FKI318 Inkluderende kroppsøving (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. Dette emnet bygger på FKI 218 Inkluderende kroppsøving.
Mål
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for lovgrunnlag for tilpassa opplæring og spesialpedagogiske tiltak som IOP
- analysere og vurdere ulike undervisningsmetoder og bruke disse som grunnlag for å skape et inkluderende læringsmiljø
- analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving og eventuelle spesialpedagogiske tiltak
Organisering og arbeidsformer
I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning.
Vurdering
- Mappevurdering med 3-4 produkt. Bestått/ ikke bestått.
- Aktiv deltagelse på seminar.
- Minimum 80% oppmøte.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
2 BOK-KAPITLER:
Moen, B. B. (2014). Elevmangfoldet og det inkluderende klasserommet. I B. B. Moen (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen (s. 19-38). Fagbokforlaget.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.06.22. / Bibl. - AGG)
Nilsen, S. & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm Akademisk.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.06.22. / Bibl. - AGG)