MA541 Trenerpraksis (30 sp) 

(Coaching practice )

Fakta om emnet

Emnekode
MA541
Emnenavn
Trenerpraksis
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Christian Thue Bjørndal

Kort om emnet

Studenten skal gjennom arbeid med teori og praksis videreutvikle egen praksiskompetanse som trener med hensikt å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling i idrett. Studenten skal utvikle nye metoder i egen praksis for å støtte utøveres læring og utvikling på mer helhetlige, effektive og etiske måter. Praksissted må godkjennes av emneansvarlig. Studentene følges opp av en praksisveileder.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • vurdere, beskrive og drøfte alt hva egen trenerpraksis «gjør» med spesiell vekt på disiplin, kontroll og observasjon.
  • identifisere og beskrive muligheter og begrensninger for deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
  • arbeide med å utvikle nye metoder og praksiser for å fremme økt deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
  • praktisk anvende kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, læring og ledelse i idrett.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer i emnet er praktisk arbeid med egen trenervirksomhet og seminaraktivitet. Andre læringsaktiviteter er å anvende teoretiske perspektiver i praksis, skriftlig arbeid og fremlegg knyttet til seminaraktivitet.

Arbeidskrav

Aktiv deltagelse i seminaraktivitet som må værte godkjent før vurdering av semesteroppgaven.

Vurdering/eksamen

Semesteroppgave på maksimalt 8000 ord eksklusive referanser. Gradert karakter A-F.

Semesteroppgaven tar utgangspunkt i studentens arbeid med og utvikling av egen trenerpraksis gjennom emnet.

