FKI218 Inkluderende kroppsøving (5 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. I dette emnet tar vi opp hvordan et inkluderende kroppsøvingsfag kan se ut, og hvordan lærere kan jobbe for å skape inkludering og deltagelse.
Mål
Studentene skal:
- kjenne til grunnlaget for begrep som tilpasset opplæring og inkludering
- kjenne til hva som kjennetegner inkluderende læringsmiljø
- kunne forstå og praktisere prinsipper for tilpasning og inkludering
- kunne reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
Organisering og arbeidsformer
I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i den fagdidaktiske undervisningen.
Vurdering
- Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått/ikke bestått.
- 80% oppmøte og aktiv deltagelse i medstudenters presentasjoner.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm.
Side 14-23 og 87-144 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK:
Soulié, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Alle til idræt. Videnscenter om handicap. https://videnomhandicap.dk/da/alletilidraet/
Del 1,2,3,4,5 og 6 skal leses:
* Boka finnes eloektronisk: Klikk på denne lenken.
2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Grimsæth, G. & Hallås, O. (2011). Når lærere ønsker å utvikle egen undervisningspraksis. Bedre skole, 2, 82-84. https://utdanningsforskning.no/artikler/nar-larere-onsker-a-utvikle-egen-undervisningspraksis/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Munthe, E., Baugstø, T. & Haldorsen, A-K. (2013). Japanske takter i Bømlo kommune. Bedre skole, 1, 11-15. https://utdanningsforskning.no/artikler/japanske-takter-i-bomlo-kommune/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser: https://www.nkbuf.no/
Del 1: Inkluderende læringsfællesskaber og differentiering i idræt
Del 2: Specialpædagogik og idrætsdidaktik
Del 3: Differentiering gennem tilpasninger, undervisningsformer og organisering
Del 4: Tilpasninger til kompetenceområder
Del 5: Kompetenceområder og aktiviteter med tilpasninger 1. - 9. klasse
Del 6: Alle til prøve i idræt
** NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert, vil bli utdelt under forelesning.