PPU407 Læreren som inspirator, fag- og profesjonsutvikler (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, med vekt på undervisning som en etisk virksomhet, profesjonsutvikling og å forstå og utvikle didaktikk relatert til kroppsøving og idrettsfag. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsyter i elevenes, skolens og profesjonens kontinuerlige utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom".
Det vil benyttes arbeid med læring i og gjennom bevegelse i kroppsøving og friluftsliv spesielt for å eksemplifisere og belyse muligheter og utfordringer. Gjennomgående betones betydningen av PPU som profesjonsutdanning og at skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen, samt utenforliggende endringer, kan påvirke praksis, kroppsøving og idrettsfagene i den lokale skolen
- gjøre rede for ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og for kroppsøving- og idrettsfaglæreren spesielt
- gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles gjennom læreryrket, forskning og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse, faget og den lokale skolen
- lede læringsprosesser og motivere elever i faglig arbeid
- gjøre rede for de tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, og drøfte hvordan tema kan tydeliggjøres gjennom kroppsøving og idrettsfag
- diskutere profesjonsetiske krav og dilemma i relasjon til det å være lærer
- utvide egen kompetanse i friluftsliv, undervise i nærfriluftsliv og legge til rette for naturopplevelser
- bidra til innovasjonsprosesser i opplæringen og ta ansvar for utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i kroppsøving og idrettsfag
- bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og delta i utdanningspolitiske samfunnsdebatter om kroppsøving og idrettsfagenes rolle i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
- 80 % oppmøte.
- Friluftslivstur med overnatting.
- En individuell innleveringsoppgave og deltakelse med minst to faglige diskusjonsinnlegg/presentasjoner i Canvas.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Mappe (ndividuell) med utviklingsplan. Gradert karakter A-F.
- Skolepraksis må være bestått.
Kjernelitteratur
Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emnene i PPU.
Utdrag fra 2 bøker:
Krumsvik R. J. & Säljö, R. (Red.). (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (2. utg.). Fagbokforlaget.
Kapittel 6, 10, 11, 19 og 20 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Side 17-52 og 69-94 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 Rrammeverk:
Utdanningsdirektoratet. (2021). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/digitalisering/rammeverk-larerens-profesjonsfaglige-digitale-komp/innledning/
8 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole: En gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 1-14. http://doi.org/10.23865/jased.v1.615
Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E. & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. http://doi.org/10.23865/jased.v1.635
Birkelund, I., & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer: Hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 13(1), 25-43. https://doi.org/10.23865/up.v13.1835
Jakobsen, A. M. (2010). Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving.
http://idrottsforum.org/jakobsen121010/
Kårhus, S. (2001). «Idrettslinja» i den videregående skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 85(2-3), 201-210.
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.
Kårhus, S. (2019). Pedagogization of elite sport in the school system: Vested interests and dominant discourses. Sport, Education and Society, 24(1), 13–24. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1292233
Mattsson, T. & Larsson, H. (2021). ‘There is no right or wrong way': Exploring expressive dance assignments in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(2), 123-136. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1752649
Skille, E. Å. & Moen, K. M. (2021). Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt. Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 135-157. https://sportstudies.org/2021/10/06/physical-education-and-sport-in-norway-overlapping-but-distinctive-fields/
1 digitalet kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Leirhaug, P. E. (Red.). (2023). PPU403: Læreren som inspirator, fag- og profesjonsutvikler: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-stilen:
Abelsen, K. (2021). Leirliv, basisferdigheter og langsomt friluftsliv. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 45-72). Cappelen Damm akademisk.
Jakobsen, A. M. & Pulli, K. K. (2021). Sikkerhet i nærmiljøfriluftslivet. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 275-297). Cappelen Damm akademisk.
Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser (s. 137-156). Fagbokforlaget.
Lyngstad, I. (2021). Profesjonskunnskap i kroppsøving. I K. Skjesol & I Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter (s. 19-38). Fagbokforlaget.
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 97-121). Universitetsforlaget.
Sargent, J. & Casey, A. (2020). Using digital technologies to enhance your teaching of physical education. I S. Capel, J. Cliff & J. Lawrence (Red.), A practical guide to teaching physical education in the secondary school (3. utg., s. 116-128). Routledge.
Sæle, O. O. & Hallås, B. O. (2020). Kroppsøving i femårig lærerutdanning: Skolefag, profesjonsutvikling, forskning. Gyldendal.
Side 271-291 og 319-338.
Ulstad, S. O. (2021). Kroppsøving i skolen sett i lys av selvbestemmelsesteorien. I K. Skjesol & I Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter (s. 117-139). Fagbokforlaget.
Anbefalt litteratur
Anbefalt til svømming, livredning og HLR:
1 bok:
Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.