LKI100 Profesjonsfag - å være lærer (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en innføring i det å være lærer og tilhørende profesjonskunnskap. Studentene inviteres til kritisk å drøfte ulike perspektiver på kroppsøving og profesjonsutøvelse, og å se dette i sammenheng med samfunnsmandatet, hvordan læreplanen og andre nasjonale styringsdokument danner utgangspunktet for læreres arbeid. «Å være lærer» utgjør første del av profesjonsfaget som er gitt et særlig ansvar for progresjon i utdanningen og å binde sammen opplæring i praksis og undervisning på campus. Det legges vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.
Studentene introduseres for grunnleggende pedagogiske begreper med vekt på å planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning. Det legges særlig vekt på det praktisk-didaktiske i møte med ulike elevgrupper og sentrale læringsmål i kroppsøving.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving i grunnskolen ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
- gjøre rede for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og muligheter knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt
- beskrive sentrale dimensjoner ved det å være lærer, som elev-lærerrelasjonen, klasseledelse, kollegialt samarbeid og lærerprofesjonens etiske ansvar
- drøfte oppfatninger av kroppsøving som fag og sammen med andre reflektere og kritisk drøfte ulike former for profesjonsutøvelse og det å være lærer i kroppsøving.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk aktiv deltakelse i undervisning.
- Innleveringsarbeider knyttet til mappe:
- Utvikling av undervisningsopplegg
- Utvikling av periode/årsplan
- Hverandrevurdering på medstudents undervisningsopplegg
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til vurdering/eksamen.
Vurdering/eksamen
Mappeoppgave med planlegging av undervisning knyttet til praksis. Bestått/ ikke bestått
Kjernelitteratur
Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emner.
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare.
Side 25-49, 95-111 og 167-182 skal leses:
* Denne boka finnes som PDF i Canvas. (Opphaver har gitt tillatelse)
** Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Bjørndal, C. (2017). Det vurderende øyet: Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Kap 1,2,3 og 8 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka vil bli brukt flere av årene på 5-årig lærerutdanning. Andre kap inngår i andre emner.
4 BØKER:
Linder, A., Nordahl, T. & Hansen, O. (2012). Å skape gode relasjoner (K. J. Hemmer, Overs.). Gyldendal.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Maneger, T., Nordahl, T. & Hansen, O. (2012). Motivasjon og mestring. Gyldendal.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
Nordahl, T. & Hansen, O. (2012). Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet. Gyldendal.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Haug, P., Nordahl, T. & Hansen, O. (2014). Inkludering. Gyldendal.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas
Eide, L. H. (Red.) (2023). LKI100: Profesjonsfag - Å være lærer: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) for det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Engvik, G (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.), Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget.
Fjørtoft, H. (2015). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 63-77.
Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.
Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (2. utg.). ASCD.
Side 13-34.
Aasland, E., & Brøgger, R. M. J. (2020). Klasseledelse i kroppsøving. I H. Christensen & I. Ulleberg (Red.), Klasseledelse, fag og danning (2. utg., s. 139-151). Gyldendal.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
Larsson, H., & Nyberg, G. (2017). “It doesn't matter how they move really, as long as they move": Physical education teachers on developing their students' movement capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy 22(2), 137-149. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1157573
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L., & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet. http://hdl.handle.net/11250/2482450
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.