FRI304 Arbeidspraksis (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi studentene erfaring i å arbeide med friluftslivsrelatert tematikk innen arbeidslivet. Studentene skal knytte seg til et foretak/organisasjon/virksomhet som jobber innenfor friluftslivsfeltet og de skal involveres i relevante og aktuelle arbeidsoppgaver. Målsettingen er at studentene skal få erfaring fra en arbeidsplass som er relevant for respektive students valgte fordypningsområde. Dette bør være en sammenheng mellom studentens valg av praksissted og tema for bacheloroppgaven i FRI-305. Studentene vil og inngå som læringsassistenter i forbindelse med friluftslivsundervisning på turer på 1 og 2 BA-nivå på NIH sine studieprogram. Denne undervisningspraksisen vil gjennomføres i samarbeid med faglærer som har ansvar for veiledning og oppfølging.
Store deler av praksisen kan bli gjennomført ute på turer, i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette spesifiseres nærmere i undervisningen.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om hvordan en valgt virksomhet arbeider for å nå sine definerte mål.
- Ha kunnskap om sentrale aktører innen valgte felt og skaffe seg oversikt over aktuelle problemstillinger og sentrale utfordringer.
- Ha kunnskap om valgte virksomhets verdigrunnlag, samt hvordan dette nedfeller seg i operasjonalisering og strategi.
- Ha kunnskap om hvordan virksomheten jobber med HMS-relaterte problemstillinger
Ferdigheter
- Kunne anvende relevante faglige tilnærminger fra studiet til å bidra innen respektive virksomhet.
- Kunne vurdere egen fagkompetanse opp mot de krav som stilles innen valgte virksomhetsområde. På bakgrunn av dette skal studenten kunne identifisere kompetanseområder som det vil være hensiktsmessig å utvikle seg innenfor.
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere egen innsats innenfor virksomhetens arbeidsområde.
- Kunne vise progresjon og utvikling knyttet til tematikk som er sentral innen valgte praksisområde.
Generell kompetanse
- Kunne utøve kritisk og selvstendig refleksjon rundt etiske, moralske og verdimessige problemstillinger innen virksomhetens aktivitet.
- Kunne fremstille sin kunnskap om virksomhetsområdet skriftlig og muntlig i henhold til akademiske krav.
- Kunne anvende tilegnet kunnskap fra praksisfeltet i videre faglig utviklingsarbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil inneholde forelesninger i forkant av praksis og seminar i etterkant. Innholdet i arbeidspraksisen vil variere med hvilken type praksissted studentene velger. I praksisoppholdet skal studentene inngå i praksisstedets daglige gjøremål, som kan inkludere alt fra planlegging, gjennomføring, etterarbeid av turer, samt andre typer av arbeidsoppgaver relevant for praksisstedets virksomhet.
Arbeidspraksis skal gjennomføres hos relevant virksomhet.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
- Gjennomføre en undervisningspraksis (3-5 dager) med BA-Friluftsliv/FKI/Deltid.
- Utarbeide en plan og lede evalueringen av undervisningspraksisen. Veiledet av faglærer.
- Aktiv deltakelse i arbeidspraksis innen valgte virksomhet i ca. 150 timer (tilsvarende ca. 4 arbeidsuker). Godkjent/ikke godkjent.
- 80% oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praksis. Godkjent/ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Praksis. Gradert karakter (A-F).
- Praksisplan (vektes 30%)
- Praksisrapport (vektes (70%)
Det forventes at studenten knytter erfaringer fra praksisperioden opp mot relevant teori, samt knytter det opp mot egen utviklingsprosess innen utdanningsløpet.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Vold, T. (Red.). (2021). FRI304: Arbeidspraksis: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en finnes i Canvas.
Litteraturliste for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 321-332). Universitetsforlaget.
Horgen, A., Christoffersen, F., Hallandvik, L. & Høyem, J. (2019). Helse, miljø og sikkerhet i profesjonsrettet friluftsliv og naturbasert reiseliv. I L. Hallandvik & J. Høyem (Red.), Friluftslivspedagogikk (s. 138-163). Cappelen Damm akademisk.
Rønnestad, M. H. (2008). Profesjonell utvikling. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (279-294). Universitetsforlaget.
+ Selvvalgt litteratur 200 sider, knyttet opp mot type praksis. Avklares i samråd med veileder.