MA505 Prosjektarbeid (30 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
MA505
Emnenavn
Prosjektarbeid
Studiepoeng
30 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Jorunn Sundgot-Borgen

Kort om emnet

Hensikten med emnet prosjektarbeid er å gi studentene mulighet til å kombinere relevant arbeidslivserfaring med prosjektarbeid på en systematisk måte med mål om å økt læringsutbytte på begge områder. Emnet har et rammeverk knyttet til prosjektarbeid rundt problemstillinger relatert til fysisk aktivitet og helse. Emnet organiseres med en fleksibel gjennomføring som legger til rette for at prosjektarbeidet kan innrettes på ulike måter. Følgende hovedelementer inngår i emnet: 1) Innføring i prosjektarbeid; 2) Planlegging, gjennomføring og evaluering av et prosjekt mot ulike organisasjoner eller internt ved instituttene på NIH og 3) Kunnskap om regelverk og strukturer studentene møter i relevant arbeidsliv. 

Prosjektarbeidet skal rettes mot utvikling av et prosjekt knyttet opp mot interne (NIH) eller eksterne aktører (frisklivssentraler, folkehelsekoordinatorer i bydeler og kommuner, den organiserte idretten, frivillige organisasjoner (DNT, Skiforeningen), nasjonale aktører som Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet). Studenter kan gjennomføre prosjektarbeidet som en forlengelse av-, og eventuell videreutvikling av- arbeidet i emnet «Fysisk aktivitet i folkehelsearbeid» Emnet vil ikke organiseres som yrkespraksis i tradisjonell form, og studentene er selv ansvarlig for å skaffe seg aktuelle oppdragsgivere.   

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for de grunnleggende begrepene og prinsippene innen prosjektutvikling og prosjektgjennomføring av fysisk aktivitet og helseprosjekter
  • planlegge, organisere, gjennomføre og følge opp et prosjekt 
  • anvende kunnskap og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeids- og prosjektoppgaver
  • evaluere prosjektet kritisk
  • gjøre rede for forsknings- og utviklingsarbeid innenfor prosjektområdet
  • anvende sin arbeidslivserfaring 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er i stor grad praksisorientert gjennom plenumsforelesninger , case- og studentoppgaver, oppgaveskriving og prosjektarbeid/ internship. Rådgivende veiledning fra oppdragsgiver er estimert til ca. 6 timer pr. kandidat. 

Arbeidskrav

  • Studenten er selv ansvarlig for å ta kontakt med aktuelle aktører fra praksisfelet og må skrive en motivasjonssøknad med CV 
  • Utarbeide problemstilling(er) i samarbeid med oppdragsgiver/veileder. Emneansvarlig skal godkjenne problemstillingen.

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Individuell prosjektoppgave som vurderes med gradert karakter (A-F).

  • Prosjektoppgaven skal skrives individuelt. 

Kjernelitteratur

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Balven, R., Fenters, V., Siegel, D. S., & Waldman, D. (2018). Academic entrepreneurship: The roles of identity, motivation, championing, education, work-life balance, and organizational justice. Academy of Management Perspectives, 32(1), https://doi.org/10.5465/amp.2016.0127
* PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Eisenmann, J. (2017). Translational gap between laboratory and playing field: New era to solve old problems in sports science. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 2(8), 37-43. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000032
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Marshall, A, & Thorburn, M. (2014). Cultivating practical wisdom as education. Educational Philosophy and Theory, 46(14), 1541-1553. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.856280
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

1 BOK-KAPITTEL:
Liptrap, T. (2014). Real world applications and career path. I B. Borland, G. M. Kane & Burton, L. J. Sport leadership in the 21st century (s. 347-365). Jones & Bartlett Learning. 
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 04.07.23./Bibl. - AGG)

Anbefalt litteratur

Denne artikkelen er til inspirasjon for de, som vil lese mer:
Brinkmann, S. (2007). Practical reason and positioning. Journal of Moral Education, 36(4), 415–432. https://doi.org/10.1080/03057240701687988
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klientenKlikk på denne lenken.