FKI227 Lagspill (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal utvikle kompetanse i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk.
Studentene må velge tre av følgende fem lagballspill:
Fotball, volleyball, innebandy, basketball og håndball
Mål
Studenten skal:
- gjøre rede for og trene på grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
- gjøre rede for de ulike taktisk-tekniske tilnærmingene i ballspillene.
- planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
- bidra til at elever kan lære seg taktisk-tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
- ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
- tilpasse spillet slik at alle kan føle seg inkludert
- kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.
Arbeidskrav
I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende ferdighetene.
Oppmøte med minimum 80% for hver idrett. Hvorav minst 50 % fysisk aktiv deltagelse.
Arbeidskravet skal registreres som godkjent før avsluttende PM.
Vurdering
- Mappe. Gradert krakter A-F. Vektes 60%.
- Innholdet i mappen vil spesifiseres for hver idrett i Canvas, men vil ha følgende struktur
- Praktiskferdighet (for eksempel legge O løype, sette løyper)
- Planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg
- Kunnskapsprøve i Canvas
- Innholdet i mappen vil spesifiseres for hver idrett i Canvas, men vil ha følgende struktur
- Praktisk-metodisk (PM) eksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 40%.
- PM i en individuell idrett (FKI226) eller et lagspill (FKI 227). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører deler av opplegget, etterfulgt av 10 minutters samtale. PM oppgaven blir utlevert minst 48 timer før PM gjennomføres.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
FOTBALL:
1 BOK:
Morisbak, A., Dreier, S., & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Norges Fotballforbund (2011). Treningsinnhold, planlegging og gjennomføring. I Norges fotballforbund, Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka (s. 209-252). Akilles.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK pr 24.06.20 / Bibl. - AGG).
HÅNDBALL:
Biblioteket har ikke mottatt håndballreferanser pr 24.06.20.
INNEBANDY:
1 BOK:
Nilsson, M., & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
BASKETBALL:
4 PDF-ER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt)
Fosnæs, O. (2018). Ballsidighet. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Basketball: Easybasket. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
1 ARTIKKEL som du finner i Canvas:
Holst, A. V., & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
** Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
VOLLEYBALL:
2 BOKKAPITLER som du finner i Canvas:
Fosnæs, O. (2018). Volleyball: Minivolleyball. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
Fosnæs, O. (2018). Øvingsbilde og feedback. I O. Fosnæs, Ballspillboka.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Forfatter er rettighetshaver/ Boka er ikke utgitt enda)
1 OFFENTLIG ONLINE PUBLIKASJON:
Helsedirektoratet. (2019). Fysisk aktivitet for barn i ulike aldre. Helsenorge.no. https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/aktiviteter-for-barn-i-ulike-aldre
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ONLINE RESSURSER:
Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no
- nivå 1-4
- u12 og u 14
Anbefalt litteratur
FOTBALL:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kapittel 3, 4 og 5 (s. 93-152) anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA