LKI225 Idrettsfag i skolen (5 sp) 

(Sport programs in school )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI225
Emnenavn
Idrettsfag i skolen
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst
Emneansvarlig
Per Midthaugen

Kort om emnet

Emnet kvalifiserer studenten for undervisning og faglig utviklingsarbeid på idrettsfag i videregående opplæring. Gjennom emnet får studenten dypere innsikt i sentrale didaktiske problemstillinger, verktøy og metoder på fag som tilhører idrettsfag. Emnet har spesielt fokus på å kunne undervise innenfor temaer i trenings- og bevegelseslære som lærer på idrettsfag i videregående skole. Emnet skal gi grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomiske oppbygging og mekaniske funksjon, og gjøre studentene i stand til å undervise dette fagstoffet til elever i skolen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • veilede, undervise og formidle kunnskap om trenings- og bevegelseslære i kroppsøving og idrettsfag
  • gjøre rede for skjelettets oppbygning og funksjon og sentrale ledd i kroppen.
  • beskrive sentrale muskelgrupper i bevegelsesapparatet og forklare grunnleggende mekaniske og organiske prinsipper for bevegelse
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for klasser på idrettsfag
  • drøfte erfaringer fra undervisningsopplegg innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.

Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og fremlegging av fagstoff, praktisk og teoretisk. Undervisningen knyttet til bevegelseslære/funksjonell anatomi består av forelesninger, oppgavetimer, gruppeoppgaver med bruk av ulike verktøy og digitale læringsressurser. I undervisningen inngår også didaktisk formidling av fagstoff overfor medstudenter.

 

 

Arbeidskrav

80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

Arbeidskravet må være godkjent for å få vurdering i mappen.

Vurdering/eksamen

Mappe med 2 arbeider som vurderes til bestått/ikke bestått. Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.

1. En innlevering knyttet til bevegelseslære der disse læringsutbytter er sentrale:

  • gjøre rede for skjelettets oppbygning og funksjon og sentrale ledd i kroppen.
  • beskrive sentrale muskelgrupper i bevegelsesapparatet og forklare grunnleggende mekaniske og organiske prinsipper for bevegelse

2. En innlevering knyttet til formidling av fagstoff der disse læringsutbytter er sentrale:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for klasser på idrettsfag
  • drøfte erfaringer fra undervisningsopplegg innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.

 

Kjernelitteratur

Ikke mottatt liste pr 3. mai 2021