Treningslære KRD124 (13 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
Treningslære
Emnenavn
KRD124
Studiepoeng
13 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst og vår

Kort om emnet

Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i yteevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder.

Fagområdet treningslære er å betrakte som et syntesefag, i den forstand at de problemområder/temaer som fokuseres blir belyst med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver, så som biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi.

Læringsutbytte

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for treningslæren sin egenart, plass og funksjon.
  • Kunne gjøre rede for begrepene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Forstå hvordan fysiologiske mekanismer gjør kroppen i stand til å skape kraft og styre kraft og bevegelse.
  • Forstå psykologiske forhold av betydning for prestasjonsutvikling, mestring og opplevelse av trivsel.
  • Forstå sammenhengen mellom fysiologiske og psykologiske egenskaper og yteevne.
  • Forstå hvordan trening påvirker kroppen slik at fysisk og psykisk yteevne påvirkes.
  • Kunne gjøre rede for treningsprinsippene belastning og tilpasning, variasjon, progresjon, kontroll, helhetlig stimulering, individuell tilpasning og spesifisitet.
  • Kunne forstå grunnleggende prinsipper og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Ha prøvd ut, og kjenne til gode og sentrale treningsøvelser som brukes for å påvirke de fysiske og koordinative egenskapene.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier der studentene skal arbeide med oppgaver i gruppe og som individuelt arbeid. Utvalgte oppgaver legges frem for de andre studentene.

Vurdering/eksamen

  • 2 skriftlige eksamener á 3 timer i siste del av høst- og vårsemesteret. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
  • Mappevurdering:
    • Mappen består av fem arbeidshefter med skriftlig presentasjon, hvorav ett arbeid er individuelt og fire er gruppearbeider (3-5 studenter per gruppe). Mappen skal vurderes til bestått/ikke bestått.
    • Vurdering på gruppearbeidene kan for den enkelte student justeres til bestått/ikke bestått. Dette gjøres etter samråd med studentene i berørte grupper.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres gjennom Canvas vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

NB! Denne lista er ikke oppdatert, ikke mottatt pr 20. mai 2021

1 BOK
:
Hallén, J. & Rognlan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Dahl, H. A. (2005). Klar ferdig gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk.
Side 13-107, 147-177 og 198-205 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Kap. 3-4 og 11-15 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA