THP302 Personlig trener (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. En PT tilbyr tett og individuell oppfølging av kunder over tid. Undervisningen på dette emnet vil hovedsakelig fokusere på PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- anvende teknikker fra coaching og motiverende samtale til å avdekke utgangspunkt, målsetting og motivasjon hos ulike kunder
- anvende grunnleggende prinsipper og metoder for testing av utholdenhet, styrke og bevegelighet
- formulere hensiktsmessige og SMART(E) målsettinger for ulike kunder
- lage individuelt tilpassede treningsplaner (periodeplaner og øktplaner) med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap innen utholdenhet, styrke, bevegelighet og motorikk
- gjennomføre motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god «spotting-teknikk»
- gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter
- reflektere rundt PT-rollen på områder som etikk, lovverk, markedsføring og salg
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen inkluderer forelesning og praktisk undervisning, i tillegg til problemorientert læring i mindre grupper. Opplegget vil i stor grad være praktisk med både reelle caser og papirbaserte caser hvor studentene skal øve på ulike ferdigheter, som for eksempel ”spotting”, sikring og testing, samt planlegge å gjennomføre treningsøkter. Selvstendig læring ut over undervisningen må påberegnes.
Studentene skal ha en 10 ukers praksisperiode i løpet av semesteret (september - november) som omfatter minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager med etterfølgende innlevering av praksisrapport og studentfremlegging.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk oppmøte på all caseundervisning (to caseoppgaver), inkludert introduksjon PT praksis-kunde, samt "PT kunde - oppsummering", hvor hver student legger frem en 5 minutters PPP av praksisperioden.
- Praksisperioden (10 uker) med minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager må dokumenteres. I tillegg skal det innleveres en praksisrapport.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta praktisk-metodisk eksamen.
Vurdering/eksamen
Før oppmelding til eksamen må studenten dokumentere en 10 ukers praksisperiode med minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager, samt innlevering av praksisrapport. Bestått/ ikke bestått.
Praktisk-metodisk eksamen (individuell). Graderte karakterer (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:
- Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk metodisk eksamen.
- Praktisk gjennomføring (ca. 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
- Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca. 25 minutter som avslutter eksamen.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Hargens, T. & American Sollege of Sports Medicine. (2021). ACSM`s resources for the personal trainer (6. utg.). Wolter Kluwer Health.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 3 BØKER:
Arntzen, A., Abrahamsen, F., Thomsen, E. K., & Haugen, R .(2019). Personlig trener og gruppetreningsinstruktør: En coachende tilnærming. Fagbokforlaget.
Kapittel 2, 3, 4, 5, 7 og 8 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Raastad, T. Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Gyldendal Undervisning.
Kap. 4, 8, 13, 14, 16, 18 og 19 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Tjelta, L. I., Enoksen, E. & Tønnesen, E. (Red.). (2013). Utholdenhetstrening: Forskning og beste praksis. Cappelen Damm.
Kap. 9, 10, 13 og 15 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
24 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Bevegelighetstrening:
Behm, D. G., Blazevich, A. J., Kay A. D. & McHugh, K. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: A systematic review. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 41(1),1-11. https://doi.org/10.1139/apnm-2015-0235
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Freitas, S. R., Mendes, B., Le Sant, G., Andrade, R. J., Nordez, A. & Milanovic, Z. (2018). Can chronic stretching change the muscle-tendon mechanical properties? A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 28(3), 794-806. https://doi.org/10.1111/sms.12957
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Herbert, R. D., de Noronha, M. & Kamper, S. J. (2011). Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 6, CD004577. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004577.pub3
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Effekten av PT:
Hunter, J. R., Gordon, B. A., Lythgo, N., Bird, S. R., & Benson, A. C. (2018). Exercise at an onsite facility with or without direct exercise supervision improves health-related physical fitness and exercise participation: An 8-week randomised controlled trial with 15-month follow-up. Health Promotion Journal of Australia, 29(1), 84-92. https://doi.org/10.1002/hpja.2
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Rustaden, A. M., Haakstad, L. A. H., Paulsen, G. & Bø, K. (2017). Effects of Bodypump and resistance training with and without a personal trainer on muscle strength and body composition in overweight and obese women. A randomised controlled trial. Obesity Research & Clinical Practice, 11(6), 728-739. https://doi.org/10.1016/j.orcp.2017.03.003
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Storer, T. W., Dolezal, B. A., Berenc, M. N., Timmins, J. E. & Cooper, C. B. (2014). Effect of supervised, periodized exercise training vs. self-directed training on lean body mass and other fitness variables in health club members. Journal of Strength and Conditioning Research, 28(7), 1995-2006. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000000331
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Rabdomyolyse:
Tazmini, K., Schreiner, C., Bruserud, S., Raastad,T. & Solberg, E. (2017). Treningsindusert rabdomyolyse – en pasientserie. Tidsskrift for den norske legeforening. https://doi.org/10.4045/tidsskr.16.1103
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Periodisering:
Mølmen, K. S., Øfsteng, S. J., & Rønnestad, B. R. (2019). Block periodization of endurance training: A systematic review and meta-analysis. Open Access Journal of Sports Medicine, 2019(10),145-160. https://doi.org/10.2147/OAJSM.S180408
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Styrketrening:
American College of Sports Medicine (2009). Progression models in resistance training for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 687-708. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181915670
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Grgic, J., Schoenfeld, B. J., Davies, T. B., Lazinica, B., Krieger, J. W., & Pedisic, Z. (2018). Effect of resistance training frequency on gains in muscular strength: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 48(5), 1207-1220. https://doi.org/10.1007/s40279-018-0872-x
