FLD223 Friluftslivsfag deltid 2. Tilbys ikke 2022-23. (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
FLD223
Emnenavn
Friluftslivsfag deltid 2. Tilbys ikke 2022-23.
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kort om emnet

Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Emnet vektlegger ulike aspekter knyttet ledelse, veiledning og pedagogiske praksiser på friluftslivsturer. Med andre ord handler emnet om å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å ta ansvar for mennesker på tur i ulike naturmiljøer til ulike årstider. Det blir også vektlagt hvordan en kan tilrettelegge for at andre kan oppleve læring, mestring, trygghet og naturopplevelser på tur. Emnet bygger på FLD 1 og skal kvalifisere studentene til allsidige arbeidsoppgaver innen friluftsliv. Del 2 er ikke spesielt mer krevende fysisk, men går dypere inn i friluftslivsfaglige problemstillinger. I emnet står tilegnelse av handlingskompetanse sentralt, mens utdanningen bygger på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Emnet bygger også på sentrale prinsipper om bærekraft, folkehelse og likeverd.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende pedagogiske og fagdidaktiske tilnærminger med mål om å bidra til at andre kan lære i, om og gjennom friluftsliv
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv for å kunne ivareta ulike grupper på ulike type turer som leder, veileder og pedagog.
  • vurdere helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved ulike type turer, iverksette skadeforebyggende tiltak samt kunne utføre situasjonsspesifikk førstehjelp på tur.
  • reflektere over stedets betydning i friluftslivsfaglig sammenheng

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet vil bli lagt til rette gjennom seks studiesamlinger som er fordelt utover studieåret. Studiesamlingene vil være av 3 -6 dagers varighet, og vil bli gjennomført i ulike naturmiljø til ulik årstid. Det må påregnes forarbeid til studiesamlingene. I tillegg anvendes e-læringssystemet Canvas, samt møter på Zoom i forkant av hver samling. Det vil bli benyttet både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer på studiesamlingene. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Studentene må være forberedt på å ta ansvar for deler av undervisningen.

Som under del 1, vil egen utviklingsplan (EUP) være en arbeidsmetode som følger studentene gjennom studieåret. Her får studentene mulighet til faglig fordypning innenfor et selvvalgt ferdighets- eller kunnskapsområde. Her vil det bli jobbet tett sammen med læringspartner. Utarbeidelse av refleksjonsnotater vil være arbeidsformer i etterkant av enkelte samlinger.

Arbeidskrav

  • Det er 80% oppmøteplikt på samlingene.
    • Studentene skal møte forberedt til studiesamlingene og skal delta aktivt og konstruktivt i eget og andres læringsarbeid
  • Livredningsprøve. 
  • Presentasjon av forarbeid til hjemmeeksamen.
  • Undervisningspraksis.

Arbeidskravene må være godkjent for å få vurdering i mappen.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. Bestått/ikke bestått.
    • I mappen inngår to refleksjonsnotater, samt egen utviklingsplan (EUP) som leveres i tre deler. Alle delene må være bestått.
  • Hjemmeeksamen. Bestått/ikke bestått.
    • Gjennomføres i vårsemesteret. Hjemmeeksamen er over et oppgitt emne. 

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Beames, S., Mackie, C. & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave McMillan.
SAMLING 10: Side 79-97, Adventure, technology and social media. 
SAMLING 12: Side 157-174, Adventure and tourism.
SAMLING 13: Side 175-188, Adventure and Sustainability.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken. NB! 1 bruker om gangen!
*** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Nilsson, E. K. (Red.) (2021). FLD223: Friluftslivsfag deltid 2: Samling 8-13: 2020-2021 (Digitale kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Dette kompendiet finner du som PDF i Canvas.
** NB! Litteratulista for innholdet finner du under her, alfabetisk under hver samling, etter 7. utg. av APA-standarden
_____________________________________________________________________________________________________________________
SAMLING 8:
KJERNELITTERATUR:

