TI303 Idrettspsykologi 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Målet med emnet er at studentene skal få kunnskap om og trening i anvendt bruk av idrettspsykologi gjennom fremføring av essensielle mentale treningsmetoder for en gruppe idrettsutøvere, og tilpasse dette til kontekst (idrett, aldersgruppe, prestasjonsnivå, periodisering av sesong, mm.). Studenten skal samle informasjon om et gitt tema og konteksten til utøvere vedkommende skal presentere for, planlegge og øve på presentasjon av tema, og også gjennomføre presentasjonen for den aktuelle utøvergruppen.
Studentene vil også kritisk reflektere rundt etikk i og gjennomføring av mental trening, jobbe sammen med en medstudent i planlegging og gjennomføring av presentasjon, jobbe med å gi tilbakemeldinger til medstudent, samt evaluere prosessen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- oppsummere litteraturen rundt en gitt mental treningsmetode, tilpasse informasjonen til aktuelle gruppe idrettsutøvere og fremføre denne for gruppen
- reflektere kritisk rundt teorier og mentale treningsverktøy som benyttes i idrett- og aktivitetspsykologi
- vurdere kvaliteten på forskning som omhandler bruk av mentale treningsverktøy
- drøfte fordeler og eventuelle ulemper med disse treningsverktøyene og kunne bruke dette til å vurdere nytteverdien for hver enkelt utøvergruppe
- sette verktøyene inn i en totalsammenheng der blant annet totalbelastning og periodisering av treningen inngår
- gi reflekterte svar på faglig på spørsmål fra trenere og utøvere i forbindelse med leveranse av mentale treningsprogrammer
- vise etisk refleksjon og rolleforståelse i dette arbeidet
Læringsformer og aktiviteter
Forelesningstimer, seminar/kollokvium, prosjektarbeid, selvstudium, mappeinnlevering og oppgaver. Studentene skal i emneperioden planlegge en mentale treningssesjon med ca. 60 minutters varighet, og skal dokumentere øving på og presentasjon av denne for en gruppe idrettsutøvere. Dette skal gjennomføres i grupper på to studenter, der begge studentene skal gjennomføre en sesjon hver, og utover det bidra med å støtte sin partner.
Arbeidskrav
Studenten skal levere dokumentasjon på avtale med gruppe utøvere hen skal gjennomføre mental treningssesjon for, og også dokumentere at sesjonen er gjennomført.
Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering av mappen.
Vurdering/eksamen
Mappe vurderes med bestått/ ikke bestått.
Mappen skal inneholde tre innleveringer som leveres til gitte frister i semesteret:
- Litteraturgjennomgang på tema for mental treningssesjon, inklusive etisk refleksjon og vurdering av det å jobbe som idrettspsykologisk rådgiver basert på vitenskapelig litteratur
- studentene skal i tillegg gi en informativ hverandrevurdering til partner.
- Presentasjonen (f.eks. PPP) og dokumentasjon på øving med partner (f.eks. video)
- Dokumentasjon på gjennomføring av presentasjonen, evaluering av prosessen inklusive refleksjoner over litteratur fra litteraturgjennomgangen, etikk, det å levere en mental treningssesjon og samarbeid med partner. Evalueringen skal være basert på vitenskapelig litteratur.
Kildehenvisning skal skrives etter norsk standard av APA-stilen, Norsk APA-manual (7. utg.)
Vi gjør oppmerksom på at leverte oppgaver vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Jordalen, G. (Red.). (2023). TI303: Idrettspsykologi 2: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Anshel, M. H. (2011). The science of sport psychology. I M. H. Anshel (Red.), Sport psychology: From theory to practice (5. utg., s. 1-19). Benjamin Cummings.
Baillie, P. H. F., & Ogilvie, B. C. (2002). Working with elite athletes. I J. L. van Raalte & B. W. Brewer (Red.), Exploring sport and exercise psychology (s. 395-415). American Psychological Association.
Gould, D., & Eklund, R. (2007). The application of sport psychology for performance optimazation. I D. Smith & M. Bar-Eli (Red.), Essential readings in sport and exercise psychology (s. 231-240). Human Kinetics.
Tod, D., & Andersen, M. B. (2015). When to refer athletes for counseling or psychotherap. I J. M. Williams & V. Krane. (Red.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7. utg., s. 405-420). McGraw Hill.
