IS210 Filosofiske perspektiver på idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi og idrettsetikk. Hensikten er å gjøre studentene i stand til kritisk og systematisk filosofisk og etisk refleksjon og analyse av sentrale temaer i og om idrett.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive for filosofi som fag og metode
- gjøre rede for filosofiske teorier om idrettens egenart og verdi
- drøfte etiske tema i idrett som fair play, bruk av prestasjonsfremmende midler og metoder og idrettens samfunnsmessige verdi
- diskutere idrett i et øko-filosofisk perspektiv
- reflektere over for idrett i et estetisk perspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Forberedelse og aktiv deltakelse i forelesningstimer, selvstendig arbeid med individuelle oppgaver, gruppearbeid med påfølgende presentasjoner, selvstudium.
Arbeidskrav
Studentene forventes å være til stede i all undervisning og skal ta del i gruppearbeid. Gruppearbeidet består av tre deler:
- utvikling av et manus til en 15 minutters presentasjon på oppgitt tema
- presentasjon foran studentgruppen med påfølgende diskusjon, og
- deltakelse i kritisk diskusjon i forbindelse med presentasjoner fra andre grupper.
Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til avsluttende hjemmeeksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 1 uke (7 dager). Gradert karakter A-F.
Formaila: Mellom 3500 og 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 bok:
Murray, T. H. (2018). Good sport: Why our games matter - and how doping undermines them. Oxford University Press. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online. 1 leser ad gangen!
NB! For å lese e-boka når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Utdrag fra 2 bøker:
Martinich, A. P. (2015). Philosophical writing: An introduction (4. utg.). Wiley & Sons.
Side 19-51, 143-149 og 150-168 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Morgan, W. J. (Red.). (2017). Ethics in sport (3. utg.). Human Kinetics.
Side 273-286, 307-320, 355-360 og 373-396 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
3 bok-kapitler som ligger i Canvas:
Attfield, R. (2018). Environmental ethics: A very short introduction. Oxford.
Side 4-27.
Loland, S. (2002). Lek, spill og idrettens egenart. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 13-27). Novus.
Mumford, S. (2014). The aesthetics of sport. I C. R. Torres (Red.), The Bloomsbury Companion to the philosophy of sport (s. 180–194). Bloomsbury.
8 artikler fra elektroniske tidsskrifter.
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Breivik, G. (2021). ‘Richness in ends, simpleness in means!’ on Arne Naess’s version of deep ecological friluftsliv and its implications for outdoor activities. Sport, Ethics and Philosophy, 15(3), 417-434. https://doi.org/10.1080/17511321.2020.1789719
Burke, M. (2023). Reply to Imbrišević: Moving outside the bubble of gender critical feminism. Sport, Ethics and Philosophy, 17(2), 223-239. https://doi.org/10.1080/17511321.2022.2150784
Loland, S. (2006). Olympic sport and the ideal of sustainable development. Journal of the Philosophy of Sport, 33(2), 144-156. https://doi.org/10.1080/00948705.2006.9714698
Martínková, I., Parry, J. & Imbrišević, M. (2021). Transgender Athletes and Principles of Sport Categorization: Why Genealogy and the Gendered Body Will Not Help. Sport, Ethics and Philosophy, 17(1) 21-33. https://doi.org/10.1080/17511321.2021.1974530
Miyamoto, O. (2023, 31. juli). Tales of semiotic freedom: A stroll through Jesper Hoffmeyer’s biosemiotics. Hortus Semioticus, 10. https://www.hortussemioticus.ut.ee/blog/features/tales-of-semiotic-freedom-a-stroll-through-jesper-hoffmeyers-biosemiotics/
Moore, E. & Morrison, J. (2022). In defense of medically supervised doping. Journal of the Philosophy of Sport, 49(2), 159-176. https://doi.org/10.1080/00948705.2022.2066538
Pike, J. (2023). Why ‘Meaningful Competition’ is not fair competition. Journal of the Philosophy of Sport, 50(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/00948705.2023.2167720
Sailors, P. R. (2014). Mixed competition and mixed messages. Journal of the Philosophy of Sport, 41(1), 65-77. https://doi.org/10.1080/00948705.2013.858398