Kjernelitteratur

38 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Avner, Z., Denison, J., Jones, L., Boocock, E. & Hall, E. T. (2020). Beat the game: aA Foucauldian exploration of coaching differently in an elite rugby academy. Sport Education and Society, 26(6), 676-691. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1782881
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2022a). Assemblage thinking as attunement to race, gender, and sexuality in youth sport research. Journal of Sport and Social Issues, 47(1). https://doi.org/10.1177/01937235221134611
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2022b). A move to rethink life skills as assemblages: A call to postqualitative inquiry. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 14(6), 900-915. https://doi.org/10.1080/2159676x.2021.2002395
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2022c). The two continua model for life skills teaching. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2073438
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2023a). Building a case for infusing posthumanist thinking in the qualitative training of sport and exercise psychology researchers. International Journal of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1612197x.2023.2180072
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2023b). Proposing an ontological shift from intervention to intravention in sport and exercise psychology. Psychology of Sport and Exercise, 64, 102342. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2022.102342
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Camiré, M. (2023c). Sport coaching as intra-action: An agential realist diffraction. Sports Coaching Reviewhttps://doi.org/10.1080/21640629.2023.2242180
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Denison, J. (2007). Social theory for coaches: A Foucauldian reading of one athlete's poor performance. International Journal of Sports Science and Coaching, 2(4), 369-383. https://doi.org/10.1260/174795407783359777
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2010a). Planning, practice and performance: The discursive formation of coaches' knowledge. Sport, Education & Society, 15(4), 461-478. https://doi.org/10.1080/13573322.2010.514740
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2010b). Understanding the change process: Valuing what it is that coaches do. International Journal of Sports Science & Coaching, 5(2), 161-163. https://doi.org/10.1260/1747-9541.5.2.187
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2019). What it really means to ‘Think outside the box’: Why Foucault matters for coach development. International Sport Coaching Journal, 6(3), 354-358. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0068
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2022). Coaching matters: Programming, pedagogy and performance. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2140396
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2023). Movement, meaning and matter: Understanding skillful action in sport. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2153707
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. & Avner, Z. (2011). Positive coaching: Ethical practices for athlete development. Quest, 63(2), 209-227. https://doi.org/10.1080/00336297.2011.10483677
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. & Mills, J. P. (2014). Planning for distance running: Coaching with Foucault. Sports Coaching Review, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.953005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J., Mills, J. P. & Konoval, T. (2017). Sports' disciplinary legacy and the challenge of "coaching differently'. Sport Education and Society, 22(6), 772-783. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1061986
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Eriksson, J. & Jonasson, K. (2023). Deleuze and sport: Towards a general athleticism of thought. Journal of the Philosophy of Sport. https://doi.org/10.1080/00948705.2023.2193338
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Friedman, A. C., Mills, J. P. & Gearity, B. (2022). Natural science and culture grapple on the mat: An autoethnography of a wrestler’s rapid weight loss. Sports Coaching Review, 1-20. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2111491
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gearity, B. T. & Mills, J. P. (2012). Discipline and punish in the weight room. Sports Coaching Review, 1(2), 124-134. https://doi.org/10.1080/21640629.2012.746049
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gearity, B. T., Szedlak, C., Kuklick, C. R., Mills, J., Feit, M. K., Callary, B., Feit, A. & Bergan, M. (2021). Enriching selves in strength and conditioning society: A multilevel proposal to enhance strength and conditioning psychosocial practice as part of the council on accreditation of strength and conditioning education. Strength & Conditioning Journal, 43(2), 92-103. https://doi.org/10.1519/ssc.0000000000000592
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Jones, L. (2019). Wearable GPS devices in a British elite soccer academy setting: A Foucauldian disciplinary analysis of player development and experience. Journal of Athlete Development and Experience1(1). https://doi.org/10.25035/jade.01.01.04
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, L., & Denison, J. (2019). Jogging not running: A narrative approach to exploring ‘exercise as leisure’ after a life in elite football. Leisure Studies, 38(6), 831-844. https://doi.org/10.1080/02614367.2019.1662831
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Jones, L., Marshall, P. & Denison, J. (2016). Health and well-being implications surrounding the use of wearable GPS devices in professional rugby league: A Foucauldian disciplinary analysis of the normalised use of a common surveillance aid. Performance Enhancement & Health, 5(2), 38-46. https://doi.org/10.1016/j.peh.2016.09.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kerr, R., Edwards, S. & Konoval, T. (2021). The athlete-as-network and the athlete multiple: Potential contributions of actor-network theory to sports coaching research. Sports Coaching Review, 22(1), 5-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1995238
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Konoval, T., Denison, J. & Mills, J. (2019). The cyclical relationship between physiology and discipline: One endurance running coach’s experiences problematizing disciplinary practices. Sports Coaching Review, 8(2), 124-148. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1487632
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Konoval, T., Denison, J. & Mills, J. (2021). Fitting in and getting fit: A post-structuralist analysis of athletes’ experiences of less disciplinary coaching practices. Sports Coaching Review, 10(3), 249-273. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1896210
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kuklick, C. R. & Mills, J. P. (2023). Post-structural pedagogy in a coach development curriculum. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2023.2192640
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. (2023). Movement learning: Pedagogy and agentic realism. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2153708
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Maclean, J. (2021). Coaching the beautiful game: An actor-network theory study of sport coaching. Studies in Continuing Education, 43(3), 328-342. https://doi.org/10.1080/0158037x.2021.1900095
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Maclean, J. & Allen, J. (2022). Coaching with latour in the sociomateriality of sport: A cartography for practice. Sociology of Sport Journal, 40(1), 60-68. https://doi.org/10.1123/ssj.2021-0171
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Markula, P. (2019). What is new about new materialism for sport sociology? Reflections on body, movement, and culture. Sociology of Sport Journal, 36(1), 1-11. https://doi.org/10.1123/ssj.2018-0064
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Markula, P. (2023). Poststructuralism and skill learning for fitness instruction. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2150661
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J. P. & Denison, J. (2018). How power moves: A Foucauldian analysis of (in)effective coaching. International Review for the Sociology of Sport, 53(3), 296-312. https://doi.org/10.1177/1012690216654719
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J. P., Denison, J. & Gearity, B. (2020). Breaking coaching’s rules: Transforming the body, sport, and performance. Journal of Sport and Social Issues, 44(3), 244-260. https://doi.org/10.1177/0193723520903228
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J. P., Gearity, B., Kuklick, C. & Bible, J. (2022). Making Foucault coach: Turning post-structural assumptions into coaching praxis. Sports Coaching Review, 11(2), 192-212. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2057696
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nielsen, J. C., Olesen, J. S., Plauborg, H., Simovska, V. & Søndergaard, D. M. (2022). Exploring educational (un)readiness through the concepts of dispositive, assemblage and actor-network. Human Arenas. https://doi.org/10.1007/s42087-022-00284-9
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Paul, D., Jones, L. & Read, P. (2021). Load monitoring with Foucault: Suggestions for the management of perceived exertion in the elite sport context. Strength & Conditioning Journal. https://doi.org/10.1519/ssc.0000000000000686
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Thorpe, H., Clark, M., Brice, J., & Sims, S. (2020). The transdisciplinary health research apparatus: A Baradian account of knowledge boundaries and beyond. Health, 26(3), 361-384. https://doi.org/10.1177/1363459320961429
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.