FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet handler om å forstå friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale tema vil være hvordan friluftsliv oppstår, organiseres og institusjonaliseres; deltakelsen i friluftsliv og variasjoner og endringer over tid; likhet og mangfold; betydningen av kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn for deltakelse. Videre ser vi på naturopplevelse og bærekraft; risiko; internasjonalisering, digitalisering og globale trender. Friluftsliv som forskningsfelt vil også tematiseres.
Emnet skal gi studenten et grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag og profesjonsområde, og delta i diskurser rundt friluftslivet som samfunnsfenomen; betydningen for individ og samfunn, kultur og natur.
Læringsutbytte
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om friluftsliv som begrep, samfunnsfenomen og kulturområde
- Ha kunnskap om friluftslivets praksiser; deltakelse, omfang, mønster og trender.
- Ha kjennskap til offentlig friluftslivspolitikk, kjenne til hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det lovgrunnlaget det hviler på.
- Ha kunnskap om til friluftslivets organisasjoner og deres oppgaver og virkemidler
- Ha kunnskap om friluftsliv som fag og forskningsfelt, om sentrale aktører, bidrag og problemområder.
- Kjenne til sentrale bidrag til forståelsen av friluftsliv som en arena for skaping av identitet og mening, likestilling og inkludering.
Ferdighetsmål
- Kunne redegjøre for friluftslivets framvekst og utvikling, og de samfunnsmessige og kulturelle forutsetninger det hviler på.
- Kunne analysere og drøfte grunner til ulikhet i deltakelse m h t kjønn, alder, etnisitet og kulturell bakgrunn.
- Kunne redegjøre for og analysere nasjonale og globale trender i friluftsliv- & outdoor-kulturen.
- Kunne gjøre rede for sentrale forskningsbidrag som belyser problemstillinger og tema knyttet til friluftsliv som bevegelseskultur, fenomen og fag.
Generell kompetanse
- Kunne reflektere kritisk over eget fagfelt og profesjonsrolle, over etiske utfordringer og verdivalg.
- Kunne reflektere over og drøfte et sosialt rettferdig friluftsliv; hvordan sikre muligheter for alle til å ta del i friluftsliv.
- Kunne drøfte hva friluftsliv kan være i et bærekraftig samfunn
- Kunne vise evne til kritisk tenkning og refleksjon i arbeid med friluftslivsfaglige problemstillinger og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema.
Forelesninger vil introdusere studentene til de sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves
- 80% oppmøte på forelesninger og konstruktiv deltakelse på seminar.
- 2 skriftlige innleveringer. Godkjent/ikke godkjent.
- Presentasjon på prosjektseminar knyttet til hjemmeeksamen. Godkjent/ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen. Graderte karakterer, A-F.
- Studentene skal belyse en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema med grunnlag i kjernelitteraturen og relevant selvvalgt litteratur. Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven. Oppgaven gis på starten av semesteret, og det arbeides med prosjektet gjennom semesteret. Omfang av arbeidet er cirka en uke.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Beames, S., Mackie, C. & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave Macmillan.
Side 1-13, 15-58, 79-188 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK:
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm Akademisk.
Side 39-53 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Allin, L., Prince, H. & Humberstone, B. (2020). Publishing and disseminating outdoor studieas research. I B. Humberstone & H. Prince (Red.), Research methods in outdoor studies (s. 307-316). Routledge.
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm Akademisk.
* Side 17-22, Reisen begynner: En introduksjon.
* Side 81-103, Landskapsspeil: Om hvordan vi farger og farges av våre omgivelser.
Coates, E., Hockley, A., Humberstone, B. & Stan, I. (2016). Shifting perspectives on research in the outdoors. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 69-77). Routledge.
Dannevig, H. & Aall, C. (2018). Friluftsliv og bærekraft. I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 81-91). Universitetsforlaget.
Gurholt, K. P. (2018). The wilderness children: Arctic adventures, gender and eco-cultural criticism. I N. Goga, L. Guanio-Uluru, B. O. Hallås & A. Nyrnes (Red.), Ecocritical perspectives on children's texts and cultures: Nordic dialogues (s. 241-257). Palgrave Macmillan.
Gurholt, K. P. & Haukeland, P. I. (2020). Scandinavian friluftsliv (outdoor life) and the Nordic model: Passions and paradoxes. I M. B. Tin, F. Telseth, J. O. Tangen & R. Giulianotti (Red.), The Nordic model and physical culture (s. 165–181). Routledge.
Langseth, T. (2016). Basehopping – opplevelser og anerkjennelse. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 257-278). Fagbokforlaget.
2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nordbakke, S. T. D. (2018). Barn og unge i den kompakte byen. Plan, 50(2), 20-27. https://www.idunn.no/plan/2018/02/barn_og_unge_i_den_kompakte_byen
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Dervo, B., Skår, M., Köhler, B., Øian, H., Vistad, O. I., Andersen, O. & Gundersen, V. (2014). Status for friluftsliv i Norge 2014 (NINA rapport 1073). http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf
Side 9-34 og 71-79 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 NETTDOKUMENTER:
Norsk friluftsliv. (2018). Friluftslivets almanakk: 2018. https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2018/01/Friluftslivets-almanakk-2018-uten-kalender.pdf
Side 165-186 (Hvem, hva, hvor i friluftslivet) skal leses:
Del A, B, C, D og E skal leses:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 STORTINGSMELDING:
Side 10-12, 19-26 og 114-118 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 LOV:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 PODKASTER:
* Denne finner du her: Klikk på denne lenken.
Norges idrettshøgskole. (u.å.). EPISODE 6 - Bærekraftig friluftsliv [Audio podkastepisode]. I NIH-podden. https://www.nih.no/forskning/podcast/hor-nih-podden/
* Denne finner du her: Klikk på denne siden.
Anbefalt litteratur
1 RUNDSKRIV:
Miljøverndepartementet. (2007). Rundskriv om Lov om friluftslivet av 28. JUNI 1957 NR. 16 (Nr. T-3/2007) [Rundskriv]. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/md/vedlegg/rundskriv/t-3-07.pdf
Side 1-48 anbefales lest:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.