MA440 Samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver (20 sp) 

(Social scientific and humanist perspectives )

Fakta om emnet

Emnekode
MA440
Emnenavn
Samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver
Studiepoeng
20 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Fiona Dowling

Kort om emnet

Emnet er en innføring i grunnleggende sosiologiske, historiske og filosofiske perspektiver som anvendes på idrettsfeltet. Emnet gir grunnlag for videre fordypning innen idrettssosiologi, -historie, -filosofi og sport management.

Læringsutbytte

Studenten skal:

Kunnskap

  • tilegne seg kunnskap om og forståelse av grunnleggende samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver om idrett.
  • ha kunnskap om ulike vitenskapelige teorier og metoder.
  • kunne analysere faglige problemstillinger, særlig om idrett og sosial ulikhet knyttet til kjønn, klasse og etnisitet, og problemstillinger knyttet til modernisering, sportifisering og organisering av idrett.
  • kunne drøfte etiske utfordringer i idrett med bakgrunn i etisk teori og metode.

Ferdighet

  • kunne redegjøre for de ulike perspektivene og kunne anvende og reflektere over perspektivenes relevans for studiet av idrett (i en vid betydning av begrepet).
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere og strukturere faglige resonnementer.

Generell kompetanse

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet.
  • kunne analysere og kommunisere om relevante faglige etiske problemstillinger.

Læringsformer og aktiviteter

Til hvert emne gir faglærer en innledende presentasjon. Denne følges opp av studentene gjennom presentasjon og diskusjon av anbefalt litteratur og emneorienterte oppgaver, individuelt og i grupper. Det legges også opp til diskusjon relatert til løsning av oppgaver, individuelt og i grupper.

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen kreves aktiv deltakelse på seminaret herunder framleggelse av oppgaver/gruppeoppgaver som vurderes til godkjent/ikke godkjent. 

Vurdering/eksamen

Individuell hjemmeeksamen (14 dager). Oppgave trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 6000 ord (12 pkt., 1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Gradert karakter, A-F.

Retningslinjer om oppgaver/gruppeoppgaver og antall fremleggelser vil bli spesifisert ved emnestart.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Giulianotti, R. (2016). Sport: A critical sociology (2. utg.). Polity Press.
Side 1-52, 75-115 og 170-188 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å lese den elekstroniske boka når du ikke er på NIH, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.

1 BOK/RAPPORT som du finner som PDF i Canvas:
Goksøyr, M. (1988). Sivilisering, modernisering, sportifisering: Fruktbare begreper i idrettshistorisk forskning? (Notater og rapporter fra Norges idrettshøgskole / 90). Norges idrettshøgskole.
(OK iflg. kopiloven / NIH er eier)

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Dowling, F. (Red.). (2021). MA440: Samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver: Høsten 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas. 

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Blackburn, S. (1999). Think: A compelling introduction to philosophy. Oxford University Press. 
* Side 1-13, Introduction

Booth, D. (2006). The field: Truth and fiction in sport history. Routledge.
* Side 43-61, Facts, concepts and structure: Theory in sport history

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Polity Press.
* Side 35-69, The self: Ontological security and existential anxiety

Hedström, P., & Swedberg, R. (1998). Social mechanisms: An analytic approach to social theory. Cambridge University Press.
* Side 1-31, Social mechanisms: An introductory essay.

Hovden, J. (2014). Kjønn og maktpraksisar i topptrenarverksemda. I G vd. Lippe & H. K. Hognestad (Red.), Kjønnsmakt i idrett og friluftsliv (s. 195-214). Novus forlag.

Kaspersen, L. B. (2007). Anthony Giddens. I H. Andersen & L. Kaspersen (Red.), Klassisk og moderne samfundsteori (4. utg.) (s. 425-440). Hans Reitzels.

Loland, S. (2015). Fair play. I M. J. McNamee & W. J. Morgan (Red.), Routledge handbook of the philosophy of sport (s. 333-350). Routledge.

Murray, T. H. (2018). Good sport: Why our games matter: And how doping undermines them. Oxford University Press.
* Side 12-35, What sport values: Natural talents and how we perfect them

Novak, M. (1976). The Joy of sports: End zones, bases, baskets, balls, and the consecration of the American spirit. Madison Books.
* Side 18-34, The natural religion

Ritzer, G. & Stepnisky, J. (2014). Sociological theory (9. utg.). McGrawHill.
* Side 112-157, Max Weber

Ryall, E. (2016). Philosophy of sport: Key questions. Bloomsbury. 
* Side 3-29, Introduction: Defining sport

Sugden, J. & Tomlinson, A. (2000). Theorizing sport, social class and status. I J. Coakley & E. Dunning (Red.), Handbook of sports studies (s. 309-321). Sage Publications.

Sweberg, R. (2014). Theorizing in social science: The context of discovery. Stanford University Press.
* Side 1-28, From theory to theorizing

Aakvaag, G. C. (2008). Moderne sosiologisk teori. Abstrakt forlag.
* Side 148-171, Pierre Bourdieu: En konfliktteoretisk syntese

15 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Abend, G. (2008). The meaning of ‘Theory’. Sociological Theory, 26(2), 173-199. https://doi.org/10.1111/j.1467-9558.2008.00324.x 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Boudon, R. (2003). Beyond ratioanal choice theory. Annual Review of Sociology, 29, 1-21. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.29.010202.100213
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Breivik, G. (1987). The doping dilemma. Sportwissenschaft, 1, 83-94.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Cleland, J. & Cashmore, E. (2016). Football fans’ views of racism in British football. International Review for the Sociology of Sport, 51(1), 27-43. https://doi.org/10.1177/1012690213506585
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

De Haan, D. & Knoppers, A. (2019). Gendered discourses in coaching high-performance sport. International Review for the Sociology of Sport, 1-16. https://doi.org/10.1177/1012690219829692
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dixon, N. (2001). The ethics of supporting sports teams. Journal of Applied Philosophy, 18(2), 149-158.
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Holt, R. (2014). Historians and the History of Sport. Sport in History, 34(1), 1-33, https://doi.org/10.1080/17460263.2013.851616
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hovden, J. & von der Lippe, G. (2017). The gendering of media sport in the Nordic countries. Sport in Society, 22(4), 625-638. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389046
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hylton, K. (2015). 'Race' talk! Tensions and contradictions in sport and PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 20(5), 503-516.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Linghede, E. (2018). The promise of glitching bodies in sport: A posthumanist exploration of an intersex phenomenon. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 10(5), 570-584. https://doi.org/10.1080/2159676X.2018.1479980
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2017). The exercise pill: Should we replace exercise with pharmaceutical means? Sport, Ethics and Philosophy, 11(1), 63-74. https://doi.org/10.1080/17511321.2016.1272132
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Massao, B. & Fasting, K. (2010). Race and racism: Experiences of black Norwegian athletes. International Review for Sociology of Sport, 45, 147-162. https://doi.org/10.1177/1012690210368233
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Messner, M. (2011). Gender ideologies, youth sports, and the production of soft essentialism. Sociology of Sport Journal, 28, 151-70.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moret, O. & Ohl, F. (2018). Social class, the lite hockey player career and educational paths. International Review for the Sociology of Sport, 54(8), 899-920. https://doi.org/10.1177/1012690218765759 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2017). The impact of gender quotas in leadership in Norwegian organised sport. International Journal of Sport Policy and Politics, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.1080/19406940.2017.1287761
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.