TI305 Idrettspsykologi 3: Anvendt idrettspsykologi (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi utvidet kunnskap om hvordan idrettspsykologi kan anvendes i idrettslig praksis for å optimalisere prestasjon og positiv personlig utvikling for barn, unge og voksne utøvere. Praktisk arbeid med utvikling av egne psykologisk-pedagogiske ferdigheter i rollen som trener/veileder står sentralt. Praktisk tilrettelegging av et konstruktivt motivasjonsklima står sentralt. I tillegg inngår kunnskap om kilder til stress og praktisk anvendelse av metodikk og teknikker for stresshåndtering, samt screening av motivasjon og kognitive tilstander hos utøvere. Studentene får også innsikt i teoribasert mental ferdighetstrening, deriblant basisteknikkene avspenning, visualisering, målsetting og indre dialog. Emnet tar også opp trening av konsentrasjon og etiske problemstillinger i veilederrollen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- anvende idrettspsykologisk teori i praksis i en idrettskontekst
- beskrive forskningsutfordringer på fagfeltet anvendt idrettspsykologi og tilhørende vitenskapelig metodikk
- vurdere og bruke ulike metoder for gjennomføring av utøver-/klientsamtaler
- gjøre rede for ulike teoribaserte stresshåndteringsverktøy som for eksempel avspenning, oppmerksomhetstrening (mindfulness), kognitiv rekonstruering (KBT) og visualisering
- sette opp, begrunne og vurdere program for mental trening for en idrettsutøver
- vurdere bruk av teknologiske hjelpemidler til bruk i mental trening, inkludert bruk av idrettspsykologisk lab.
- reflektere over etiske dilemmaer innenfor idrettspsykologisk praksis
Læringsformer og aktiviteter
Ulike læringsformer vil bli benyttet med blant annet forelesninger og obligatoriske labøvelser (100 % oppmøte). Det forventes at studentene aktivt deltar i øvelser og presentasjoner og stiller forberedt til hver time. Studentene skal skrive loggbok gjennom hele semesteret. Det vil bli benyttet rollespill og bruk av video, og studentene vil få en innføring i idrettspsykologisk laboratorium.
Arbeidskrav
- Det gjennomføres tre obligatoriske lab-øvelser med innlevering av lab-rapport i etterkant (100 % oppmøte).
- Studenten skriver logg over egen trening med avsluttende refleksjon.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne levere eksamensoppgave.
Vurdering/eksamen
Utarbeidelse av mentalt treningsprogram fra reelt selvvalgt case. Gradert karkater (A-F).
Studentene jobber med dette gjennom hele semesteret og leverer en skriftlig presentasjon av caset med forslag til et mentalt treningsprogram.
Kildehenvisninger må være i APA format.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver levert i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Williams, J. M. & Krane, V. (Red.). (2020). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (8. utg.). McGraw-Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Anderson, M. B. (2000). Beginnings: Intakes and the initiation of relationships. I M. B. Anderson (Red.), Doing sport psychology (s. 3-16). Human Kinetics.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.11.22. / Bibl. - AGG)
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Anbefalt litteratur
3 BØKER:
Anderson, M. B. (Red.). (2000). Doing sport psychology. Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Mellalieu, S. D. & Hanton. S. (Red.). (2009). Advances in applied sport psychology: A review. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Tenenbaum, G. &. Eklund, R. C. (Red.). (2007). Handbook of sport psychology (3. utg.). Wiley.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA