TI300 Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse (10 sp) 

(Sports coaching 2: Social interaction in sports coaching )

Fakta om emnet

Emnekode
TI300
Emnenavn
Sports Coaching 2: Trenerens relasjonskompetanse
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Christian Thue Bjørndal

Kort om emnet

Emnet er en fordypning i trenerens samhandling med omgivelsene, med spesiell vekt på trenerens pedagogiske virksomhet og sosiale kompetanse. Hensikten med emnet er å kritisk undersøke sentrale aspekter ved egen og andres trenervirksomhet med den hensikt å utvikle en etisk fundert, effektiv og reflektert praksis. Det oppfordres til at studentene samtidig med emnet har praksis som trener, instruktør eller lærer.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • identifisere og reflektere over hvordan spesifikke historiske, kulturelle og sosiale kontekster former og påvirker identitetsutvikling og trenervirksomhet.
  • identifisere og reflektere over de etiske aspektene ved egen og andres idrettspraksis trener/veiledervirksomhet.
  • reflektere og drøfte hvordan kompleksitet, herunder dilemmaer og motsetninger, best kan håndteres i idrettspraksis og trenerhverdagen.
  • reflektere og drøfte hvordan sosialt samspill og mikropolitiske handlinger påvirker idrettspraksisen og trenerhverdagen.
  • vurdere og anvende pedagogiske prinsipper for å fremme utvikling og prestasjon som trener og veileder.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer og seminaraktivitet, inkludert arbeid med seminaroppgaver.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk oppmøte på seminar
  • To skriftlige seminaroppgaver
    • Seminaroppgavene fokuserer på at studenten skal anvende relevant teori og empiri for å utvikle egen praksiskompetanse i egen idrett, i samspill med lærere og medstudenter.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

En ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

  • Skal inneholde maksimalt 2500 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2016). Understanding sports coaching: The pedagogical, social and cultural foundations of coaching practice (3. utg.). Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Barker-Ruchti, N. (Red.). (2019). Athlete learning in elite sport: A cultural framework. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Cassidy, T., Handcock, P., Gearity, B. & Burrows, L. (2020). Understanding strength and conditioning as sport coaching: Bridging the biophysical, pedagogical and sociocultural foundations of practice. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG fra 1 BOK:
Jones, R. L., Potrac, P., Cushion, C.  & Ronglan, L. T. (Red.). (2011). The sociology of sports coaching. Routledge.
Side 15-53 og 79-93 anbefales lest:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

2  BOK-KAPITLER - som du finner som 2 PDF-er i Canvas:
(Klarert via BOLK 27.06.22./Bibl. - AGG)
Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2019). Mastering uncertainty: The everyday concerns of expert team sport coaches. I C. Corsby & C. Edwards (Red.), Exploring research in sports coaching and pedagogy: Context and contingency (s. 55-64). Cambridge Scholars. 

Bjørndal, C. T., Gjesdal, S. & Toering, T. (2022). Transforming coach education for the 21st century. I K. Petry & J. de Jong (Red.), Education in sport and physical activity: Future directions and global perspectives (s. 228-237). Routledge.


62 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Andersen, P. L. & Bakken, A. (2019). Social class differences in youths’ participation in organized sports: What are the mechanisms? International Review for the Sociology of Sport, 54(8), 921-937. https://doi.org/10.1177/1012690218764626
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Avner, Z., Denison, J. & Markula, P. (2017). “Good athletes have fun”: A Foucauldian reading of university coaches’ uses of fun. Sports Coaching Review, 8(1), 43-61. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1400757
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Avner, Z., Markula, P. & Denison, J. (2017). Understanding effective Ccaching: A Foucauldian reading of current coach education frameworks. International Sport Coaching Journal, 4(1), 101-109. https://doi.org/10.1123/iscj.2016-0108
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Barker, E. & Bailey, J. (2016). There’s more to coaching than the context: A Bourdieusian account of an embodied athlete. Sports Coaching Review, 4(1), 41-57. https://doi.org/10.1080/21640629.2015.1121691
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


Barker-Ruchti, N., Barker, D. & Annerstedt, C. (2014). Techno-rational knowing and phronesis: The professional practice of one middle-distance running coach. Reflective Practice, 15(1), 53-65. https://doi.org/10.1080/14623943.2013.868794
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T. & Gjesdal, S. (2020). The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football. European Journal for Sport and Society, 17(4), 374-396. https://doi.org/10.1080/16138171.2020.1792131
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S. & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 533-544. https://doi.org/10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317172
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T. & Ronglan, L. T. (2021). Engaging with uncertainty in athlete development: Orchestrating talent development through incremental leadership. Sport, Education and Society, 26(1), 104-116. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1695198
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Blackett, A. D., Evans, A. B. & Piggott, D. (2019). “They have to toe the line”: A Foucauldian analysis of the socialisation of former elite athletes into academy coaching roles. Sports Coaching Review, 8(1), 83-102. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1436502
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Chambliss, D. F. (1989). The mundanity of excellence: An ethnographic report on stratification and Olympic swimmers. Sociological Theory, 7(1), 70-86.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cushion, C. J. & Jones, R. L. (2014). A Bourdieusian analysis of cultural reproduction: Socialisation and the ‘hidden curriculum’ in professional football. Sport, Education & Society, 19(3), 276-298. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.666966
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., Jones, L. & Mills, J. P. (2019). Becoming a good enough coach. Sports Coaching Review, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1435361
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dohlsten, J., Barker-Ruchti, N. & Lindgren, E. C. (2020). Sustainable elite sport: Swedish athletes' voices of sustainability in athletics. Qualitative Research in Sport Exercise and Health, 1-16. https://doi.org/10.1080/2159676x.2020.1778062
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Douglas, K. (2014). Challenging interpretive privilege in elite and professional sport: One [athlete’s] story, revised, reshaped and reclaimed. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 220-243. https://doi.org/10.1080/2159676x.2013.858369
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, M., Mills, J. & Stodter, A. (2020). Problematizing the adoption and implementation of athlete development ‘models’: A Foucauldian-inspired analysis of the long-term athlete development framework. Journal of Athlete Development and Experience, 2(3), 182-197. https://doi.org/https://doi.org/10.25035/jade.02.03.03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Downham, L. & Cushion, C. (2020). Reflection in a high-performance sport coach education program: A foucauldian analysis of coach developers. International Sport Coaching Journal, 7(3), 347-359. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0093
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Eliasson, I. (2017). The gap between formalised children’s rights and children’s real lives in sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 470-496. https://doi.org/10.1177/1012690215608516
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hassanin, R. & Light, R. (2015). The influence of cultural context on rugby coaches' beliefs about coaching. Sports Coaching Review, 3(2), 132-144. https://doi.org/10.1080/21640629.2015.1013751
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hemmestad, L. B. & Jones, R. L. (2019). Deconstructing high performance Nordic sport: The case study of women’s handball (the ‘team as method’). Sport in Society, 22(4), 671-688. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389062
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, L., Marshall, P. & Denison, J. (2016). Health and well-being implications surrounding the use of wearable GPS devices in professional rugby league: A Foucauldian disciplinary analysis of the normalised use of a common surveillance aid. Performance Enhancement & Health, 5(2), 38-46. https://doi.org/10.1016/j.peh.2016.09.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, L. (2019). Wearable GPS devices in a British elite soccer academy setting: A Foucauldian disciplinary analysis of player development and experience. Journal of Athlete Development and Experience, 1(1). https://doi.org/10.25035/jade.01.01.04
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L., Bailey, J. & Santos, S. (2013). Coaching, caring and the politics of touch: A visual exploration. Sport, Education & Society, 18(5), 648-662. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.769945
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. & Ronglan, L. T. (2017). What do coaches orchestrate? Unravelling the 'quiddity' of practice. Sport, Education & Society, 23(19), 905-915. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1282451
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. & Wallace, M. (2005). Another bad day at the training ground: Coping with ambiguity in the coaching context. Sport, Education and Society, 10(1), 119-134. https://doi.org/10.1080/1357332052000308792
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kelly, S. & Waddington, I. (2006). Abuse, intimidation and violence as aspects of managerial control in professional soccer in Britain and Ireland. International Review for the Sociology of Sport, 41(2), 147-164. https://doi.org/10.1177/1012690206075417
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kilty, K. (2006). Women in coaching. The Sport Psychologist, 20(2), 222-234. https://doi.org/10.1123/tsp.20.2.222
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lang, M. (2022). Advancing children’s rights in sport: Coaching, childhood agency and the participatory agenda. Sports Coaching Review, 11(1), 41-63. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1990655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Manley, A., Roderick, M. & Parker, A. (2016). Disciplinary mechanisms and the discourse of identity: The creation of ‘silence’ in an elite sports academy. Culture and Organization, 22(3), 221-244. https://doi.org/10.1080/14759551.2016.1160092
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mcdougall, M., Ronkainen, N., Richardson, D., Littlewood, M. & Nesti, M. (2020). Organizational culture beyond consensus and clarity: Narratives from elite sport. The Sport Psychologist, 34(4), 288-299. https://doi.org/10.1123/tsp.2019-0163
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mcdougall, M., Ronkainen, N., Richardson, D., Littlewood, M. & Nesti, M. (2020). Three team and organisational culture myths and their consequences for sport psychology research and practice. International Review of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 147-162. https://doi.org/10.1080/1750984x.2019.1638433
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nielsen, J. C., Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Karen, D. (2020). Cooperation between schools and elite sports: How are schools affected from engaging in athletic talent development? International Studies in Sociology of Education. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1847167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nielsen, S. F. & Thing, L. F. (2019). Trying to fit in: Upper secondary school students’ negotiation processes between sports culture and youth culture. International Review for the Sociology of Sport, 54(4), 445-458. https://doi.org/10.1177/1012690217725906
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

North, J. (2013). Philosophical underpinnings of coaching practice research. New Quest, 65(3), 278-299. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773524
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

O’Gorman, J., Partington, M., Potrac, P. & Nelson, L. (2021). Translation, intensification and fabrication: Professional football academy coaches’ enactment of the Elite Player Performance Plan. Sport, Education and Society, 26(3), 309-325. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1726313
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ojala, A.-L. (2020). Being an athlete and being a young person: Technologies of the self in managing an athletic career in youth ice hockey in Finland. International Review for the Sociology of Sport, 55(3), 310-326. https://doi.org/10.1177/1012690218801303
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ojala, A.-L. (2020). Nurturing and sidelining capitalism in discourses of player potentiality in Finnish ice hockey. Sport in Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1763309
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Olesen, J. S., Nielsen, J. C. & Søndergaard, D. M. (2020). Disassembling and reassembling a sports talent. Culture Unbound, 1-21. https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.20200526a
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Parker, A. & Manley, A. (2017). Goffman, identity and organizational control: Elite sports academies and social theory. Sociology of Sport Journal, 34(3), 211-222. https://doi.org/10.1123/ssj.2016-0150
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Partington, M. & Cushion, C. J. (2012). Performance during performance: Using Goffman to understand the behaviours of elite youth football coaches during games. Sports Coaching Review, 1(2), 93-105. https://doi.org/10.1080/21640629.2013.790167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Persson, M., Espedalen, L. E., Stefansen, K. & Strandbu, Å. (2020). Opting out of youth sports: How can we understand the social processes involved? Sport, Education and Society, 25(7), 842-854. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1663811
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Persson, M., Stefansen, K. & Strandbu, Å. (2020). Fotball som kjønnet mulighetsrom. Tidsskrift for kjønnsforskning, 44(3), 231-245. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2020-03-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P. & Jones, R. (2009). Power, conflict, and cooperation: Toward a micropolitics of coaching. Quest, 61(2), 223-236. https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483612
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P. & Jones, R. L. (2009). Micropolitical workings in semi-professional football. Sociology of Sport Journal, 26(4), 557-577. https://doi.org/10.1123/ssj.26.4.557
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P., Jones, R. L., Gilbourne, D. & Nelson, L. (2012). ‘Handshakes, BBQs, and bullets’: self-interest, shame and regret in football coaching. Sports Coaching Review, 1(2), 79-92. https://doi.org/10.1080/21640629.2013.768418
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rafoss, K. & Tangen, J. O. (2017). Den norske idrettsmodellen – i utakt med tiden? Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(2), 152-170. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-04
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T. & Aggerholm, K. (2014). ‘Humour helps’: Elite sports coaching as a balancing act. Sports Coaching Review, 3(1), 33-45. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.885776
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronkainen, N. J., Aggerholm, K., Ryba, T. V. & Allen-Collinson, J. (2021). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society, 26(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronkainen, N. J., Mcdougall, M., Tikkanen, O., Feddersen, N. & Tahtinen, R. (2021). Beyond health and happiness: An exploratory study into the relationship between craftsmanship and meaningfulness of sport. Sociology of Sport Journal, 38(4), 345-354. https://doi.org/10.1123/ssj.2020-0047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rosa, H., Dörre, K. & Lessenich, S. (2017). Appropriation, activation and acceleration: The escalatory logics of capitalist modernity and the crises of dynamic stabilization. Theory, Culture & Society, 34(1), 53-73. https://doi.org/10.1177/0263276416657600
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Santos, S., Jones, R. L. & Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise & Sport, 84(2), 263-272. https://doi.org/10.1080/02701367.2013.784722
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S. (2019). Marginalized gender, marginalized sports –an ethnographic study of SportsClass students’ future aspirations in elite sports. Sport in Society, 22(12), 1990-2005. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1545760
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Karen, D., Nielsen, J. C. & Olesen, J. S. (2020). Reproduction and opportunity: A study of dual career, aspirations and elite sports in Danish SportsClasses. International Review for the Sociology of Sport, 55(1), 38-59. https://doi.org/10.1177/1012690218789037
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Nielsen, J. C. (2016). How to stay becoming – living up to the code of conduct in a sports class. Ethnography and Education, 11(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1109467
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S. & Nielsen, J. C. (2021). The coach as gatekeeper, distributor of resources and partner for sports talents. Sports Coaching Review, 1-19. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1978730
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Storm, L. K. & Svendsen, A. M. (2022). Conceptualizing cultural leadership in physical education and youth sport: Outlining a pedagogical concept. Sport, Education and Society, 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2065670
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å., Gulløy, E., Andersen, P. L., Seippel, Ø. & Dalen, H. B. (2017). Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og framtid. Norsk sosiologisk tidsskrift, 1(02), 132-151. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thing, L. F. (2006). "Voices of the broken body." The resumption of non-professional female players' sports careers after anterior cruciate ligament injury. The female player's dilemma: is she willing to run the risk? Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(5), 364-375. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2005.00452.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thing, L. F., Nielsen, S. F. & Ottesen, L. (2015). Are young people caught in the time bind? A sociological analysis of how young people in an upper secondary school view the issue of finding time to do sports or exercise in their spare time. Annals of Leisure Research, 18(1), 9-24. https://doi.org/10.1080/11745398.2014.924075
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thompson, A., Potrac, P. & Jones, R. (2015). ‘I found out the hard way’: Micro-political workings in professional football. Sport, Education & Society, 20(8), 976-994. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.862786
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Weick, K. E. (1984). Small wins - Redefining the scale of social-problems. American Psychologist, 39(1), 40-49. https://doi.org/10.1037/0003-066x.39.1.40
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Williams, S. & Manley, A. (2016). Elite coaching and the technocratic engineer: Thanking the boys at Microsoft! Sport Education and Society, 21(6), 828-850. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.958816
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.