket eller på nettet.