FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp) 

(Physical education and sports for persons with disabilities )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF312
Emnenavn
Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Ellen Berg

Kort om emnet

Emnet gir basiskunnskap om bevegelse i pedagogiske virksomheter med særlig fokus på kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale paraidretten.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive didaktiske prinsipper for inkluderende arbeid i idrett og pedagogiske virksomheter.
  • reflektere kritisk over inkluderingens betydning for barn og unges læring og deltakelse i idrett og kroppsøving.
  • beskrive nasjonale og internasjonale paraidrettsorganisasjoner.
  • veilede kroppsøvingslærere, barnehagelærere og idrettstrenere i tilpasning av fysisk aktivitet.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner et viktig grunnlag for studentenes forståelse av inkludering som bærende prinsipp for organisering av tilpasset fysisk aktivitet.

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte
  • 1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Gruppepresentasjon. Gruppene består av 3-5 studenter. Bestått/ ikke bestått.
  • Individuell skriftlig eksamen (hjemme). Gradert karakter (A-F).

 Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 3 og 7 skal leses:
*Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA

Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. Oxford University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18 og 20 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Standal, Ø. & Rugseth, G. (Red). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 1 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

UTDRAG FRA 1 DOKTORAVHANDLING:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar [Doktorgradsavhandling]. Lunds universitet.
Kapittel 3, 7, 9, og 11 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Den finnes også elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2022). FAF312: Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger: Våren 2023 [Digitalt kompendium]. 
** Denne PDF-en ligger i Canvas

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Howe, P. D. (2008). The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport). Routledge.
* Side 15-37.

Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I D. V. Hanstad, G. Breivik, M. K. Sisjord & H. B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press (s. 337-354). Akilles.

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
* Side 106-145.

6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
Osnes, H. & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen. Første steg, 15(2), 18-21. https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-fysisk-miljo-og-helse-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Osnes, H. & Skaug, H. N. (2015). Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Første steg, 15(3), 50-54. https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialt-lekemonster-i-barnehagen/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken.

Steffen, K., Clarsen, B., Gjelsvik, H., Koivisto-Mørk, A., Bahr, R. & Berg, H. M. (2021). Illness and injury among Norwegian Para athletes over five consecutive Paralympic Summer and Winter Games cycles: Prevailing high illness burden on the road from 2012 to 2020. British Journal of Sports Medicine. http://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104489
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Van Dornick, K. & Spencer, N. L. I. (2020). What's in a sport class? The classification experiences of paraswimmers. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0007
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Wilhelmsen, T. & Sørensen, M. (2018). Physical education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

1 ELEKTRONISK RAPPORT:
OsloEconomics (2020). Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser: Utarbeidet for Norges idrettsforbund (OE-rapport 2020-57). https://osloeconomics.no/publication/idrett-for-mennesker-med-funksjonsnedsettelser/
*Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
* Side 88-105.