SPM102 Lederskap i idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedmålet med emnet er at studenten skal få kunnskap om idrettens lederskap på ulike nivåer. Ledere kan være ansatte, tillitsvalgte og trenere, og vi går blant annet inn på ulike utfordringer disse møter. Emnet består av seks nettbaserte moduler:
1. Lederskap
2. Styresett
3. Verdibasert ledelse
4. Lederskap blant tillitsvalgte og ansatte
5. Ledelse i møte med det kommersielle
6. Ledelsesutfordringer
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for hva som ligger i begrepene ledelse og lederskap
- gjøre rede for hvordan en idrettsorganisasjon og grupper/lag kan ledes gjennom verdier
- forklare hva strategisk og operativ ledelse i idretten innebærer
- gjøre rede for hva som ligger i begrepet styresett, og kunne koble det til lederskap
- diskutere ledelse i møte med kommersialisering og privatisering
- gjøre rede for ulike ledelsesutfordringer knyttet til kjønn, likestilling og mangfold
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert undervisning fordelt på seks moduler. Modulene består av tekst og filmer og oppspill til refleksjon.
Arbeidskrav
Alle sider i hver enkelt modul må gjennomføres. Canvas foretar en automatisk sjekk.
Ved avslutningen av hver modul leveres et refleksjonsnotat på oppgitt tema (500 ord).
Arbeidskravene må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Vurdering/eksamen
Innlevering av en prosjektoppgave. Gradert karakter A-F.
Oppgaveteksten deles ut ved studieemnets start. Prosjektoppgaven bygger på de seks godkjente arbeidskravene, og skal suppleres med en avsluttende drøfting på 2500 ord. Det er den avsluttende drøftingen som vurderes med karakter.
Prosjektoppgaven kan ferdigstilles når alle arbeidskrav er godkjent, og leveres i en oppgitt innleveringsperiode på to uker ved slutten av semestret.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 1 bok:
Hanstad, D. V. & Hansen, P. Ø. (2024). Ledelse i idrett: Fra styrerom til treningsfelt. Fagbokforlaget.
Kapittel 1–6 og 8–12 skal leses.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (PDF):
Hanstad, D. V. (Red.). (2024). SPM102: Idrettens lederskap: Høsten 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Gammelsæter, H. (2016). Poeng, penger og politikk: Et institusjonelt perspektiv på idrettsledelse. Capellen Damm akademisk.
Side 234-259.
Gjerde, S. (2022). Ledere og ledelse i utvikling: Refleksjon for problemløsning, innsikt og nytenkning. Fagbokforlaget.
Side 77-91.
Innbjør, H. & Kleiveland, J. (2007). Operativt lederskap. Fagbokforlaget
Side 21-37 og 70-111.
Knudsen, H. & Flåten, B-T. (2015). Strategisk ledelse. Cappelen Damm akademisk.
Side 23-32, 199-227 og 475-499.
Kotter, J. P. (2019). Lederens egentlige oppgave. I Ø. Martinsen, Perspektiver på ledelse (5. utg., s. 55-65). Gyldendal.
Schein, E. H. (2010). Organisasjonskultur- og ledelse: Er kulturendring mulig? (A. Ketil & H. Brun, Overs). Mercuri media.
Side 1-19
1 artikkel i elektronisk tidsskrift:
Bang, H. (2013). Organisasjonskultur: En begrepsavklaring. Tidsskrift for norsk psykologforening, 50(4), 326-336. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2013/04/organisasjonskultur-en-begrepsavklaring
Anbefalt litteratur
3 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Gammelsæter, H. (2010). Institutional pluralism and governance in “commercialized” sport clubs. European Sport Management Quarterly, 10(5), 569-594. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/16184742.2010.524241
Skille, E. Å., Strittmatter, A. M., Stenling, C. & Fahlén, J. (2023). Private football academies—Friend or foe? An analysis of Norwegian media’s framing of arguments about private football academies and the monopoly of organized sport. International Review for the Sociology of Sport. https://doi.org/10.1177/10126902231164903
Steen-Johnsen, K. & Hanstad, D. V. (2008). Change and power in complex democratic organizations: The case of Norwegian Elite Sports. European Sport Management Quarterly, 8(2), 123-143. https://doi.org/10.1080/16184740802024393
2 e-bøker:
Geeraert, A. (Red.). (2018a, November). National Sports Governance Observer: Final report (2. utg.). Play the game: Danish institute of sports studies. https://www.playthegame.org/publications/national-sports-governance-observer-final-report/
Geeraert, A. (2018b, November). Sports governance observer 2018: An assessment of good governance in five international sports federations. Play the game: Danish institute of sports studies. https://www.playthegame.org/publications/sports-governance-observer-2018-an-assessment-of-good-governance-in-five-international-sports-federations/
Sidene i Canvas og litteratur det er lenket til, er å anse som anbefalt litteratur