IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- redegjøre for sentrale perspektiver i sosiologisk teori
- forstå idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet
- reflektere (kritisk) over idrett som sosialiseringsarena
- reflektere (kristisk) rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn
- formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig
- formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
- kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.
Arbeidskrav
Mappe: To skriftlige oppgaver må leveres i Canvas for å kunne gå opp til eksamen.
Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas minst en uke før eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, skriftlig, en uke. Gradert karakter (A-F).
Tillatte hjelpemidler.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow blir kjørt igjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 bok:
Coakley, J. J., & Pike, E. (2014). Sports in society: Issues and controversies (2. utg.). McGraw-Hill. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas:
Sogn, H. (Red.). (2023). IS205: Sosiologiske perspektiver på idrett: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dowling, F. J. (2016). De idrettsflinkes arena: Ungdoms fortellinger fra kroppsøvingsfaget med blikk på sosial klasse. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (s. 249-268). Cappelen Damm akademisk.
Giddens, A.,& Sutton, P. W. (2017). Sociology (8. utg.). Polity Press.
Side 3-37, 477-507, 615-641 og 661-681.
Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kedelig? Træning og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu, Ungdom og idrett (s. 91-112 ). Cappelen Damm akademisk.
Thing, L. F. (2016). Erving Goffman. I L. F. Thing & U. Wagner (Red.) (2016). Grundbog i idrætssociologi (2. utg., s. 153-168). Munksgaard.
Østergaard, C. (2016). Bourdieu – smag, distinktion og idrætten, I L. F. Thing & U. Wagner (Red.), Grundbog i idrætssociologi (2. utg., s. 53-70). Munksgaard.
Aagvaag, G. C. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt.
Side 330-350.
2 artikler fra elektroniske tidsskrift:
Frydendal, S., & Thing, L. F. (2019). A shameful affair? A figurational study of the change room and showering culture connected to Physical Education in a Danish upper secondary school. Sport, Education & Society, 25(2), 161-172. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1564654 NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne denne når du ikke er på NIH.
Strandbu, Å., Gulløy, E., Andersen, P. L., Seippel, Ø., & Dalen, H. B. (2007). Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og fremtid. Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 2(1), 132-151. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03
2 rapporter:
Bakken, A. (2022). Ungdata 2022: Nasjonale resultater (NOVA-Rapport 5/22). OsloMet. https://hdl.handle.net/11250/3011548 Side 2-15 og 26-41 skal leses.
Kristiansen, E., & Sonne, L. (2021). Idrettsglede for alle: Arbeid for mangfold og mot rasisme (Skriftserien 64). Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/2727169