LKI410 Vitenskapsteori og metode (15 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir en grundig innføring rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling, og i vitenskapsteoretiske posisjoner. Kunnskap om et utvalg av forskningsmetoder, med vekt på human- og samfunnsvitenskapelige metoder står sentralt.
Studentene vil øve på å se de vitenskapsteoretiske perspektivene og metodene i sammenheng og anvende de på utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger.
Emnet skal forberede studentene til et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- diskutere vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling og forstå sentrale vitenskapsteoretiske retninger og deres betydning for valg av forskningsmetoder
- gjøre rede for sentrale metoder innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskningsarbeid
- utvikle forskningsdesign til bruk i utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger
- anvende ulike analysemetoder i arbeidet med empirisk materiale.
- vurdere og reflektere over etiske forhold knyttet til forskningsprosessen, herunder vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bestå av forelesninger og case-baserte øvelser hvor studentene skal skape og analysere materiale ved hjelp av ulike forskningsmetoder.
Arbeidskrav
- Det kreves 80 % deltakelse.
- 2 mappeoppgaver med utgangspunkt i øvelsene på emnet.
Arbeidskrav skal være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.
- Skriftlig individuell oppgave på maks 5.000 ord. Gradert karakter A-F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Armour, K. & Macdonald, D. (Red.) (2012). Research methods in physical education and youth sport. London: Routledge.
(Skal suppleres)