PPU406 Kroppsøvingslæreren, skolen og faget (10 sp) 

(The teacher, the school and physical education )

Fakta om emnet

Emnekode
PPU406
Emnenavn
Kroppsøvingslæreren, skolen og faget
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Petter Erik Leirhaug

Kort om emnet

Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget, idrettsfag og læreren i dagens samfunn. Emnet tar et profesjonsperspektiv på det å være lærer og belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget. Studentene inviteres til kritisk å drøfte ulike perspektiver på kroppsøving, og profesjonsutøvelse, og å se dette i sammenheng med samfunnsmandatet, hvordan læreplanen og andre nasjonale styringsdokument danner utgangspunktet for læreres arbeid.

Emnet skal bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan bakgrunn og ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre studenten i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. Emnet belyser også vurdering som begrep og virkemiddel i skolesystemet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive sentrale dimensjoner ved det å være lærer, som elev-lærerrelasjonen, klasseledelse, kollegialt samarbeid, lærerprofesjonens etiske ansvar, og sammen med andre kritisk drøfte det å være lærer i kroppsøving og idrettsfag
  • lede læringsarbeid i kroppsøving, legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst
  • drøfte hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser, spesielt med vekt på ulike begrunnelser for kroppsøving og idrettsfagenes plass i skolen før og nå
  • gjøre rede for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og gi eksempler på og drøfte hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke lærerens arbeid, kroppsøving og idrettsfagene i den lokale skolen
  • vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og erfaringer med læringsprosesser i et profesjonsperspektiv
  • gjøre rede for de grunnleggende ferdighetene i LK20 (muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne, å kunne skrive, digitale ferdigheter) og drøfte hvordan de kan tydeliggjøres gjennom kroppsøving og idrettsfag
  • gjøre rede for ulike begrunnelser og former for vurdering i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis. 

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.
  • Det gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet.

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig (skole) eksamen (4 timer). Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emner.

Videre er boka Krumsvik, R. J. og R. Säljö (Red.). (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi, i sin helhet regnet som grunnleggende på tvers av emnene. Det er likevel foretatt en kapittelfordeling i leselistene for emnene med Campusbasert undervisning. Det framgår nedenfor hvilke kapitler som primært er tiltenkt dette emnet.

1 BOK:
Vinje, E. E., & Skrede, J. (Red.). (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm Akademisk.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

UTDRAG FRA 1 BOK:
Krumsvik, R. J., & Säljö, R. (Red.). (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 7, 9, 12,13, 21 og 22 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Leirhaugen, P. E. (Red.). (2023). Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 20 [Digitalt kompendium]. Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Aasland, E., & Brøgger, R. M. J. (2020). Klasseledelse i kroppsøving: Forhold ved faget som innvirker på lærerens klasseledelse. I H. Christensen & I. Ulleberg (Red.), Klasseledelse, fag og danning (2. utg., s. 139-151). Gyldendal.

Berg, E. (2021). Kroppsøving - med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Side 167-190

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-274). Universitetsforlaget

5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! Du må være pålogget VPN for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K., Standal, O., Barker, D. M. & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 197-208. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1372408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker, D. M., Aggerholm, K., Standal, S. & Larsson, H. (2018). Developing the practising model in physical education: An expository outline focusing on movement capability. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 209-221. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1371685
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, P. E. & Annerstedt, C. (2016). Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 616-631. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095871
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nyberg, g., Barker, D. & Larsson, H. (2020). Exploring the educational landscape of juggling – challenging notions of ability in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(2), 201-212. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1712349
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education, Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429589
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

4 ARTIKLER FRA TRYKTE TIDSSKRIFT - som ligger i Canvas:
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Aasland, E., Moen, K. M., & Mathisen, G. (2020). Et fornyet kroppsøvingsfag. Bedre skole, 1, 36-40.

Sæle, O. O. (2017). Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet. Bedre skole, 4, 21-27.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.

Borgen, J. S., Hallås, B. O., Løndal, K., Moen, K. M. & Gjølme, E. G. (2017). Kroppsøving mer enn fysisk aktivitet»: Skolen endres – debatten uteblir. Bedre skole, 4, 21-27.

            En vitenskapelig artikkel som inneholder mye av de samme perspektivene er denne:
Borgen, J. S., Hallås, B. O., Løndal, K., Moen, K. M. & Gjølme, E. G. (2021). Problems created by the (un)clear boundaries between physical education and physical activity health initiatives in schools. Sport, Education and Society, 26(3), 239-252. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1722090
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.