FKI318 Inkluderende kroppsøving (5 sp) 

(Inclusive practice in physical education )

Fakta om emnet

Emnekode
FKI318
Emnenavn
Inkluderende kroppsøving
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Tidspunkt
Høst og vår

Innledning

Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. Dette emnet bygger på FKI 218 Inkluderende kroppsøving.

Mål

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for lovgrunnlag for tilpassa opplæring og  spesialpedagogiske tiltak som IOP
  • analysere og vurdere ulike undervisningsmetoder og bruke disse som grunnlag for å skape et inkluderende læringsmiljø
  • analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving og eventuelle spesialpedagogiske tiltak 

Organisering og arbeidsformer

I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning.

Vurdering

  • Mappevurdering med 3-4 produkt. Bestått/ ikke bestått.
  • Aktiv deltagelse på seminar.
  • Minimum 80% oppmøte.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm.

* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

2 BOK-KAPITLER:
Moen, B. B. (2014). Elevmangfoldet og det inkluderende klasserommet. I B. B. Moen (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen (s. 19-38). Fagbokforlaget.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.06.22. / Bibl. - AGG)

Nilsen, S. & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm Akademisk.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.06.22. / Bibl. - AGG)