LKI201 Profesjonsfag - elevens rettigheter, fag- og skoleutvikling (20 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet behandler hvordan demokrati og medborgerskap kan aktualiseres i skolehverdagen og hvilke sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter. Innsats for å motvirke mobbing, vold og seksuelle overgrep utgjør et sentralt tema i emnet.
Faget behandler også utvikling av lærerprofesjonalitet og faglig utvikling. Forsknings- og utviklingsoppgaven (FoU-oppgaven) skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke temaer og problemstillinger som er berørt i emnet. FoU-oppgaven kombinerer kroppsøving og/eller idrettsfag og profesjonsfag. Oppgaven må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep, samt kjenne til relevante samarbeidsparter og reflektere rundt profesjonsetiske krav
- kjenne til sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter
- stimulere elever til begrunnede verdivalg og forståelse av demokrati og medborgerskap
- planlegge og gjennomføre et profesjonsrettet forsknings- og eller utviklingsarbeid innenfor kroppsøving og/eller idrettsfag.
- gjøre etiske vurderinger knyttet til egen FoU-oppgave, profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid
- kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Videre skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin FoU-oppgave. Veiledning foregår både i gruppe og individuelt. Maksimalt 6 timer veiledning per student.
Arbeidskrav
- Det kreves 80 % deltakelse, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.
- To mappeoppgaver.
Arbeidskravene må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Individuell oppgave med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 bok:
Brekke, M., & Tiller T. (Red.). (2013). Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. Universitetsforlaget.
Utdrag fra 2 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 1, 5 og 7 skal leses.
Moen, K. M., & Jorde, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
Kap. 1 og 2 skal leses.
1 digitalt kompendium dom ligger i Canvas (1 PDF):
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). LKI201: Profesjonsfag - elevens rettigheter, fag- og skoleutvikling: 2023-2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bouffard, M., & Strean, W. B. (2003). Critical thinking and professional preparation. I R. D. Steadward, G. Wheeler & E. Watkinson (Red.), Adapted physical activity (s. 1-10). University of Albert Press.
Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Gyldendal akademisk.
Side 39-52 og 187-207.
Haug, P. (2020). Tilpassa opplæring. I M. H.Olsen & P. Haug (Red), Tilpasset opplæring (s. 11-40). Cappelen Damm akademisk.
Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen (Red.), Spesialpedagogikk (6. utg., s. 218-250). Cappelen Damm akademisk.
Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier (2. utg.). Cappelen Damm.
Side 16-17 og 37-44.
7 artikler fra elektronisk tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Fitzgerald, H. (2005) Still feeling like a spare piece of luggage? Embodied experiences of (dis) ability in physical education and school sport. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 41-59. https://doi.org/10.1080/1740898042000334908
Jenssen, E. S., & Lillejord, S. (2010). Hvorfor tilpasset opplæring er så vanskelig. Bedre skole, 2, 8-12. https://utdanningsforskning.no/artikler/2010/hvorfor-tilpasset-opplaring-er-sa-vanskelig2/
Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 37-48. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05
Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O. & Gjølme, E . G. (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3), 1-33. http://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
Moen, K.M, Westlie, K., Gerdin, K., Smith, W., Linnér, S., Philpot, R. & Larsson, L. (2019). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport Education and Society, 25(9), 1015-1028. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1683535
Penney, D., Brooker, R., Hay, P. & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125
Skille, E. Å. & Moen, K. M. (2021). Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt. Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 135-157. https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2021/10/sssf-vol-12-2021-p135-157-skille-moen.pdf
2 artikler fra tyrkte tidsskrifter som ligger i Canvas (2 PDF):
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83, 201-210.
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.