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONSIKE TIDSSKRIFTER:
Augestad, T. (2011). Kroppsliggjort kunnskap og livredning i vann. Hjelpekorps, 15(2), 8-13. http://www.hjelpekorps.org/hjelpekorps/filer/aktuelt/fagblad/hjelpekorps-2011-2.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an 'educated man'. Journal of adventure education and outdoor learning, 8(1), 55-70. https://doi.org/10.1080/14729670802097619
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Aadland, E., Vikene, O. L., Varley, P. & Moe, V. F. (2017). Situation awareness in sea kayaking: Towards a practical checklist. Journal of adventure education and outdoor learning, 17(3), 203-215. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1313169
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1  ELEKTRONISK AVHANDLING:
Magnussen, L. I. (2012). Læring i friluftsliv: Om padlefellesskap i havgapet [Doktorgradsavhandling]. Norges idrettshøgskole. http://hdl.handle.net/11250/171342
Side 81-87 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

9 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Cresswell, T. (2004). Place: A short introduction. Blackwell.
* Side 1-14, Defining place.

Dannevig, H. & Aall, C. (2018). Friluftsliv og bærekraft. I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 81-91). Universitetsforl.

Gjølme, E. G. & Grydeland, M. (2021). Drukningsforebyggende arbeid og water competence. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 35-49). Universitetsforlaget.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). Damm.
* Side 7-16, Gruppepsykologi
* Side 69-85, Kommunikasjon 

Handal, G. (2006). Kritiske venner. I H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning (s. 233-250). Cappelen akademisk forlag.

Hindmarch, T. (2021). Utendørs livredningskurs og årlig prøve. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 147-156). Universitetsforlaget.

Norberg-Schulz, C. (1992). Mellom himmel og jord: En bok om steder og hus (Ny rev. utg.). Pax.
* Side 9-34, Om å bo.

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet (B. Nake, Overs.). Reitzel. (Opprinnelig utgitt 1998)
* Side 13-26, En social teori om læring
___________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 9
KJERNELITTERATUR:

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Breivik, G. (2020). ‘Richness in ends, simpleness in means!’ on Arne Naess’s version of deep ecological friluftsliv and its implications for outdoor activities. Sport, Ethics and Philosophy, 14. https://doi.org/10.1080/17511321.2020.1789719
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Bourdeau, P. (2004). The man−nature relationship and environmental ethics. Journal of  Environmental Radioactivity, 72(1), 9-15. https://doi.org/10.1016/S0265-931X(03)00180-2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Strumse, E. (2007). Psykologiske perspektiver på forholdet mellom menneske og natur. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 44(8), 988-990. https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2007/08/psykologiske-perspektiver-pa-forholdet-mellom-menneske-og-natur
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

10 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Grimen, H. (2008). Profesjon og profesjonsmoral. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 144-160). Universitetsforlaget.

Høyem, J. & Fasting, M. L. (2019). Kunnskap i frlluftsliv. I L. Hallandvik & J. Høyem (Red.), Friluftslivspedagogikk  (s. 33-49). Cappelen Damm akademisk.

Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledning og praktisk yrkesteori (Rev. utg.). Cappelens forlag.
* Side 57-84, Veiledningstradisjoner

Leirhaug, P. E. (2010). Grepet av natur? Om friluftsliv, naturvennskap og miljøkrise. I B. Dahle, Ø. Dahle, N. Faarlund, A. Jensen, S. Næss, S. K. Setreng & F. Wagle (Red.), Arven og gleden - et festskrift til naturen (s. 133-140). Tapir akademisk forl.

Martin, P. (2005). Outdoor and experiential learning: Views from the top. Otago University Print
* Side 28-52, Human to nature relationships through outdoor education.

Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux.
* Side 13-35, Hva er allemannsrett?

Rugseth, G. (2020). Sentrale begreper. I L. Thoresen, G. Rugseth & H. Bondevik (Red.), Fenomenologi i helsefaglig forskning (s. 22-32). Universitetsforlaget.

Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I J. C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning (s. 110-134). Forlaget politisk revy.

Thøgersen, U. (2004). Krop og fænomenologi: En introduktion til Maurice Merleau-Pontys filosofi. Systime Academic.
* Side 11-38, Indledning.

Tordsson, B. (2000). Om friluftsliv som naturforståelse og om friluftslivets egenart. I H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays (s. 177-192). Naturfilosofisk seminar.
____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 10
KJERNELITTERATUR:

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: En gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 18-31. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Lindheim, M. Ø., Johnsen, S. Å. K., Hauge, Å. L. & Diseth, T. H. (2020). Friluftssykehuset. Tidsskrift for Norsk Legeforening. https://tidsskriftet.no/2020/11/kronikk/friluftssykehuset
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sinnes, A. T. & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta didactica Norge, 11(3). https://doi.org/10.5617/adno.4698
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Gurholt, K. P., Torp, I. H. D. & Eriksen, J. W. (2020). Studie av friluftsliv blant barn og unge i Oslo: Sosial ulikhet og sosial utjevning. Norges idrettshøgskole. https://hdl.handle.net/11250/2684299
Side 118-134 skal leses:
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.

9 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Broch, T. B. (2020). Reisen begynner: En introduksjon. I T. B. Broch & F. Skårderud (Red.), Urbant ungdomsliv, natur og følelser (s. 17-22). Cappelen Damm akademisk.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I A. Horgen, T. Lundhaug, K. Østrem, M. L. Fasting & L. I. Magnussen (Red.), Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 65-81). Fagbokforlaget.

Fiskum, T. A. & Husby, J. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta fagene med ut (s. 30-43). Cappelen Damm akademisk.

Fugelli, P. & Ingstad, B. (2009). Helse på norsk: God helse slik folk ser det. Gyldendal akademisk.
* Side 108-152,  Kropp, natur, miljø og helse.

Gibson, J. J. (1986). The ecological approach to visual perception. Lawrence Erlbaum.
* Side 16-32, Medium, substances, surfaces
* Side 127-143, The theory of affordances

Sølvik, R. M. (2013). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
* Side 210-217, Bålet som samlingsplass.

Waters, J. (2017). Affordance theory in outdoor play. I T. I. M. Waller, E. Ärlemalm-Hagsér, E. Beate Hansen Sandseter, L. Lee-Hammond, K. S. Lekies & S. Wyver (Red.), The SAGE handbook of outdoor play and learning (s. 40-54). SAGE Publications.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University Publishing.
* Side 51-76, The case for place.
____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 11
KJERNELITTERATUR:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Nes, C. L. (2018). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel (2. utg.). Fri flyt.
Side 16-67, 85-87, 116-133 og 154-157 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA

2 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Pettersen, R. C. (2005). Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. Universitetsforlaget.
* Side 55-50, Didaktiske modeller og verktøy
* Side 169-182, Casemetoden ____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 12 
KJERNELITTERATUR:

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL FRA TIDSSKRIFT:
Høyem, J. (2020). Outdoor recreation and environmentally responsible behavior. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 31, 100317. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100317
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Brandtzæg, B. A. & Haukeland, P. I. (2014). Naturarven som verdiskaper: Statusrapport 2010-2013. Telemarksforsking. http://hdl.handle.net/11250/2439932
Side 202-253 skal leses:
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.

8 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Andersen, S. & Rolland, D. (2016). Naturguiding: Profesjonalisering eller kommersialisering av friluftslivskompetanse? I A. Horgen, T. Lundhaug, K. Østrem, M. L. Fasting & L. I. Magnussen (Red.), Ute! Friluftsliv: Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 153-181). Fagbokforlaget.

