FKI266 Dans, lek og læring (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike opplegg i dans og allsidig lekpreget bevegelsesaktivitet for barn og ungdom i grunnskolen og i videregående opplæring. I emnet inngår ulike dansetradisjoners kulturelle betydning, og diskusjon rundt forholdet mellom dans lek friluftsliv og idrett i kroppsøvingsfaget. Kreative prosesser og læring i, om, og gjennom dans og bevegelse er sentralt i emnet. Viktige begrep er erfaring, kropp, deltagelse, selvbestemmelse og sosial tilhørighet.
I FKI265 presenteres erfarings- og forskningsbasert kunnskap. Studentene skal erfare dans og lek i egen kropp, og reflektere rundt erfaring i dans og lek i tilknytning til relevant litteratur.
Mål
Etter avsluttet emne skal studentene kunne:
- Anvende lek og dans slik at det skaper mening for ban og unge i ulike sosiale kontekster.
- Planlegge, tilrettelegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning i lek og dans i grunnskolen og videregående opplæring
- Bidra til at elever lærer om og erfarer egen kreativitet og ekspressivitet gjennom varierte opplevelser
- Ha innsikt i hvordan kropp og bevegelse forstås i nyere teorier, og kunne anvende denne kunnskapen i undervisning i kroppsøving
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen vil være lærerstyrt og studentstyrt. Studentene, som fremtidig lærere, skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling i dans og lek. Studentene skal arbeide individuelt og i små og store grupper.
Arbeidskrav
Minimum 80 % frammøte. Må være gokjent for å få vurdering i mappen.
Vurdering
Mappe: Digital innlevering av 3 oppgaver. Bestått/ikke bestått.
- Refleksjonsnotat rundt fremtidige rolle som lærer i dans og lek. Innlevering før emnestart
- Undervisningsopplegg i dans og lek for undervisning i kroppsøvingsfaget.
- Refleksjonsnotat etter å ha undervist, og observert en medstudent undervise, i praksisperioden
Vurderingskriterier:
- Evne til refleksjon over muligheter og utfordringer i egen undervisningspraksis
- Evne til å planlegge og beskrive undervisningopplegg i dans og lek
- Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i mappeoppgavene som omhandler refleksjon, praktisk erfaring og undervisningsopplegg
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Alstad, A-M. L. (Red.). (2021). FKI266: Dans, lek og læring: Høsten 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (itteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Engel, L. (2007). Dans, dans, dans: Ideer i teori og praksis. Frydenlund.
* Side 113-117, Gruppekoreografi: Fra idé til produkt - at skabe en koreografi: Et skematisk forslag til en arbejdsplan.
Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 35-50). Tapir Forlag.
Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell forl.
* Side 95-125, Planlegging av undervisningen
* Side 127-154, Gjennomføringen av undervisningen
* SIde 157-167, Vurdering av undervisningen
Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation (s. 111-119). Billesø & Baltzer
Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning. En grundbog i idrætsdidaktik (s. 227-240). Institut for Idræt.
Winther, H. (2015). Rudolf Labans bevegelseslære. I H. Winther, L. Engel, M.-B. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. utg.) (127-142). Billesø & Baltzer.
Østern, A.-L. (2008). Pedagogisk teori for estetiske fag: Om kunstneriske læringsprosesser og om å undervise på estetisk nivå. I T. S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk (s. 19-37). Tapir.