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Grgic, J., Schoenfeld, B. J., Orazem, J. & Sabol, F. (2021). Effects of resistance training performed to repetition failure or non-failure on muscular strength and hypertrophy: A systematic review and meta-analysis. Journal of Sport and Health Science, 11(2), 202-211. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.01.007
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Schoenfeld, B. J., Ogborn, D. & Krieger, J. W. (2017). Dose-response relationship between weekly resistance training volume and increases in muscle mass: A systematic review and meta-analysis. Journal of Sports Sciences, 35(11), 1073-1082. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1210197
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Svangerskap og trening:
Syed, H., Slayman, T., & DuChene Thoma, K. (2021). ACOG Committee opinion no. 804: Physical activity and exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstetrics and gynecology, 137(2), 375-376. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000004266
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Dipietro, L., Evenson, K. R., Bloodgood, B., Sprow, K., Troiano, R., Piercy, K. L., Vaux-Bjerke, A. & Powell, K. (2019). Benefits of physical activity during pregnancy and postpartum: An umbrella review. Medicine and Science in Sports and Exercise, 51(6), 1292-1302. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000001941
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Mottola, M., Davenport, M. H., Ruchat, S. M., Davies, G. A., Poitras, V. J., Gray, C. E., Garcia, A. J., Barrowman, N., Adamo, K. B., Duggan, M., Barakat, R., Chilibeck, P., Fleming, K., Forte, M., Korolnek, J., Nagpal, T., Slater, L. & Zehr, L. (2018). Consensus statement: 2019 Canadian guideline for physical activity throughout pregnancy. Journal of Obstetrics and Gynaecology Canada, 40(11), 1528-1537. https://doi.org/10.1016/j.jogc.2018.07.001
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Utholdenhetstrening:
Losnegard, T., Skarli, S., Hansen, J., Roterud, S., Svendsen, I. S., R Rønnestad, B., & Paulsen, G. (2021). Is rating of perceived exertion a valuable tool for monitoring exercise intensity during steady-state conditions in elite endurance athletes?. International Journal of Sports Physiology and Performance, 16(11), 1589-1595. https://doi.org/10.1123/ijspp.2020-0866
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Milanovic, Z,. Sporis, G. & Weston M. (2015). Effectiveness of High-Intensity Interval Training (HIT) and continuous endurance training for VO2max improvements: A systematic review and meta-analysis of controlled trials. Sports Medicine, 45(10), 1469-1481. https://doi.org/10.1007/s40279-015-0365-0
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Montero, D., & Lundby, C. (2017). Refuting the myth of non-response to exercise training: 'Non-responders' do respond to higher dose of training. Journal of Physiology, 595(19), 3377-3387. https://doi.org/10.1113/jp273480
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Rønnestad, B. R., & Mujika, I. (2013). Optimizing strength training for running and cycling endurance performance: A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 24(4), 603-612. https://doi.org/10.1111/sms.12104
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Skattebo, Ø., Bjerring, A. W., Auensen, M., Sarvari, S. I., Cumming, K. T., Capelli, C., & Hallén, J. (2020). Blood volume expansion does not explain the increase in peak oxygen uptake induced by 10 weeks of endurance training. European Journal of Applied Physiology, 120, 985-999. https://doi.org/10.1007/s00421-020-04336-2
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Stabilitetstrening:
Lederman, E. (2010). The myth of core stability. Journal of Bodywork & Movement Therapies, 14, 84-98. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2009.08.001
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Wirth, K., Hartmann, H., Mickel, C., Szilvas, E., Keiner, M. & Sander, A. (2017). Core stability in athletes: A critical analysis of current guidelines. Sports Medicine, 47, 401-414. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0597-7
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Coaching:
Hagger, M. & Chatzisarantis, N. (2008). Self-determination theory and the psychology of exercise. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 79-103. https://doi.org/10.1080/17509840701827437
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Deslandes, A., Moraes, H., Ferreira, C., Veiga, H., Silveira, H., Mouta, R., Pompeua, F. A. M. S., Coutinho, E. S. F. & Laks, J. (2009). Exercise and mental health: Many reasons to move. Neuropsychobiology, 59(4), 191-198. https://doi.org/10.1159/000223730
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
ARTIKLER FOR CASER:
American College of Sports Medicine. (2009). Nutrition and athletic. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 709-731. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e318190eb86
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Donnelly, J. E., Blair, S. N., Jakicic, J. M., Manore, M. M., Rankin, J. W. & Smith, B. K. (2009). American College of Sports Medicine Position Stand. Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181949333
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., Nieman, D. C. & Swain, D. P. (2011). American College of Sports Medicine position stand: Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: Guidance for prescribing exercise. Medicine and Science in Sports and Exercis, 43(7), 1334-1359. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e318213fefb
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Moesgaard, L., Beck, M. M., Christiansen, L., Aagaard, P., & Lundbye-Jensen, J. (2022). Effects of periodization on strength and muscle hypertrophy in volume-equated resistance training programs: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 52(7), 1647–1666. https://doi.org/10.1007/s40279-021-01636-1
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Suchomel, T. J., Nimphius, S., Bellon, C. R., & Stone, M. H. (2018). The importance of muscular strength: Training considerations. Sports Medicine, 8(4), 765-785. https://doi.org/10.1007/s40279-018-0862-z
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
Swift, D. L., McGee, J. E., Earnest, C. P., Carlisle, E., Nygard, M., & Johannsen, N. M. (2018). The effects of exercise and physical activity on weight loss and maintenance. Progress in Cardiovascular Diseases, 61(2), 206–213. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2018.07.014
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.
NB! I tillegg er handouts, powerpoint presentasjoner, oppgaver og caser pensum.