Weinberg, R. S., & Williams, J. M. (2015). Integrating and implementing a psychological skills training program. I J. M. Williams & V. Krane (Red.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7. utg., s. 329-358). McGraw Hill.
19 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Andersen, M. B., Raalte, J. L. Van & Brewer, B. W. (2001). Sport psychology service delivery: Staying ethical while keeping loose. Professional Psychology: Research and Practice 32(1), 12-18. https://doi.org/10.1037/0735-7028.32.1.12
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Anderson, A. G., Knowles, Z. & Gilbourne, D. (2004). Reflective practice for sport psychologists: Concepts, models, practical implications, and thoughts on dissemination. The Sport Psychologist, 18(2), 188-203. https://doi.org/10.1123/tsp.18.2.188
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Arnold, R. & Sarkar, M. (2014). Preparing athletes and teams for the Olympic Games: Experiences and lessons learned from the world's best sport psychologists. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 4-20. https://doi.org/10.1080/1612197X.2014.932827
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Blumenstein, B., Lidor, R. & Tenenbaum, G. (2005). Periodization and planning of psychological preparation in Elite Combat Sport Programs: The case of Judo. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3(1), 7-25. https://doi.org/10.1080/1612197X.2005.9671755
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Brown, J. L. & Cogan, K. D. (2006). Ethical clinical practice and sport psychology: When two worlds collide. Ethics & Behavior, 16(1), 15-23. https://doi.org/10.1207/s15327019eb1601_3
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Feddersen, N. B., Keis, M. A. B., & Elbe, A.-M. (2021). Coaches’ perceived pitfalls in delivering psychological skills training to high-level in fencing and football. International Journal of Sports Science & Coaching, 16(2), 249-261. https://doi.org/10.1177/1747954120959524
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Henriksen, K., Larsen, C. H., Storm, L. K., & Ryom, K. (2014). Sport psychology interventions with young athletes: The perspective of the sport psychology practitioner. Journal of Clinical Sport Psychology, 8(3), 245-260. https://doi.org/10.1123/jcsp.2014-0033
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Holliday, B., Burton, D., Sun, G., Hammermeister, J., Naylor, S. & Freigang, D. (2008). Building the better mental training mousetrap: Is periodization a more systematic approach to promoting performance excellence? Journal of Applied Sport Psychology, 20(2), 199-219. https://doi.org/10.1080/10413200701813889
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McDougall, M., Nesti, M. & Richardson, D. (2015). The challenges of sport psychology delivery in elite and professional sport: Reflections from experienced sport psychologists. The Sport Psychologist, 29(3), 265-277. https://doi.org/10.1123/tsp.2014-0081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mujika, I., Halson, S., Burke, L. M., Balagué, G., & Farrow, D. (2018). An integrated, multifactorial approach to periodization for optimal performance in individual and team sports. International Journal of Sports Physiology and Performance, 13(5), 538-561. https://doi.org/10.1123/ijspp.2018-0093
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Pensgaard, A. M. & Abrahamsen, F. E. (2012). Potentials and pitfalls: Long-term versus short-term sport psychology involvement with Olympic and Paralympic athletes. Journal of Sport Psychology in Action, 3(2), 119-126. https://doi.org/10.1080/21520704.2012.683088
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Poczwardowski, A., (2004). Professional philosophy in the sport psychology service delivery: Building on theory and practice. The Sports Psychologist, 18(4), 445-463. https://doi.org/10.1123/tsp.18.4.445
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Poczwardowski, A., Sherman, C. P. & Henschen, K. P. (1998). A sport psychology service delivery heuristic: Building on theory and practice. The Sport Psychologist, 12(2), 191-207. https://doi.org/10.1123/tsp.12.2.191
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quartiroli, A., Fogaça, J. L., & Wagstaff, C. R. D. (2022). Professional training and development: The bedrock of ethical, competent, and sustainable sport psychology. Journal of Applied Sport Psychology, 35(3), 349-371. https://doi.org/10.1080/10413200.2022.2043485
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Simons, J. P. & Andersen, M. B. (1995). The development of consulting practice in applied sport psychology: Some personal perspectives. The Sport Psychologist, 9(4), 449-468. https://doi.org/10.1123/tsp.9.4.449
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Stambulova, N. & Johnson, U. (2010). Novice consultants' experiences: Lessons learned by applied sport psychology students. Psychology of Sport and Exercise, 11(4), 295-303. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.02.009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tod, D., Hutter, R. I. & Eubank, M. (2017). Professional development for sport psychology practice. Current Opinion in Psychology, 16, 134-137. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.05.007
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wagstaff, C. R. D., & Quartiroli, A. (2020). Psychology and psychologists in search of an identity: What and who are we, and why does it matter? Journal of Sport Psychology in Action, 11(4), 254-265. https://doi.org/10.1080/21520704.2020.1833124
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Way, W. & Vosloo, J. (2016). Practical considerations for self-disclosure in applied sport psychology. Journal of Sport Psychology in Action, 7(1), 23-32. https://doi.org/10.1080/21520704.2015.1123207
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK:
Williams, J. M., & Krane, V. (Red.). (2020). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (8. utg.). McGraw Hill Education.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 1 E-BOK:
Tod, D., & Eubank, M. (Eds.). (2020). Applied sport, exercise, and performance psychology: Current approaches to helping clients. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780429503702
Kap. 11, 12, 13 og 14 anbefales lest:
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 KAPITTEL FRA 1 BOK (som ligger i det digitale kompendiet i Canvas):
Anshel, M. H. (2011). The science of sport psychology. I M. H. Anshel (Red.), Sport psychology: From theory to practice (5. utg., s. 1-19). Benjamin Cummings.
12 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Feddersen, N., & Ryom, K. (2022). Examining the field of applied sport psychology in Denmark. Journal of Sport Psychology in Action, 14(2), 110-120. https://doi.org/10.1080/21520704.2022.2129890
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Foltz, B. D., Fisher, A. R., Denton, L. K., Campbell, W. L., Speight, Q. L., Steinfeldt, J., & Latorre, C. (2015). Applied sport psychology supervision experience: A qualitative analysis. Journal of Applied Sport Psychology, 27(4), 449-463. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1043162
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fournier, J. F., Calmels, C., Durand-Bush, N. & Salmela, J. H. (2005). Effects of a season-long PST program on gymnastic performance and on psychological skill development. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3(1), 59-77. https://doi.org/10.1080/1612197X.2005.9671758
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Hutter, R. I., Oldenhof-Veldman, T., Pijpers, J. R. & Oudejans, R. R. D. (2017). Professional development in sport psychology: Relating learning experiences to learning outcomes. Journal of Applied Sport Psychology, 29(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/10413200.2016.1183152
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Høigaard, R. & Johansen, B. T. (2004). The Solution-Focused Approach in sport psychology. The Sport Psychologist, 18(2), 218-228.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Moesch, K., Kenttä, G., Kleinert, J., Quignon-Fleuret, C., Cecil, S., & Bertollo, M. (2018). FEPSAC position statement: Mental health disorders in elite athletes and models of service provision. Psychology of Sport and Exercise, 38, 61-71. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.05.013
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quartiroli, A., Wagstaff, C. R. D., Martin, D. R. F., & Tod, D. (2021). A systematic review of professional identity in sport psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-27. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1998577
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Reardon, C. L., Hainline, B., Aron, C. M., Baron, D., Baum, A. L., Bindra, A., Budgett, R., Campriani, N., Castaldelli-Maia, J. M., Currie, A., Derevensky, J. L., Glick, I. D., Gorczynski, P., Gouttebarge, V., Grandner, M. A., Han, D. H., McDuff, D., Mountjoy, M., Polat, A., ... Engebretsen, L. (2019). Mental health in elite athletes: International Olympic Committee consensus statement (2019). British Journal of Sports Medicine, 53(11), 667-699. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-100715
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Schinke, R. J., Si, G., Zhang, L., Elbe, A.-M., Watson, J., Harwood, C., & Terry, P. C. (2018). Joint position stand of the ISSP, FEPSAC, ASPASP, and AASP on professional accreditation. Psychology of Sport and Exercise, 38, 107-115. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.06.005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Thelwell, R. C. & Maynard, I. W. (2004). The effects of a mental skills package on 'repeatable good performance' in cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 377-396. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00036-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tod, D. (2007). The long and winding road: Professional development in sport psychology. The Sport Psychologist, 21(1), 94-108. https://doi.org/10.1123/tsp.21.1.94
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wadsworth, N., McEwan, H., Lafferty, M., Eubank, M., & Tod, D. (2021). A systematic review exploring the reflective accounts of applied sport psychology practitioners. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-27. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1975304
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.