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høyskoleforlaget.
* Side 36-50, God turskikk på vinterferder
* Side 102-118, Bekledning og utstyr
* Side 119-135, Mat og ernæring
* Side 314-321, Veilederens rolle i krisesituasjoner

Viken, A. & Jacobsen, J. K. S. (2008). Introduksjon til turisme. I A. Viken & J. K. S. Jacobsen (Red.), Turisme: Fenomen og næring (3. utg.) (s. 14-30). Gyldendal akademisk.

Vold, T. (2018). Hvordan skaper naturguider og turister en felles forståelse av turen? I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 61-79). Universitetsforlaget.

Walaas, K. R. (2017). Turismens utfordringer: Miljøaspekter. I K. R. Walaas & J. K. S. Jacobsen (Red.), Turisme: Globale utfordringer (s. 212-252). Gyldendal akademisk.
____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 13
KJERNELITTERATUR:

1 ARTIKKEL FRA TRYKT TIDSSKRIFT:
Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA NETTSIDER:
Broch, T. B. (2021). Sensing seascapes: How affective atmospheres guide city youths’ encounters with the ocean’s multivocality. Journal of Sport and Social Ïssues, 45(2), 161-178. https://doi.org/10.1177/0193723520928601
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Bø, S. (2020, 6. mai). Friluftsparadokset – vi elsker naturen, men elsker naturen oss? https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Holm, R. C. (2020, 12. juli). Vår felles strandsone krymper. NRK. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/var-felles-strandsone-krymper-ved-sjoen-og-oslofjorden-1.15028923?fbclid=IwAR2EWtzcaFXARRo5qUDmxybOTb1ZDXzPU-bxFoKTC1KlNGbLDNP-d_6jQo4
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

5 BOKKAPITLER som du finner i det digitale kompendiet i Canvas:
Bischoff, A. (2015). Stier, mennesker og naturopplevelser. Novus.
* Side 57-62, En stil, en tursti, en turveg, en veg
* Side 63-70, Å være på stien.
* Side 255-266, Oppsummering og konklusjon.

Gurholt, K. P. & Haukeland, P. I. (2020). Scandinavian friluftsliv (outdoor life) and the Nordic model: Passions and paradoxes. I M. B. Tin, F. Telseth, J. O. Tangen & R. Giulianotti (Red.), The Nordic model and physical culture (s. 165-181). Routledge.

Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 321-332). Universitetsforlaget.

1 LOV:
Friluftsloven. (1957). Lov om friluftslivet (friluftsloven) (LOV-1957-06-28-16). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

SAMLING 8:
1 BOK:
Alnæs, H. C. (2012). Kajakkboken som tåler vann: Padleteknikker for alle nivå. Cojaq.
* Biblioteket har ikke denne, utsolgt fra forlaget.

UTDRAG FRA 1 BOK:
Hutchinson, D. C. (2004). The complete book of sea kayaking (5. utg.). Globe Pequot Press Windsor.
Side 50-74 og 116-137 anbefales lest:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
_____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 10:
1 KAPITTEL FRA 1 BOK:
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. Cappelen akademisk.
* Side 346-361, Andre skolefag: Mat og helse.
DENNE PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 20.06.21./ Bibl. - AGG)

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA 2 TIDSSKRIFTER:
Fernee, C. R., Gabrielsen, L. E., Andersen, A. J. W. & Mesel, T. (2015). Therapy in the open air: Introducing wilderness therapy to adolescent mental health services in Scandinavia. Scandinavian Psychologist, 2(e14). https://doi.org/https://doi.org/10.15714/scandpsychol.2.e14
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Scarantino, A. (2003). Affordances Explained. Philosophy of science, 70(5), 949-961. https://doi.org/10.1086/377380
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
_____________________________________________________________________________________________________________________

SAMLING 12:
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL FRA TIDSSKRIFT:
Hansen, A. H. & Mossberg, L. (2017). Tour guides' performance and tourists' immersion: Facilitating consumer immersion by performing a guide plus role. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(3), 259-278. https://doi.org/10.1080/15022250.2016.1162347
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.