TI204  Fotballpsykologi (10 sp) 

(Football psychology )

Fakta om emnet

Emnekode
TI204
Emnenavn
Fotballpsykologi
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Geir Jordet

Kort om emnet

Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forstå sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.
  • gjøre rede for fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.
  • analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.
  • anvende kunnskap om psykologi i praksis med spillere, lag og trenere i fotball.

Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer.

Arbeidskrav

Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen, og godkjent på alle fortløpende gruppeinnleveringer.

Arbeidskravet må være godkjent før skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50 % av total karakter i emnet.

  1. Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
  2. Skriftlig 1 time skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 bok:
Kommunikasjon:
Nesti, M. (2010). Psychology in football: Working with elite and professional players. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (PDF):
Jordet, G. (Red.). (2023). TI204: Fotballpsykologi: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Fotballpsykologi: Introduksjon
Jordet, G. (2016). Psychology of elite soccer performance. I T. Strudwick (Red.), Soccer Science (s. 367-388). Human Kinetics.

Fotballpsykologi: Filosofi
Jordet, G. (2019). Working with psychology in professional football. I D. Collins, A. Cruickshank & G. Jordet (Red.), Routledge Handbook of elite sport performance (s. 114-132). Routledge.

Jordet, G. & Pepping, G. J. (2019). Flipping sport psychology: Theory into practice: A context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press. 

Straffespark

Furley, P., Dicks, M. & Jordet, G. (2020). The psychology of penalty kicks: The influence of emotions on penalty taker and goalkeeper performance. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 29-43). Routledge. 

Motgang
Tranaeus, U., Ivarsson, A. & Johnson, U. (2018). Stress and injuries in elite sport. I R. Fuchs & M. Gerber (Red.), Handbuch Stressregulation und Sport (s. 451-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49322-9_22

Kommunikasjon

Jordet, G., & Toering, T. T. (2021). Psychological characteristics of elite performance and development. I A. M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (4. utg., s. 111-123). Routledge.

Slater, M. J., Steffens, N. K., Fransen, K., & Haslam, S. A. (2020). Developing effective on- and off-field leadership in elite soccer: The social identity approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 60-73). Routledge.

Kultur
Daley, C., Wei Ong, C., McGregor, P. (2020). Applied psychology in academy soccer settings: A systems-led approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 172-188). Routledge.

Jordet, G. & Giske, R. (2022). High performing cultures. I D. Collins & A. Cruickshank (Red.), Sport psychology essentials (s. 183-197).  Human Kinetics.

Presisjon
Williams, A. M., Thomas, J. L., Jordet, G. & Ford, P. R. (2021). Anticipation and decision-making. I A. M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (4. utg., s. 124-140). Routledge.

17 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Fotballpsykologi: Introduksjon
Ivarsson, A., Kilhage-Persson, A., Martindale, R., Priestley, D., Huijgen, B., Ardern, C., & McCall, A. (2020). Psychological factors and future performance of football players: A systematic review with meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 23, 415-442. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.10.021

Fotballpsykologi: Filosofi
Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport & Exercise, 7(3), 325-339. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004

Persepsjon
Jordet, G., Aksum, K. M., Pedersen, D. N., Walvekar, A., Trivedi, A., McCall, A., Ivarsson, A. & Priestley, D. (2020). Scanning, contextual factors, and association with performance in English Premier League footballers: An investigation across a season. Frontiers in Psychology, 11, 2399. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553813

Kognitiv prestasjon
Beavan, A., Spielman, J., & Mayer, J. (2019). Taking the first steps toward integrating testing and training cognitive abilities within high-performance athletes: Insights from a professional German Football Club. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02773

Beavan, A., Spielmann, J., Mayer, J., Skorski, S., Meyer, T. & Fransen, J. (2020). The rise and fall of executive functions in high-level football players. Psychology of Sport & Exercise, 49. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101677

Motivasjon
Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204

Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1010047

Selvtillit
Thomas, O., Thrower, S. N., Lane, A., & Thomas, J. (2019). Types, sources, and debilitating factors of sport confidence in elite early adolescent academy soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 33(2), 192-217. https://doi.org/10.1080/10413200.2019.1630863

Furley, P. (2021). The nature and culture of nonverbal behavior in sport: Theory, methodology, and review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1894594

Press 
Redwood-Brown, A. J., Sunderland, C. A., Minniti, A. M. & O'Donoghue, P. G. (2018). Perceptions of psychological momentum of elite soccer players. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(6), 590-606. https://doi.org/10.1080/1612197X.2017.1313295

Harris, D. J., Vine, S. J., Eysenck, M. W. & Wilson, M. R. (2021). Psychological pressure and compounded errors during elite-level tennis. Psychology of Sport & Exercise, 56https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101987

Straffespark
Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450

Motgang
Pollard, R., & Gomez, M. A. (2014). Components of home advantage in 157 national soccer leagues worldwide. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 12(3), 218-233.
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.

Læring og utvikling
Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002

Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1593-1604. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.710753

Taylor, J. & Collins, D. (2019). Shoulda, coulda, didnae: Why don’t high-potential players make it? The Sport Psychologist, 33(2), 85-96. https://doi.org/10.1123/tsp.2017-0153