FKI261 Friluftsliv i skolen (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Emnet skal gi faglærerstudentene ved Norges idrettshøgskole ytterligere forutsetninger knyttet til å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen og å gjennomføre god friluftslivsundervisning i skolen. Emnet bygger på FRI100, men går lenger i å fokusere på pedagogiske, didaktiske og læringsteoretiske perspektiver knyttet til friluftslivsformidling. Emnet gir praktiske og teoretiske innføringer til friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmåter. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.
Mål
Etter avsluttet emne skal studenten kunne:
- reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen
- anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv for å kunne gjennomføre god friluftslivsundervisning i skolen
- analysere og drøfte motiver for friluftsliv fra et helse-, miljø-, og pedagogisk perspektiv
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver
- utføre førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen foregår vinter og vår i 2. året av bachelorutdanningen. Det legges vekt på studentaktive, grupperelaterte og problembaserte læringsformer. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg, overnattingstur (en natt) og en lengre tur (tre overnattinger). Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø, samt ved kysten. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene. Det må påregnes noen ekstra reisekostnader i forbindelse med turene.
Arbeidskrav
Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.
Krav om 80% deltakelse på annen undervisning
En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten at faglærere deltar.
Arbeidskravet må være godkjent for å gjennomføre hjemmeeksamen.
Vurdering
Hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.
- Studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon i Wiseflow. Oppgaven blir utdelt ved emnestart, og studentene kan bruke våren på dette arbeidet.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Mytting, I. (Red.). (2021). FKI261: Friluftsliv i skolen: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7.:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg. ) (s. 79-108). Sebu forlag.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Munksgaard.
* Side 128-139, Friluftsliv og pædagogiske metoder
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg). Gyldendal akademisk.
* Side 13-30, Ulike pedagogiske grunnsyn
* Side 31-39, Relasjonsmodellen og de didaktiske kategoriene.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
* Side 11-22, Hva er samarbeidslæring.
* Side 65-71, Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet.
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen Akademiske Forlag.
* Side 63-82, Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet
Lysklett, O. B. (2013). Ute hele uka: Natur- og friluftsbarnehagen. Universitetsforlaget.
* Side 82-96, Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser, etc.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden ([Rev. og utvidet utg.]). Sebu Forlag.
* Side 28-54, Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring.
Næss, A. & Haukeland, P. I. (1998). Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft? Universitetsforlaget.
* Side 10-27, Livet sett som et åpent landskap.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Sanderud, J. R. & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig!
*** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
2 LÆREPLANER:
Utdanningsdirektoratet. (2015). Læreplan for kroppsøving (KRO1-04). https://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-4.-arssteget
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2019). Ny læreplan i kroppsøving (KR001-05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.