FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir basiskunnskap om bevegelse i pedagogiske virksomheter med særlig fokus på kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale paraidretten.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive didaktiske prinsipper for inkluderende arbeid i idrett og pedagogiske virksomheter.
- reflektere kritisk over inkluderingens betydning for barn og unges læring og deltakelse i idrett og kroppsøving.
- beskrive nasjonale og internasjonale paraidrettsorganisasjoner.
- veilede kroppsøvingslærere, barnehagelærere og idrettstrenere i tilpasning av fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner et viktig grunnlag for studentenes forståelse av inkludering som bærende prinsipp for organisering av tilpasset fysisk aktivitet.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte
- 1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Gruppepresentasjon. Gruppene består av 3-5 studenter. Bestått/ ikke bestått.
- Individuell skriftlig eksamen (hjemme). Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 3 BØKER:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 3 og 7 skal leses:
*Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. Oxford University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18 og 20 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Standal, Ø. & Rugseth, G. (Red). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 1 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 1 DOKTORAVHANDLING:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar [Doktorgradsavhandling]. Lunds universitet.
Kapittel 3, 7, 9, og 11 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2022). FAF312: Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger: Våren 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Howe, P. D. (2008). The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport). Routledge.
* Side 15-37.
Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I D. V. Hanstad, G. Breivik, M. K. Sisjord & H. B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 337-354). Akilles.
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
* Side 106-145.
6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
Osnes, H. & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen. Første steg, 15(2), 18-21. https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-fysisk-miljo-og-helse-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Osnes, H. & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Første steg, 15(3), 50-54. https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialt-lekemonster-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken.
Steffen, K., Clarsen, B., Gjelsvik, H., Koivisto-Mørk, A., Bahr, R. & Berg, H. M. (2021). Illness and injury among Norwegian Para athletes over five consecutive Paralympic Summer and Winter Games cycles: Prevailing high illness burden on the road from 2012 to 2020. British Journal of Sports Medicine. http://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104489
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Van Dornick, K. & Spencer, N. L. I. (2020). What's in a sport class? The classification experiences of paraswimmers. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0007
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Wilhelmsen, T. & Sørensen, M. (2018). Physical education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
OsloEconomics (2020). Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser: Utarbeidet for Norges idrettsforbund (OE-rapport 2020-57). https://osloeconomics.no/publication/idrett-for-mennesker-med-funksjonsnedsettelser/
*Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
* Side 88-105.