MA539 Idrett, kultur, historie og filosofi  (10 sp) 

(Sport, culture, history and philosophy )

Fakta om emnet

Emnekode
MA539
Emnenavn
Idrett, kultur, historie og filosofi
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Matti Goksøyr

Kort om emnet

Emnet belyser idrett forstått som kulturfenomen, i spennet mellom egenart og samfunnsmessig kontekst. Det betyr at idretten og idrettens utvikling sees i sammenheng med både grunnleggende normer og verdier i den sosiale og kulturelle konteksten der idretten finner sted, og i sammenheng med historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser.

Emnet behandler relevante kulturelle, historiske og filosofiske perspektiver for studenter som skal arbeide med problemstillinger innenfor samfunnsfag og humaniora. Temaer som drøftes er blant annet idrett, politikk og identitet i historiske- og samtidsperspektiver, samt verdidiskusjoner og aktuelle etiske spenninger i dagens idrett.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • redegjøre for og drøfte aktuelle idrettstema i lys av relevante kulturelle, historiske, filosofiske og sosiologiske perspektiver
  • drøfte hvordan kulturelle og historiske forhold og samfunnsmessige rammebetingelser har påvirket og påvirker idrettsfeltet
  • drøfte utvikling og betydning av etiske ideal og verdier i idrettsfeltet
  • drøfte hvordan idrettens utvikling framstår i spennet mellom idrettens egenart og samfunnsmessig kontekst
  • arbeide selvstendig og vitenskapelig med idrettsfaglige tema fra samfunnvitenskapelige og humanistiske perspektiv.

Læringsformer og aktiviteter

Til hvert tema gir faglærer en innføring. Denne følges opp av studentene gjennom presentasjon og diskusjon av anbefalt litteratur og konkrete, emneorienterte oppgaver, individuelt og i grupper. Det kan også legges opp til diskusjon relatert til løsning av oppgaver, kildearbeid, individuelt og i grupper.

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen kreves aktiv deltakelse på seminaret herunder fremleggelse av individuelle oppgaver/gruppeoppgaver som vil bli vurdert til godkjent/ ikke godkjent.

Antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Vurdering/eksamen

Individuell hjemmeeksamen (14 dager). Gradert karakter A-F.

Studentene trekker oppgave ved endt emne. Besvarelsen skal være på maksimalt 6000 ord (12 pkt., 1 ½ linjeavstand) + litteraturliste.

Hjelpemidler er tillatt.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Fouché, R. (2017). Game changer: The techno-scientific revolution in sports. John Hopkins university press.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA.

Goksøyr, M. & Olstad, F. (2017). Skjebnekamp: Norsk idrett under okkupasjonen 1940-1945. Aschehoug.
* Denne får dere av Matti.

1 BOK-KAPITTEL:
Loland, S. (2018). Ethics of technology in Sport. I W. Morgan (Red.), Ethics in sport (s. 273-286). Human
Kinetics. 
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 23./AGG - Bibl.)

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du være påloggert VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

Goksøyr, M. (2019). The Rings and the Swastika: Political ambiguity in sport before and during Second World War. The International Journal of the History of Sport, 36(11), 998-1012. https://doi.org/10.1080/09523367.2019.1687448
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Goksøyr, M., & Heyerdahl, G. (2021). The 1952 and 1994 Olympic flames: Norway’s quest for Winter Olympic identity’. The International Journal of the History of Sport. https://doi.org/10.1080/09523367.2021.1984893
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skjeldal, G. (2023). National mourning: The first Norwegian sports boycott in 1905. International Journal of the History of Sport, 39(12), 1371-1390. https://doi.org/10.1080/09523367.2023.2168653
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken